اقتصادبازار:: مديرعامل اسبق سازمان قطارشهري اصفهان اعلام كرد: همه اقدامات انجام شده در پروژه قطار شهری مصوبه دارد و کشکی نیست که شهردار اصفهان بدون مصوبه در این زمینه تصمیم بگیرد.
مهندس عبدالحسین سیف اللهی با ابراز خوشحالی از حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور پاسخگویی به موارد مطرح شده از سوي اعضاي شورا در زمینه قطار شهری گفت: ۲۳ سال در اصفهان معاون استاندار و شهردار بودم از نظر بنده اين تذكر و سوال قانوني نيست.
وي به تالیف کتاب گامی در پیش در زمینه مستندات قطار شهری اصفهان اشاره کرد و افزود: همه مستندات قطار شهری اصفهان از ابتدا تاکنون از جمله استنادات قانونی مجلس ، دولت و شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه قطار شهری اصفهان را در این کتاب آورده ام .
معاون اسبق استانداري اصفهان به چرایی تاخیر در تکمیل پروژه قطار شهری اصفهان پرداخت و گفت : در مثل مناقشه نیست و کرم سیب از خود سیب است و علت تاخیر در تکمیل پروژه قطار شهری اصفهان را بايد در خودمان جستجو کنیم،علت تاخیر در راه اندازی قطار شهری اصفهان خود ما هستیم پروژه قطار شهری تبریز و شیراز نیز برای اجرا با بافت های تاریخی مواجه بودند اماچرا در هیچ یک از این دو شهر این مساله بزرگ نمایی نشد؟
وي عنوان کرد :من دلم می سوزد وقتی که می بینم به عنوان معاون عمرانی استاندار اصفهان قرار داد خرید واگن ها را قبل از کلنگ خوردن پروژه قطار شهری اصفهان منعقد کردم و اصفهان اولین شهر در انعقاد قرار داد بود اما نتوانستم این قرار داد را اجرایی کنيم .
سیف اللهی با بیان اینکه اصفهان اولین شهری بود که مطالعات مترو در آن آغاز شد، خاطرنشان كرد: قبل از انقلاب در سال ۵۴ نیز مطالعاتی قطار شهری اصفهان انجام شده بود اما بعد از تشکیل شرکت قطار شهری اصفهان مطالعات مترو اصفهان به صورت کامل انجام شد .
وی اظهار داشت: کسانی که ادعا می کنند چرا خط یک مترو اصفهان از چهار باغ گذشته است باید بدانند همه مشاوران عبور خط یک مترو اصفهان را از چهارباغ تایید کرده اند و خط ۱،۲ و ۳ مترو اصفهان مصوب شده است اما به دلیل بده بستان های سیاسی که در اصفهان هست و علت آن خود ما هستیم اعلام کردند که باید از شمس آبادی عبور می کرد .
سیف اللهی با بیان اینکه مسایل سیاسی استان اصفهان این مشکلات را ایجاد کرد، ادامه داد : کاری به بده بستان های مجموعه مدیریت شهر ندارم و توسط خودمان به خودمان ظلم شده است.
وی بيان كرد: آقای کازرونی مرحوم از من تقاضا کردند به جای یک Tbm ،دو Tbm بخریم و این پیشنهاد به دلیل مدرسه چهار باغ و بافت قدیمی چهارباغ مطرح شد .
سیف اللهی با تاكيد بر اينكه ما بخواهیم یا نخواهیم خط یک قطار شهری اصفهان مصوبه دارد، گفت: این طرح سه مصوبه دارد که مصوبه سوم ، مصوبه اول را تایید می کند .
وي به سه دوره مدیریت خود در پروژه قطار شهری اصفهان تحت عنوان معاون استاندار اصفهان ،مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان و رییس شرکت تخصصی مترو کشور دلایل تاخیر در راه اندازی مترو اصفهان را بیان کرد و افزود: شورای ترافیکی یکی از مراجعی است که این پروژه مصوبات آن را دارا است در موافقت نامه دولت محور و ایستگاه های قطار شهری اصفهان تعریف شده است .
سيف الهي اضافه كرد: همه ایستگاه های مترو اصفهان بر اساس این موافقت نامه مشخص است و مگر می شود خلاف موافقت نامه ها عمل کرد اگر خلاف می کردیم ، دیوان محاسبات پدر ما را در می آورد. وي تصريح كرد :همه اقدامات انجام شده در پروژه قطار شهری مصوبه دارد و کشکی نیست که شهردار اصفهان بدون مصوبه در این زمینه تصمیم بگیرد .
سيف الهي خاطرنشان كرد: اگر اقدامات انجام شده مصوبه ندارد چرا شوراهای شهر اصفهان در دوره اول ، دوره دوم و دوره سوم تذکر ندادند .
وي تاکید کرد: اگر۲۰۰۰ صفحه کتاب نگارش شده را مطالعه کنید می بینید مسیر مترو چیزی نبوده که بتوانیم آن را تغییر دهیم یا محل ایستگاه ها را جا به جا کنیم.
سيف الهي اظهار داشت: شورای ترافیک استان ، شورای ترافیک کشور و شورای سازمان قطار شهری همه موارد را تصویب کرده اند و سر از خود کار نشده است .
وی ادامه داد: در دوران مسوولیت ۶۴۰ بار به دیوان محاسبات جواب داده ام و بخواهیم یا نخواهیم خط ۱،۲ و ۳ مسیر چند بار مصوب شده است.
سیف اللهی با بیان اینکه مباحث سیاسی استان راه اندازی مترو را به تاخیر انداخت ، گفت : وقتی رییس وقت میراث فرهنگی از استاندار می خواهد دستور تخریب جهان نما صادر شود تا در ازای آن اجازه ادامه اجرای پروژه صادر شود باید دلایل تاخیر را متوجه شد و در نهایت هم جهان نما تخریب می شود ولي مشکلات مترو برطرف نمی شود .
وی به سفر رییس جمهور به تبریز و اختصاص ۵۷۰ میلیون دلار فاینانس به متروی تبریز اشاره کرد و افزود: رییس جمهور به شهر ما که آمدند چه کردند ؟
سیف اللهی با تاکید بر اینکه همه ما باید یده واحده باشیم ، تصريح كرد: به اعیادی که در آن هستیم قسمتان می دهم دست به دست هم بدهیم و پشت هم باشیم تا کارهای اجرایی را به پیش ببریم زیرا وضعیت کنونی به ضرر اصفهان است .