اظهارات وی در حالی است که کشمکشهای عرضه خودرو در بورس کالا در سال گذشته در حالی پایان یافت که خیال مردم و سهامداران از ادامه عرضه خودرو در بورس راحت شد، چراکه بعد از تمام فراز و فرودهای عرضه خودرو در بورس کالا و موانعی که ایجاد شد، در نهایت تصمیمی که در جلسه شورایعالی بورس گرفته شد از لزوم ادامه عرضه خودرو در بورس کالا حکایت داشت. هرچند ظاهرا اکثر نهادهای مرتبط با عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستند اما از آخرین عرضه حدود سه ماه گذشته است و همچنان شاهد توقف این روند هستیم.
ایسنا مینویسد: زمزمههای عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش میرسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست؛ هرچند در بازه زمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع و اقسام خودروهای محبوب و نامحبوب در بورس کالا عرضه شد. در این میان اما موانع زیادی سر راه عرضه خودرو در بورس قرار میگرفت که از جمله آن میتوان به مخالفت شورای رقابت اشاره کرد؛ مخالفتی که همچنان ادامه دارد، به طوری که آخرین موضع شورای رقابت از این حکایت داشت که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین کرده که در این دستورالعمل جایی برای عرضه خودرو در بورس دیده نشده است.
نظر وزرا
با این وجود فاطمیامین وزیر سابق سمت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفته بود که در این رابطه هنوز جمعبندی نشده است. در آن سوی ماجرای سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از آنکه وزیر صمت استیضاح شود، در مورد عرضه خودرو در بورس گفت: از آقای فاطمیامین بپرسید، هرچه وزیر صمت بگوید!
نظر بورسیها
اینکه از ابتدای سال تاکنون خبری از عرضه خودروهای پرطرفدار در بورس کالا نبوده، مهر تاییدی است بر اینکه یا هنوز در این مورد تصمیم قطعی گرفته نشده و یا اینکه این روند به طور کلی متوقف شده است.
البته مجید عشقی اخیرا در مورد عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داده که شرکتهای خودروسازی میتوانند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند، این فرآیند متوقف نشده و پذیرشها لغو نشده است. سعی میکنیم التهابی در بازار خودرو ایجاد نکنیم، خودروسازها خودشان انتخاب میکنند که محصولات را عرضه کنند یا خیر.
نظر خودروسازها
در این میان اما شرکتهای خودروسازی تاکنون در این مورد اظهارنظر چندانی نکردهاند و فقط محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که بورس کالا زیرساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد. بورس برای کشف قیمت بوده و توانایی عرضه تعداد محدودی از خودرو را دارد. دلیل آن هم این است که مشتری باید قیمت خود را به واسطه یا همان کارگزار اعلام کند و این واسطه خرید را انجام میدهد.
آیا گستردگی سامانههای فروش سایپا، ایرانخودرو و وزارتخانه که باعث شده هر فردی که اینترنت داشته باشد در روستا هم بتواند ثبتنام کند در بورس کالا هم وجود دارد؟ خیر. چند نفر در ایران کد بورسی دارند؟ کد بورسی چیزی است که بتواند مانند سامانه عرضه در شهرها و روستاها نهادینه شود؟
وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد دستور عرضه داده است، ما هم از عرضه در بورس استقبال میکنیم، من هم تمایل داشتم چانگان را در بورس عرضه کنم، قیمت خوب بفروشم، سود خوب کسب و روی کیفیت محصولات داخلی کار کنم. پس بورس زمانی میتواند برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، سازوکار داشته باشد که گستردگی آن به طوری باشد که هر جا اینترنت وجود دارد، امکان اخذ کد بورس کالا هم باشد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه خودرو با عرضههای دیگر متفاوت است، توضیح داد: برای مثال در مورد فولاد، فقط دو خودروساز فولاد را میخرند و هر دو کد بورسی دارند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، باید گفت مردم به این محصولات نیاز ندارند. کارخانهها نیاز به پتروشیمی دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است.
شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار را برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند: یک صورتهای مالی و مورد دوم در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی بود، امیدواریم یک آیتم هم تحت عنوان قیمت عرضه در بورس در نظر بگیرند و این شاید روی قیمتگذاری بازار تاثیر بگذارد.