اقتصاد بازار: سازمان توسعه تجارت وظابف قانونی در حوزه صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی دارد. این سازمان باید زیرساخت های محیطی از جمله مشوق های صادراتی را برای بازرگانان فراهم کند تا آنها یک سری فعالیت ها را به عرصه اجرا درآورند.
به گفته مشاور عالی ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، بحث مشوق های صادراتی همیشه دامنگیر این سازمان بوده و فعالیت های متعددی در این باره صورت گرفته و مواردی تصویب شده اما هنوز عملیاتی نشده است و امیدواریم در تعامل با اتاق های بازرگانی این مهم را برای ایجاد انگیزه بازرگانان عملیاتی کنیم.
غلامرضا مودب شعار با تاکید بر اینکه صادرات جزو لاینفک تولیدکنندگان است و بازارهای منطقه ای و جهانی مدنظر قرار می گیرد، تصریح کرد: صادرکننده ای که دارای زمینه های مناسبی در بازار از نظر کیفیت و قیمت است دیگر نیازی به مشوق های صادراتی ندارد.
وی بیان داشت: مشوق های صادراتی برای کسانی درنظر گرفته می شود که با هماهنگی لیدرهای صادراتی برای بنگاه های کوچک و برزگی که تمایل ورود به بازار صادرات دارند.
مشاور عالی ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: یک صادرکننده توانمند منتظر مشوق کسی نمی ماند اما در هر صورت اگر منافع مالی در ایران فراهم شود با هماهنگی صاحب نظران اقدامات لازم انجام خواهد شد.
به گفته وی، چه این تشویق باشد و چه نباشد ماهیت ذاتی یک صنعتگر باید صادرکردن باشد
مودب شعار ادامه داد: در این رابطه سازمان توسعه تجارت بحث های تعرفه ای را درقالب حمایت از تولید منتج به صادرات مدنظر قرار داده است که در این تعرفه ها برای تعاون گران، اصناف، صنعتگران و گروه های تخصصی تغییر می کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه برای ایجاد نمایشگاه های داخلی و بین المللی سازمان توسعه تجارت باید اقداماتی انجام دهد، افزود: همچنین ایجاد تردد بین هیات های تجاری ایران، استان و کشورهای دیگر مدنظر است و مذاکراتی که اکنون انجام می شود در قالب تفاهم نامه های اولیه است تا بتوان راهی برای تعامل صنعتگران داخلی و رقبای خارجی آنها ایجاد شود.
مشاور عالی ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه این سازمان فعالیت هایی در راستای ایجاد همانگی بین تشکل ها در حوزه های صارداتی دارد، تاکید کرد: سازمان در حرکت جدید مجوز دفتر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست را با کمک اتاق بازرگانی رشت در آستاراخان روسیه داده است.
وی با تاکید موضوع صادرات فرایندی ماتریسی و دارای پیچیدگی است، تصریح کرد: ما باید در تعامل با یکدیگر برای پیچیدگی های صادرات راه حل پیدا کنیم تا بتوانیم یک معادله چند مجهولی را از فرهنگ تولید و بازرگانی استخراج کنیم.
مودب شعار بیان داشت: ممکن است یک تولیدکننده صادرکننده خوبی نباشد بنابراین مسئولیت صادرات را باید به یک شرکت مدیریت صادرات بسپاریم و باید ثابت کرد رقابت پذیری اصل خوبی است به شرط اینکه بازار رفقای خود را خراب کنیم.
کار رایزن اقتصادی پیدا کردن مشتری نیست
مدیر کل دفاتر خارج از کشور سازمان توسعه تجارت ایران نیز در خصوص کمک های صادراتی و رایزنان بازرگانی، گفت: درحال حاضر 22 رایزن بازرگانی با این سازمان مشغول همکاری هستند که این تعداد در حال افزایش است.
رضا عباسقلی با تاکید بر اینکه کار رایزنان بازرگانی که از 15 سال گذشته آغاز شده، موضوعی نابالغ است، تصریح کرد: همکاری با رایزنان بازرگانی اگر از مسیر درست خود انجام شود منتج به موفقیت برای کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در یک نگاه برخی معتقدند رایزنان بازرگانی کاری برای اقتصاد و توسعه بازارهای صادراتی انجام نمی دهند، اظهار داشت: از سوی دیگر برخی می گویند رایزنان اقتصادی ایران کار خود را به خوبی انجام می دهند.
مدیر کل دفاتر خارج از کشور سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کار رایزن بازرگانی در خارج کشور پیدا کردن مشتری برای تولیدات داخلی نیست افزود: رایزن، دیده بان اقتصادی است که به رصد بازار پرداخته و به ارایه اطلاعات و اخبار می پردازد و باید سازو کاری ایجاد شود تا بخشی در اتاق بازرگانی برای ارتباط و همکاری با رایزنان بازرگانی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از رایزنان بازرگانی کشور دارای سایتی هستند، بیان داشت: این سایت بسیاری از اطلاعات بازارهای هدف را در اختیار تولیدکننده و صادرکننده قرار می دهد.
عباسقلی افزود: ما به عنوان مشاورین سازمان توسعه تجارت از ایرانیان خارج از کشور می خواهیم که به عنوان رایزنان افتخاری با ما فعالیت کنند.
وی همچنین از صدور مجوز مرکز تجاری ایران در گرجستان توسط یک متقاضی اصفهانی در آینده ای نزدیک خبرداد و افزود: با صدور این مجوز استان اصفهان در مرحله اول دارای یک مرکز تجاری خواهد شد.
مدیر کل دفاتر خارج از کشور سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در این دفتر یک بخش جذب سرمایه گذار وجود دارد، گفت: اگر فهرست پروژه های قابل سرمایه گذاری در استان وجود داشته باشد می توان این فرصت های را به رایزنان اقتصادی منعکس کرد تا بازار آنها را فراهم کنند.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای بازار عمان جهت صادرات، گفت: متاسفانه تاکنون ما هیچ هیات تجاری هدفمندی را به عمان نفرستاده ایم و این در حالیست که این کشور برای همکاری با ایران کاملا آماده است./