مردم اندونزی نسبت به فرش دستباف ایران اطلاعات کمی دارند و از تفاوتهای فرش ماشینی و فرش دستباف آگاهی ندارند. علاوه بر این ، طبق بررسی انجام شده در اندونزی ، پژوهشگری در زمینه فرش دستباف خارجی و ایرانی وجود ندارد. رقیب اصلی فرش ایران، اعم از فرش دستباف و ماشینی، فرشهای تولیدی کشور ترکیه است فرش های ماشینی ترکیه ای قیمت تمام شده ارزانتری نسبت به فرش های ایرانی دارند. البته ظرافت فرش ماشینی ایران را دارا نمی باشد. ترکیه ای ها نیز در این بازار بسیار فعال هستند و تعداد تجار ترکیه ای چند برابر تجار ایرانی است. بازار توزیع فرش اندونزی نیز در دست تجار پاکستانی است .
در کشور اندونزی به علت قیمت بالای فرش دستباف در منطقه کمانگ، مشتریان بیشتر به دنبال فرش ماشینی در منطقه فاطماواتی میباشند. بعضا فروشندگان ، فرش ماشینی ایرانی و غیرایرانی را بجای فرش دستباف ایران می فروشند. متقاضیان فرش دستباف در اندونزی بیشتر افراد ثروتمند و مقامات بلندپایه دولتی هستند. بعضی از این افراد به پیشنهاد طراح دکوراسیون داخلی خود اقدام به خرید فرش دستباف میکنند. گرایش و سلیقه اندونزیایی در دکوراسیون داخلی از جمله در زمینه فرش و کف پوش به سمت مدل و سبک های مدرن است. رنگ قرمز و مارون از رنگ های مورد پسند مشتریان اندونزیایی است.
لازم به ذکر است با کاهش فقر و افزایش قدرت خرید مردم اندونزی، طبقه متوسط اندونزی در سال های اخیر گسترش قابل توجهی پیدا کرده است. فلذا می توان برای شناساندن فرش ایران و فروش آن به این طبقه برنامه ریزی نموده و برای تولید فرشهای دستبافی که درقدرت خرید این طبقه باشد، اقدام گردد.
وجود تعرفه بالای واردات منسوجات از جمله برای فرش از موانع تجارت و صادرات به این کشور است. البته برای کشورهای عضو آ سه آن، این تعرفه وجود ندارد. در حال حاضر گمرک اندونزی به دلیل قانون جدید وزارت تجارت اندونزی اجازه ورود و ترخیص فرش و منسوجات مشابه را نمی دهد چراکه طبق مصوبه اخیر وزارت مذکور، واردکنندگان کالا باید در این کشور (در شهرک های صنعتی) کارگاه تولیدی داشته و درصدی از محصول را در این کشور تولید کنند.
مهمترین و عملیاتی ترین اقدام در کوتاه مدت و میان مدت برای توسعه بازار فرش های ایرانی در اندونزی ، برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش دستباف ایران در جاکارتا پایتخت اندونزی و دیگر شهرهای این کشور است. همچنین امکان دیگر، اخذ غرفه در نمایشگاههای دکوراسیون داخلی اندونزی و سایر نمایشگاههای مرتبط در این کشور است. یکی دیگر از اقدامات جهت معرفی این تولید منحصر به فرد ایران در جامعه اندونزی بهره گیری از رسانههای دیداری و شنیداری است به طوری که می توان از ظرفیت شبکههای اجتماعی جهت تبلیغ این محصول استفاده کرد.همچنین اعزام هیات تجاری فعال در زمینه تولید و صادرات فرش به اندونزی نیز توصیه میگردد .