دومین دوره دموی نکسژن توسط اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در هفته گذشته برگزار شد. در این رویداد استارتآپی با حمایت و همراهی تریگآپ، هشت استارتآپ فرصت داشتند محصولات و راهکارهای خود را به اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران با هدف جذب سرمایه و سایر حمایتها معرفی کنند.
متخصصان ایرانی فعال در حوزه فناوری که ایدههای نوآورانهای دارند اما برای توسعه و تجاریسازی ایده خود سرمایه کافی ندارند تا بتوانند با کمک فعالان اقتصادی علاقهمند، فرصت ورود به بازار را کسب کنند از این رو پیش از اینکه تیمها به مرحله نهایی (دموی نکسژن) راه پیدا کنند، مسیر طولانی را در سالگذشته طی کردند. تیمهایی جوان از سه بخش علوم زیستی، فناوریهای سبز و راهکارهای صنعتی انتخاب شدهاند. در مرحله اول از میان بیش از ۱۰۰ تقاضا، ۵۱تیم توسط متخصصانی که با اتاق ایران و آلمان همکاری میکردند، داوری شدند و آموزشدیدند. در نهایت هشت تیم به مرحله نهایی رسیدند.
در این مرحله، بسیاری از فعالان اکوسیستم نوآوری ایران، از سطوح مختلف، همراه با تیمهای برگزیده در این رویداد شرکت کردند. همچنین بدنه صنعت و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان نیز این فعالان را همراهی کردند. اتاق بازرگانی ایران و آلمان که متولی برگزاری این رویداد بود، با طیف گستردهای از خدمات به شرکتها برای ایجاد روابط تجاری بین ایران و آلمان کمک میکند. شرکتها میتوانند از طریق این اتاق ضمن یافتن شریک تجاری مناسب، با قوانین کسبوکار، حقوقی، مالیاتی، گمرک و ثبت شرکت در کشور مقصد آشنا شوند. این نهاد تجاری در سال۱۳۵۴ توسط آقای ولف مارتین و هیاترئیسهای متشکل از ۶بازرگان ایرانی و ۶بازرگان آلمانی راهاندازی شد. اتاق، کار خود را با ۱۳۷ شرکت عضو ایرانی و آلمانی آغاز کرد و در تمام دوران انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، تحریمها و فراز و نشیبها، حامی تجارت بخشخصوصی با آلمان بودهاست. در حالحاضر اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان ۱۸۰۰ عضو و ۳۰کارمند دارد و با حدود هزار مشتری همکاری میکند.
در رویداد نکسژن که هفته گذشته برگزار شد، در ابتدای جلسه شهاب جوانمردی، عضو هیاترئیسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با اشاره به مشکلاتی که در سالهای اخیر سد راه اکوسیستم فناوری کشور شده، گفت: «برای یک فعال اقتصادی با نگاه نوآورانه هیچکدام از مشکلات مانع فعالیت نیست. متاسفانه در حالحاضر برخی افراد دیدگاههای فعالان حوزه تکنولوژی را هدف گرفتهاند. وقتی دایره دیدگاههای ما کوچک میشود انرژی ما کاهش مییابد، بنابراین باید تلاش داشته باشیم که افق دید وسیعتری داشته باشیم.»
اهمیت بخش خدمات در اقتصاد جهانی روزبهروز در حال افزایش است و بهتبع آن تجارت خدمات نیز رونق گرفتهاست. این تغییرات یک فرصت برای اقتصاد ایران محسوب میشود زیرا ایران در بخش خدمات، بهخصوص خدمات مرتبط با فناوری مزیت نسبی دارد. علت آن است که در دانشکدههای فنی و مهندسی ایران، دانشجویان باکیفیتی تربیت میشوند، بهصورتیکه کیفیت این دانشجویان شهرت جهانی دارد. علاوهبر این مهاجرت نیروی متخصص از ایران به یکی از مشکلات جدی در کشور بدلشده و سالانه هزاران دانشجو از کشور خارجشده ودرصد کمی از این افراد به کشور بازمیگردند. یکی از دلایل این پدیده کمبود فرصتهای شغلی مناسب برای این دانشجویان نخبه کشور است. برای حل این مشکل، یکی از راهکارها رشد بخش اقتصاد دانشبنیان کشور و در ادامه صادرات خدمات به دیگر کشورها خواهدبود.با وجود کیفیت دانشجویان و توانایی آنها برای خلق محصولات نوآورانه، دو مشکل عمده پیشروی نخبگان کشور وجود دارد.
علاوهبر این، با توجه به ظرفیتهای بینالمللی اتاق بازرگانی ایران و آلمان، این فرصت برای فعالان در عرصه فناوری وجود دارد که در کنار بازار داخل کشور، هدفگذاری خود را به سایر کشورهای جهان نیز گسترش دهند. این اتفاق سبب میشود که نوآوران عرصه تکنولوژی امید بیشتری به فعالیت در کشور داشته باشند و ایدههای خود را با حمایت بخشخصوصی پیگیری کنند. این فرآیند سبب خواهد شد علاوهبر اینکه سرمایه انسانی در کشور باقیبماند، امکان ارزآوری از طریق صادرات خدمات فناوری امکانپذیر شود. بسیاری از بخشهای بازار خدمات در جهان هنوز اشباع نشده و فرصتهایی همچون رویداد نکسژن میتواند امکان حضور بیشتر فعالان ایرانی در بازار جهانی را فراهم کند.
دنیای اقتصاد