• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 10 خرداد 1404, 3 ذی‌الحجه 1446, Saturday 31 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 25276
منتشر شده در سه شنبه, 27 فروردين 1404 08:17
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
به‌رغم وعده دولت برای کاهش تعرفه؛

سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند

توضیحات

جدول کاهش سود بازرگانی برخی کالاها برای جبران بخشی از تورم ناشی از افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک از ۲۸۵۰۰ تومان به حدود ۶۸۰۰۰ تومان روز گذشته در شرایطی توسط هیات دولت منتشر شد که خبری از کاهش سود بازرگانی خودرو نیست.  

 بر اساس این جدول واردات انواع گوشی تلفن همراه مشمول کاهش سود بازرگانی شده است. با این حال خودرو در لیست محصولاتی که سود بازرگانی آنها کاهش یافته ، نبود. در جلسه بررسی تعرفه‌های خودرو که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مقامات ارشد دستگاه‌‌‌های مرتبط با این حوزه در هفته گذشته برگزار شد، تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی طبق روال قبل تعیین شد، اما مقرر شد درباره تعرفه خودروهای بنزینی بعد از بررسی‌‌‌ و کارشناسی دقیق، تصمیم‌‌‌گیری شده و تعرفه‌‌‌های این نوع خودروها متعاقبا اعلام شود. با این شرایط اما ظاهرا تصمیمی در  این زمینه اخذ نشده و خودرو با همان تعرفه ۱۰۰‌درصدی وارد کشور خواهد شد. 

بنابراین خودرو مشمول کاهش سود بازرگانی به دلیل افزایش نرخ ارز محاسباتی در گمرک نشده است و این در حالی است که تمامی قطعات مونتاژی خودروسازان مشمول کاهش سود بازرگانی در سال ۱۴۰۴ شده‌اند. بعد از هشدارها در خصوص تبعات تورمی جهش سه‌‌‌برابری نرخ محاسباتی ارز در گمرک با وجود کاهش سود بازرگانی قطعات وارداتی خودروهای مونتاژی، این انتظار می‌رفت که دولت تغییری در سود بازرگانی خودروهای وارداتی نو و کارکرده صورت دهد. حتی معاون اول ر‌ئیس جمهور نیز در این زمینه وعده‌هایی داد با این حال اما به نظر می‌رسد دولت با وجود افزایش یک میلیارد یورو به ۲میلیارد مصوب بودجه برای واردات خودرو، تمایلی به رشد ورود محصولات خارجی به کشور ندارد.

این در شرایطی است که واردات خودرو در سال گذشته به کاهش التهابات بازار خیلی کمک کرد. اما با ابلاغ احکام بودجه ۱۴۰۴ مرتبط با سود بازرگانی خودرو و نرخ ارز محاسباتی در گمرک،   موجی از هشدارها نسبت به  تبعات تورمی و سونامی قیمتی خودروهای وارداتی شکل گرفت.

بر اساس محاسبات فعالان حوزه خودرو، با فرض نرخ ارز محاسباتی ۶۸هزار تومان و تعرفه ۱۰۰درصدی، یک خودروی اقتصادی وارداتی با ارزش پایه ۱۰ هزار دلار، حالا با قیمتی بیش از ۲ میلیارد تومان به دست مصرف‌‌‌کننده ایرانی خواهد رسید. این در حالی است که در سال گذشته و با ارز محاسباتی ۲۸۵۰۰ تومانی، قیمت نهایی چنین خودرویی کمتر از نصف این عدد بود.

در چنین فضایی، کارشناسان هشدار می‌‌‌دهند که عدم بازنگری در سود بازرگانی خودرو در کنار نرخ ارز جدید می‌‌‌تواند باعث شکل‌‌‌گیری یک سونامی قیمتی در بازار خودروهای وارداتی شود؛ موجی که در نهایت می‌‌‌تواند کل بازار خودرو را دچار تنش کند.

 به نظر می‌‌‌رسد دولت اگرچه در ظاهر تلاش دارد تا با ابزارهایی چون افزایش بودجه واردات و کاهش سود بازرگانی برخی اقلام، از اثرات تورمی سیاست‌‌‌های ارزی بکاهد، اما عدم شمول خودرو در این معافیت‌‌‌ها نشانه‌‌‌ای از تداوم سیاست محدودسازی واردات است. سیاستی که نه‌‌‌تنها با وعده‌‌‌های پیشین مغایرت دارد بلکه عملا به نفع تولیدکنندگان داخلی‌‌‌ای تمام می‌‌‌شود که همچنان با چالش کیفیت، تنوع، قیمت و شفافیت روبه‌‌‌رو هستند.

ادامه این روند می‌‌‌تواند نه‌‌‌تنها اهداف کنترل تورم و تنظیم بازار را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد، بلکه حتی اثربخشی سیاست‌‌‌هایی چون افزایش سقف بودجه واردات را نیز از بین ببرد. در شرایطی که بازار تشنه عرضه و مصرف‌‌‌کننده خسته از انتظار است، چشم‌‌‌انداز واردات خودرو با تعرفه‌‌‌های فعلی نه تنها مبهم، بلکه نگران‌‌‌کننده‌‌‌تر از گذشته به نظر می‌‌‌رسد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

مانورمدرک‌گرایی در کشور
سمفونی گرانی
پایان سیاسی مرد‌ میلیارد دلاری
دولت بشنود
قدرت‌‌ نمایی طالبان با آب
ماجرای خودکشی تا مسمومیت تتلو
نشان ملی اقتصاد مقاومتی به فولامبارکه رسید
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
کی طلا بخریم تا ضرر نکنیم؟
خودكفايي با طعم شكر و موز
فروکش شتاب رشد اجاره‌‌‌بها
بورس آماده صعود؟
متهم بی‌برقی کیست؟
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
حرکت بنگاه‌ها به‌سوی آینده‌ای هوشمند
فرمان بازار در دست گروه خودرویی
طیف‌بندی «توافق»
چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو
مجوز آنلاین کودک همسری
حماسه سوم خرداد؛ الگویی از پیروزی ملت در پرتو مقاومت
«نهضت ملی مسکن» برای سرمایه‌دارها
کدام رمزارز ؟
فولاد مبارکه از زاینده‌رود بی‌نیاز می‌شود
برنده ایرانی «نخل طلا»
حمله ماگا به زیرساخت اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا