از آنجاییکه ثبت انبار و اخذ کد انبار بسیار روال گیج کننده و طولانی دارد و مشتریان زیادی حین انجام کار دچار سردرگمی می شوند، برآن شدم توضیحاتی در خصوص مراحل ثبت انبار و ترتیب کارهایی که باید انجام شود ارائه دهیم. توجه داشته باشید که برای واردات کالا، اخذ بارنامه، مشاهده بارنامه های خود و اخذ بیمه نامه باید حتما برای ثبت انبار اقدام کنید.
مرحله اول: اولین مرحله ثبت انبار شما، ورود به سامانه nwms.ir (سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا) و انجام چهار مرحله ثبت اطلاعات میباشد. مرحله اول: برای ثبت نام روی گزینه ثبت واحد کلیک کرده و اطلاعاتی نظیر، کد ملی صاحب انبار یا مدیرعامل، کد ملی و شماره همراه را وارد کنید، و توجه داشته باشید که کد ملی و شماره همراه به نام یک نفر باشند. پس از تایید وارد مرحله دوم: یعنی اعتبارسنجی میشوید. بعد از اعتبارسنجی(یعنی وارد کردن کد چهار رقمی پیامک شده روی شماره همراه مربوط به کد ملی) وارد مرحله سوم: میشوید، در این مرحله باید نوع فعالیت و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید که بسته به این انتخاب، گزینه های مختلفی باید پر شوند. مرحله چهارم: وارد تب ثبت اطلاعات واحد میشوید که در این قسمت اولین اطلاعاتی که وارد میشود کد پستی انبار هست که در صورتیکه کدپستی در این قسمت تایید شود اطلاعات انبار در قسمت زیرین نمایش داده میشود. اگر آدرس انبار در سطح طبقات یا واحد تغییراتی داشته باید در قسمت آدرس خود اظهاری وارد شود. اطلاعات دیگری در ادامه وجود دارد که باید تکمیل شوند مثل نام واحد یعنی نام انبار، شماره تماس و… پس از تکمیل بر روی ثبت نام کلیک کنید تا اطلاعات کدپستی، نام کاربری و رمز عبور به شما نمایش داده میشود. پس از این مرحله یک ماه فرصت دارید تا با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل یا صاحب انبار ، مجوز بهره برداری انبار و سند مالکیت یا اجاره نامه انبار به سازمان صنعت معدن تجارت استان یا شهر مربوطه مراجعه و اطلاعات ثبت شده را تایید نهایی کنید در غیر این صورت بعد از یک ماه انبار به صورت خودکار غیر فعال میشود.
مرحله سوم: مرحله بعدی ورود به https://wms.irica.ir/ (سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص) ، تب استعلام انبار ، ورود کدپستی و کلیک روی گزینه استعلام تاییدیه انبار از وزارت صنعت،معدن و تجارت و انتخاب انبار هست، در این قسمت مشخصاتی مثل نوع انبار که عمومی هست یا اختصاصی، مشخصات کسب و کار، اطلاعات مدیرعامل یا صاحب انبار، مشخصات انبار و نهایتا کلیک روی گزینه استعلام هست، که در صورت صحت اطلاعات در این مرحله به شما یک کد رهگیری داده میشود. این کد رهگیری را برای ورود به مرحله بعدی نیاز دارید.
مرحله چهارم: در این مرحله، وارد سایت sso.irica.ir شوید. مدیرعامل را ثبت نام کرده و برای ایشان حساب کاربری و رمز عبور تعریف کنید. همچنین برای همه صاحبان امضا، حساب کاربری و رمز عبور ایجاد کنید.
همه صاحبان امضا وارد حساب کاربری خود شوند و در حساب کاربری خود درخواست مدیرعامل را تایید کنند. در نهایت باید درخواست ثبت شرکت توسط مدیر سامانه بررسی و تایید شود. از پنل مشاهده درخواست ها، وضعیت درخواست را میتوانید رصد کنید.
مرحله پنجم: بسته به اینکه شخص حقیقی هستید یا حقوقی، باید انبار خود را ثبت کنید. مدیرعامل وارد حساب کاربری خود در سامانه (SSO) شود و از پنل اطلاعات ، درخواست ثبت مدارک میدهد. مدارک را بارگذاری نماید و در اخر دکمه (✅ ثبت) را کلیک نمایید. صاحبین امضا باید درخواست ثبت مدارک را تایید کنند. اگر صاحب امضا فقط مدیرعامل باشد و با یوزر مدیرعامل درخواست ثبت مدارک را داده باشید، نیازی به تایید نیست و مستقیما توسط مسئول مربوطه بررسی خواهد شد.
در صورت وجود سوال یا ابهام در سایت sso میتوانید از طریق کانال تلگرام wms.ir ، سوالات خود را بپرسید. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با ما در تماس باشید: