اقتصاد بازار: استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه پروژه قطار سريع السير اصفهان – تهران با قوت در حال پيگيري است، گفت: قرارداد منعقد شده در دولت قبل براي اجراي پروژه قطار سريع السير اصفهان – تهران به ميزان ۷ ميليارد يورو پيش بيني شده بود كه با بررسي هاي انجام شده در دولت یازدهم به رقم واقعی به 4 ميليارد يورو كاهش داده شد.
رسول زرگرپور با اشاره به اینکه يكي از اصلي ترين مطالباتي كه مردم اصفهان از دولت تدبير و اميد و به خصوص استاندار اصفهان داشتند به نتيجه رساندن ابر پروژه هاي بزرگ اين شهر است، اظهار داشت: هر كدام از این طرح ها بين 15 تا 20 سال قدمت داشتند.
وی با بيان اينكه در پروژه هايي از قبيل مترو، مصلي، قطار سريع السير اصفهان- تهران و ورزشگاه نقش جهان هنوز اهداف مورد نظر محقق نشده بود و سرمايه گذاري هاي صورت گرفته به انجام نرسيده بود، افزود: بنده به عنوان مدير اجرايي علاقه مند بودم كه اين پروژه ها زودتر به نتيجه برسد.
استاندار اصفهان به اقدامات دولت تدبير و اميد اشاره كرد و گفت: در اين راستا ابتدا آسيب شناسي صورت مي گرفت كه علت اين ركود چيست و در ادامه براي تسريع در اتمام آن ها مورد به مورد با نظر كارشناسان برنامه ريزي شد و در مرحله سوم عمليات اجرايي آنها آغاز شد.
وی با اشاره به مصاحبه هاي اخير برخي از افراد در خصوص قطار سريع السير اصفهان- تهران گفت: خوش بينانه ترين برداشتي كه از اين اظهارنظرها مي توان داشت اين است كه مديريت استان قابليت اجرا و اتمام پروژه هاي بزرگ را دارد و اين افراد به دنبال اين هستند كه ببينند چرا اين پروژه ها در ريل تكميل قرار نگرفته و متاسفانه در رسانه هاي مختلف اطلاعاتي از سوي اين افراد داده شد كه قرين به واقعيت نيست.
زرگرپور با بيان اينكه در زمان ورود به استان اصفهان از نمايندگان مجلس، ائمه محترم جمعه و صاحبان تريبون ها درخواست كردم كه براي صحبت در خصوص پروژه هاي استان در ابتدا اطلاعات خود را به هنگام و به روز و بعد اظهار نظر نمايند، گفت: اطلاعات به روز شده در خصوص پروژه ها باعث خواهد شد كه اطلاعاتي كه در اختيار مردم قرار مي گيرد اطلاعات درست و قرين به واقعيت باشد و اطلاعات غلط به مردم ندهند .
وی در ادامه به ارائه اطلاعات در خصوص پروژه قطار سريع السير اصفهان- تهران پرداخت و گفت: اين طرح سابقه 40 ساله دارد و نخستین بار در فاصله سال 54-56 يك شركت مهندسي ژاپني مطالعات پروژه را بر عهده گرفت و سپس متوقف شد و در سال 83-85 يك مهندس مشاور فرانسوي مطالعات 30 سال قبل را به هنگام سازي کرد و بعد كنسرسيوم ايراني فرانسوي در فاصله ي 85-88 مطالعات را نهايي كرد.
استاندار اصفهان با بيان اينكه در اين سال شوراي اقتصاد مصوبه ي اجراي اين پروژه را توسط فاينانس چين به تصويب رساند، گفت: براساس اين طرح ابتدا قرار بود بين اصفهان تا قم در فاصله 240 كيلومتر يك قطار سريع السير با سرعت 300 كيلومتر در ساعت مسافران را منتقل کند كه هم از بُعد ايمني و هم از بعد صرفه جويي در وقت و زمان مي توانست موثر باشد.
وي افزود: قطار سريع السير اصفهان- قم توجيه اقتصادي نداشت و با توجه به اينكه مقصد اكثر مسافران تهران است فاصله قم- تهران نيز به پيشنهاد اصفهان پروژه اضافه شد و در حال حاضر مطالعات در اين قسمت در حال انجام است و اين مهمترين كاري بود كه بايد در اين راستا انجام مي شد.
زرگرپور با اعلام اينكه عمليات زير سازي فاصله اصفهان تا قم به ميزان 70 درصد انجام شده است، افزود: قرارداد منعقد شده در دولت قبل براي اجراي اين پروژه به ميزان 7 ميليارد يورو پيش بيني شده بود كه با بررسي هاي انجام شده مشخص گرديد اين رقم واقعي نيست.
رسول زرگرپور افزود: وزارت راه و شهرسازي تمام تلاش خود را به كار بست كه اين قرارداد را به مبلغ واقعي خود برساند و اكنون بحث هاي نهايي اين قرارداد در حال انجام است و احتمالا در سقف 4 ميليارد يورو بسته خواهد شد.
استاندار اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر در مذاكرات صورت گرفته به اين نتيجه رسيده اند كه پيش بيني مي شود طي دوماه آينده قرارداد تجاري منعقد شود و قراردادي كه در دولت قبل بسته شده بود با همان مشخصات و چارچوب و با 3 ميليارد يورو كمتر منعقد شود.
وی تاکید کرد: هماهنگي هاي لازم با قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان پيمانكار داخلي و پيمانكار طرف فاينانس انجام شده كه عمليات اجرايي به سرعت پيش رود.
زرگرپور ادامه داد: برخلاف برخي از اظهار نظرها اين طرح تنها پروژه اي است كه منابع مالي آن در حد 2.2 ميليارد يورو گشايش اعتبار شده و مشكلات بودجه ندارد و اگر قرار داد تجاري آن در اسرع وقت بسته شود جزو معدود پروژه هاي بوده كه فاينانس آن گشايش يافته است.
وی با بيان اينكه اتصال قطار سريع السير اصفهان – تهران به خط متروي اصفهان و احداث ايستگاهي در فرودگاه امام خميني تهران نيز به اين پروژه اضافه شده است، اظهار داشت: دو سوم پروژه ي قطار سريع السير اصفهان – تهران در استان اصفهان و يك سوم در استان هاي قم و تهران خواهد بود و در حال حاضر در استان اصفهان 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
استاندار اصفهان ابراز اميدواري كرد: تا چند ماه آينده اين پروژه بزرگ هم چون پروژه هاي مصلي بزرگ اصفهان و متروي اصفهان در ريل تكميل و بهره برداري قرار گيرد.