اقتصاد بازار: ترکیه امروز که رجب طیب اردوغان آنرا مدیریت می کند و حزب عدالت و توسعه را از یک حزب سیاسی به یک سلطه گری سیاسی و اقتصادی خاورمیانه تبدیل کرد،مرهون یک نگاه اقتصادی و صادراتی است. نگاهی که از دل شرکت های مدیریت صادرات و بازرگانی به نام توسیاد و موسیاد و غیره درآمد.
این هلدینگ های بزرگ صنعتی و بازرگانی در کنار تصمیمات اصلاحی بولنت اجویت نخست وزیر توانستند ترکیه دهه 80 میلادی را از کشوری در جامانده به کشورهای در حال توسعه تبدیل کنند.رمز موفقیت این کشور را در تشکیل و تقویت هلدینگ های بزرگ صادراتی باید جستجو کرد.شرکت هایی که توانستند بنگاههای کوچک و متوسط را سازماندهی کرده و بر اساس ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» با هم افزایی این بنگاه ها،کنسرسیوم های بزرگ صادراتی تشکیل دهند و نبض بازار منطقه و سایر کشورها را در دست خود گیرند.بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط (S.M.E) با همکاری هم توانستند برند تجاری معتبر ایجاد کنند و در بازارهای هدف با یک سیاست مشخص وارد شوند.نمونه موفق این روشحضور فعال ترکیه در بازار اقلیم کردستان عراق است؛حضوری که به صورت یکپارچه و با برنامه انجام گرفت و توانست سهم ایران را از این بازار به شدت کاهش دهد.در شرایطی که صدها برند ایرانی در بازار اقلیم با رقابت با یکدیگر می پرداختند،شرکت های ترکیه ای از طریق شرکت های مدیریت صادرات با یک برند و خدمات ویژه توانستند بازار اقلیم را در دست گیرند.
بر اساس اصل بنچ مارکینگ یا همان الگوبرداری آگاهانه می توان از این تجربه برای توسعه بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط استان اصفهان استفاده کرد.شرکت های مدیریت صادرات (Export Management Company)که به تازگی در اصفهان به عدد 8 رسیدند، می توانند با تشکیل کنسرسیوم ها و خوشه های تخصصی در بازارهای بین المللی حضور فعال داشته باشند و زمینه رونق بنگاههای در رکود مانده را فراهم سازند.
اصفهان صنعتی که بیش از 8 هزار واحد صنعتی ،600 معدن ،100 هزار واحد صنفی و تولیدی و یک هزار شرکت تعاونی را در خود جای داده با شرایط دشواری رو برو است که نیاز به رونق دارد تا بتواند از این ظرفیت هایش استفاده کند.شرکت های مدیریت صادرات مانند یک نهال نو رس است که به حمایت نیاز دارد و سازمان های دولتی با همکاری بخش خصوصی و با حمایت از این شرکت ها می تواند زمینه فعالیت آنرا فراهم سازد.به عنوان مثال ارائه امتیاز ویژه برای این شرکتها در بخش حمل و نقل،کاهش نرخ مالیاتی،کمک هزینه شرکت در نمایشگاه های بین المللی و بازارهای هدف جهت بازاریابی می تواند گامی مؤوثر در تقویت این شرکت ها باشد.
منبع: ماهنامه نوسان