اقتصاد بازار: یک طراح بسته‌بندی گفت: نگاه درستی نسبت به بسته‌بندی محصولات در کشور وجود ندارد؛ این نگاه یا افراطی است یا برنامه و بودجه‌ای برای آن وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، شهرزاد اسفرجانی، اظهار کرد: ما نسبت به موضوع طراحی بسته‌بندی‌ها، کم‌لطفی کرده‌ایم. این موضوع اهمیت دارد، زیرا باید خریدار را قانع کند و برای این کار هنر لازم است، هنر با مهارتی که ترکیبی از منطق و احساس باشد، زیرا باید مخاطب را از نظر اطلاعات و اعتماد قانع کند. به همین دلیل است که طراحی بسته‌بندی موضوع پیچیده‌ای محسوب می‌شود و کار هر کسی نیست.
این مدرس طراحی بسته‌بندی معتقد است: ما در طراحی بسته‌بندی محصولات باید با اصالت، گسترده و حرفه‌ای به موضوع فکر کنیم و از کپی کردن اجتناب کنیم. اگر یک طراحی اصیل باشد، قطعا دست‌خطی از فرهنگ در آن وجود دارد.
او درباره رابطه انتقال فرهنگ از طریق بسته‌بندی محصولات، اظهار کرد: انتقال فرهنگ و نیز فرهنگ‌سازی از طریق بسته‌بندی محصولات، ایده خوبی است که باید عمیق روی آن کار شود، زیرا پیش از این در رده‌های پایین و سطحی از این ایده، زیاد استفاده شده است. مهم است مخاطب چه کسی است و کجا و به چه منظور از بسته‌بندی استفاده می‌شود.
اسفرجانی ادامه داد: گاهی پیش می‌آید ما خودمان را دست‌ کم می‌گیریم و به‌عنوان مثال فکر می‌کنیم اگر از طرح‌های اسلیمی روی بسته‌بندی صنایع دستی استفاده شود، این طرح‌های قدیمی هستند و مخاطب را جذب نمی‌کنند. در حالی که مخاطب این محصولات به‌دنبال همین اصالت است. از طرفی نباید خود را درگیر کلیشه‌ها و فکر کنیم که در همه موارد می‌توانیم این کار را انجام دهیم، بلکه باید بستر آن ایجاد شود.
او با بیان این‌که امروزه دیگر بسته‌بندی فردی نداریم و هر محصول حداقل چند مدل مختلف دارد، گفت: در کشور اتریش نام گران‌ترین و بهترین شکلات، موتزارت است که حداقل هر جعبه کوچک، آن ۳۰ یورو قیمت دارد. ویژگی استادانه محصولات این کارخانه در بسته‌بندی آن‌ها، این است که یک دست‌خط را دنبال می‌کنند و هر کج شما نمونه‌ای از محصولات موتزارت را ببینید، متوجه می‌شوید که این محصول به کدام کارخانه تعلق دارد.
این طراح اظهار کرد: ما مصرف‌کننده کالاهایی هستیم که با بسته‌بندی بهتر به ما فروخته می‌شود. بسیاری از محصولات خوراکی ایرانی به علت نداشتن بسته‌بندی مناسب، در حال از دست دادن مشتری‌های خود هستند. الگوی ما در این زمینه فقط غرب نیست، بلکه کشوری مانند چین نیز نازل‌ترین سطح تولیدات خود را با بسته‌بندی خوب به بازار می‌فرستد.
اسفرجانی افزود: کشورهای دیگر، ما را خوب می‌شناسند، درباره ما و فرهنگ‌مان مطالعه و برای ما کالا تولید می‌کنند. در حالی‌ که ما مردم سرزمین و اقوام‌مان را نمی‌نشاسیم، به‌عنوان مثال چند وقت پیش دیدم که یک برند فرانسوی عطری را با نام اصفهان تولید کرده که بویی شیرین و شرقی دارد!