اقتصادبازار: افتتاح پروژه های عمرانی، فرهنگی و ورزشی در مناطق مختلف شهرداری اصفهان به شهر جانی دوباره می بخشند و کیفیت زندگی مردم را ارتقا می دهند. در این میان پروژه های ترافیکی از اهمیت ویژه ای در کلانشهرها برخوردار هستند. آنگونه که کارشناسان می گویند تقاطع هاي همسطح از جمله مكان هايي است كه بيشترين تصادفات در آنها رخ داده، سبب مصرف سوخت بيشتر در خودروها شده و بيشترين آلودگي هاي زيست محيطي در آنها ايجاد مي شود در نتیجه امروزه با توجه به گسترش شهرها و افزايش وسايل نقليه، و به منظور كاهش گره هاي ترافيكي، تبديل تقاطع هاي همسطح به تبادل ها امري ضروري است.
انتخاب نوع تبادل براي يك نقطه بسيار پيچيده و حساس است و بسته به عواملي چون نوع عملكرد ترافيك، موقعيت تقاطع، وضعيت توپوگرافي، حريم مورد نياز براي ساخت، مسائل زيست محيطي و مسائل اقتصادي بستگي دارد. بررسي هاي حاصل از مطالعات ميداني صورت گرفته بيانگر آن است كه تقاطع های غيرهمسطح موجود در شهر نقش مؤثري در حل مشكلات ترافيكي، كاهش آلودگي محيط زيست، افزايش سرعت و كاهش زمان سفر، و نيز كاهش مصرف سوخت خودروها داشته است. همزمان با مبعث پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر همسطح میدان ۲۵ آبان شروع شد. در این نقطه از شهر که یکی از نقاط پرازدحام اصفهان به شمار می رود، ترافیک سنگینی ایجاد می شود که موجب اخلال در ترافیک دیگر خیابان های در امتداد خود می شود. این تقاطع غیر همسطح در امتداد حلقه دوم ترافیکی اصفهان قرار می گیرد که همه تقاطع ها از جمله آقاخانی، احمدآباد، عسکریه و میدان قدس به صورت روان به تقاطع ۲۵ آبان می رسند. طول پروژه تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان ۴۸۰ متر و عرض آن از ۲۳ تا ۲۷ متر است که ۳.۵ متر هم برای رفت و برگشت اتوبوس های بی.آر.تی پیش بینی شده است. ارتفاع این پل ۹ متر و هزینه اجرای آن ۱۸۰ میلیارد ریال پیش بینی شده و مدت اجرای آن نیز یک سال خواهد بود. یکی از مشخصه های این تقاطع طراحی دو خط رفت و برگشت و یک خط ویژه بی.آر.تی است. در میدان ۲۵ آبان ایستگاه قطار شهری وجود دارد و مسافرانی که از مترو خارج می شوند و قصد عزیمت به سمت شرق و غرب اصفهان را دارند، توسط پله برقی به بالای تقاطع ۲۵ آبان منتقل و با اتوبوس های بی.آر.تی به مسیرهای خود هدایت می شوند و در واقع این ایستگاه تبادل مسافر خوبی خواهد داشت.آنچه در ادامه می آید نظر برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با نقش پروژه هایی ترافیکی در کاهش معضلات شهری از جمله کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی های زیست محیطی شهر است که می خوانیم.
با انتقال مراکز تجاری، سفرهای درون شهری را کاهش دهیم
عضو کمیسیون اقتصاد و امور گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است اگر مدیریت شهری بتواند ترافیک فعلی اصفهان را حفظ کرده و با توجه به ورود روزانه ۵۰۰ دستگاه خودرو، از گسترش آن جلوگیری کند، یک موفقیت بزرگ را رقم زده است. سید کریم داوودی با بیان این مطلب که آن روزی که بتوانیم همه حمل و نقل شهری اصفهان را توسط حمل و نقل عمومی انجام دهیم،راهبرد موفقیت را سپری کرده ایم می افزاید: با توجه به انبوه ورود مسافران از سمت شمال اصفهان به خصوص شاهین شهر، میدان ۲۵ آبان نیازمند یک تقاطع بود، اما از آنجایی که در این محور مسیر عبور مترو قرار داشت، در نهایت تصمیم بر آن گرفته شد که تقاطع غیر همسطح خیابان آیت الله ادیب را به خیابان شهید باهنر متصل کند. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اجرای تقاطع غیر همسطح بار ترافیکی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد، تصریح می کند: پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان استقلال نیز بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان است که در یك پروسه پنج ساله به اتمام می رسد. داوودی با یادآوری این مهم که بی شک اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان استقلال راهگشای سفرهای درون شهری اصفهان خواهد بود، خاطر نشان می کند: هر چه سفرهای درون شهری را با انتقال مراکز خرید، مراکز بهداشتی و درمانی و... به اطراف شهر اصفهان هدایت کنیم، ترافیک شهر اصفهان را کاهش داده ایم. این عضو کمیسیون اقتصاد و امور گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: اگر مدیریت شهری اصفهان بتواند ترافیک فعلی اصفهان را حفظ کرده و از گسترش آن جلوگیری کند، یک موفقیت بزرگ را رقم زده است.
کاهش ترافیک و کاهش آلودگی؛ رهاورد تقاطع های غیر همسطح
از طرفی عضو کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شوراي اسلامي شهر اصفهان نیز با تاکید بر نقش پروژه هاي متعدد عمراني، فرهنگي و ورزشي در رشد و توسعه شهر می گوید: اجراي پروژه هاي عمراني، فرهنگي و ورزشي در مناطق حاشيه اي تاثير بسزايي در رفع محروميت و رشد و توسعه اين مناطق دارد. نورالله صلواتی می افزاید: هر ساله شهرداري بودجه اي را در جهت رفع محروميت مناطق محروم اختصاص مي دهد و تمام تلاش مديريت شهري با اختصاص بودجه و اجراي پروژه هاي متعدد، رفع محروميت از محلات محروم است. وی با اشاره به اجراي تقاطع غيرهمسطح ۲۵ آبان تصريح می كند: بودجه خوبي براي اجراي تقاطع غيرهمسطح ۲۵ آبان اختصاص داده شده است و به تازگي این پروژه به منظور آغاز عمليات اجرايي تجهيز كارگاه شده است. صلواتی خاطر نشان می کند: اجراي اين طرح تاثير بسزايي در كاهش ترافيك اين محدوده و به دنبال آن كاهش آلودگي هوا دارد.
اجرای پروژه های عمرانی رضایتمندی مردم را در پی داشته است
از سویی دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در سال های اخیر شهرداری اصفهان بیش از ۲۰ پروژه عمرانی بسیار بزرگ و صدها پروژه شهری را اجرا کرده که فعالیت های چشمگیر آن قابل تقدیر است و معتقد است تمام پروژه های اجرا شده توسط شهرداری اصفهان رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.ابوالفضل قربانی افتتاح طرح های عمرانی، ورزشی و فرهنگی در مناطق مختلف شهری را نوید بخش ارتقای سطح زندگی مردم این مناطق برشمرده و می افزاید: تحقق این پروژه ها آرامش روحی و روانی شهروندان مناطق را نیز به همراه دارد.وی در ادامه با ابراز خرسندی از کلنگ زنی تقاطع غیر همسطح ۲۵ آبان تصریح می کند: این تقاطع روگذری است که خیابان باهنر را به خیابان آیت الله ادیب وصل می کند و به راحتی ترددها در مسیر شمال به جنوب را پوشش می دهد.قربانی کلنگ زنی این پروژه را هدیه خوبی از سوی شهرداری اصفهان به مردم اصفهان خوانده و خاطر نشان می کند: تقاطع غیر همسطح ۲۵ آبان پروژه ای مشترک بین مناطق ۷ و ۸ شهرداری اصفهان است که امیدواریم در کمترین زمان ممکن اجرا و در اختیار شهروندان قرار گیرد. این عضو شورا همچنین میدان استقلال را به دلیل حجم بالای ترافیک یکی از نقاط حادثه خیز اصفهان توصیف کرده و می گوید: این میدان در مسیر رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان واقع شده و تمهیدات خوبی توسط مدیریت شهری اصفهان برای آن در نظر گرفته شده است. قربانی اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان استقلال را مرهمی بر ترافیک فشرده این میدان خوانده و تصریح می کند: اجرای این پروژه جدا از رفع مشکلات ترافیکی، رونق و پیشرفت منطقه غرب اصفهان را نیز به دنبال خواهد داشت.
اتصال رینگ دوم و سوم ترافیکی اصفهان
دیگر عضو کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه احداث تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان که کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن بر زمين زده شده، قرار است در یک برنامه یکساله به اتمام برسد و شهروندان اصفهانی می توانند در سال ۹۵ از آن استفاده کنند، می گوید: بحث اجرای این پروژه در شورای سوم مطرح بود، اما با توجه به اینکه اعضای شورا معتقد بودند که باید کارشناسی های بیشتری درباره روند اجرای آن انجام شود، اجرای آن به تعویق افتاد و قرار شد تا شش ماه اصلاحات هندسی انجام شود؛ اما سرانجام به این نتیجه رسیدند که تقاطع غیرهمسطح باید در این میدان اجرا شود. علیرضا نصر اصفهانی می افزاید: این پروژه که قرار است به صورت روگذر شرقی – غربی احداث شود، بی شک مشکلات ترافیکی را رفع می سازد. وی با یادآوری این مهم که تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان در واقع اتصال رینگ دوم و سوم ترافیکی اصفهان است و معتقد است این پروژه در روان تر شدن ترافیک اصفهان بسیار مؤثر است. وی با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح میدان استقلال نیز پروژه ای عظیم است که گره گشای ترافیک غرب اصفهان خواهد بود، ادامه می دهد: قرار است این پروژه با توجه به پیچیدگی هایی که دارد، به مدت دو سال اجرا و در اختیار شهروندان قرار گیرد. نصر اصفهانی خاطر نشان می کند: مردم با توجه به اقدامات گسترده شهرداری اصفهان، به مراتب انتظارات بیشتری از مدیریت شهری اصفهان اعم از شهرداری و شورای اسلامی شهر دارند که این انتظارات پس از اولویت بندی منجر به اجرای پروژه های کوچک و بزرگ در مناطق مختلف می شود.