از سوی دیگر سیاستگذاران، هدف از چراغ سبز به واردات خودرو را افزایش رقابت در صنعت و بازار خودروی ایران عنوان میکنند. این در حالی است که موفقیت سیاست اتکا به واردات برای رقابتیشدن صنعت خودرو، به الزاماتی نیاز دارد. برخی تحلیلگران معتقدند، یکی از راهحلها، آزادسازی قیمت خودرو است. برخی دیگر معتقدند، این سیاست باید به صورت یک برنامه تعهدآور برای سیاستگذار باشد؛ چرا که موفقشدن حضور یکبرند در بازار، نیازمند ثبات شرایط و امکان برنامهریزی بلندمدت برای تولیدکننده، واردکننده و مصرفکننده است. برخی کارشناسان هم بر این باورند که کاهش محدودیتهای وارداتی برای همه کلاسها و برندها باید به صورت یکسان اعمال شود تا همه گروههای مصرفکننده بتوانند رقیب خودروی مدنظر خود را در بین خودروهای وارداتی بیابند. دیدگاه دیگری اعتقاد دارد که بنگاههای داخلی همزمان با حذف موانع وارداتی لازم است از قید محدودیتها بر فعالیتهای خود از جمله تداوم فعالیت سایتهای غیراقتصادی رها شوند و بتوانند تصمیمات خود را تنها براساس منطق اقتصادی و با هدف افزایش بهرهوری تولید اتخاذ کنند. حذف حمایتهای احتمالی موجود از بنگاههای حاضر در زنجیره تولید خودرو با استفاده از تخصیص ارز کمتر از قیمت تعادلی بازار و همچنین حذف روش قیمتگذاری دستوری و قرعهکشی از دیگر الزامات پایان ممنوعیت خودرو به شمار میرود. «باشگاه اقتصاددانان» در پرونده امروز، شروط اقتصادی آزادسازی واردات خودرو را زیر ذرهبین قرار داده است.
منبع: دنیای اقتصاد