اقتصاد بازار: مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان با بیان اینکه سرعت عملیات زیرسازی بر مبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: سرعت سیر و بهرهبرداری این پروژه بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است تا در صورت نیاز بتوان تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار جبارعلی ذاکری، با بیان اینکه قرارداد این پروژه به صورت DB&F و با مشارکت شرکتCBRC منعقد شده است و به لحاظ مالی و گشایش ال سی مشکلی نخواهد داشت، افزود: سرعت عملیاتی زیرسازی این پروژه برمبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده و طبق پیشبینیهای انجام شده سرعت سیر و بهرهبرداری نیز بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز بتوان آن را تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
وی با بیان این که این مسیر به صورت دو خطه و فقط برای جابهجایی مسافر انجام میشود، گفت: پیشبینی ما بر مبنای جابهجایی ۱۶ میلیون مسافر با وجود ۲۲ ست قطار ۸ واگنه است که در فاز اول ۱۶ و در فاز دوم به ۲۲ ست خواهد رسید.
مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به حمایت مسئولان استانی، بیان داشت: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در مدت ۴ سال این پروژه را به پایان برسانیم، زیرا انجام پروژه در مدت مذکور امکانپذیر است.
وی با تاکید بر حضور ایستگاههای راهآهن در قلب شهرها بیان داشت، نمیتوان کلانشهری را بدون در نظر گرفتن ایستگاه راهآهن مجسم کرد و حضور ایستگاه راهآهن در داخل شهرها با سرعت بالا مزیتی نسبت به حمل و نقل هوایی محسوب میشود.
ذاکری از گشایش السی ۴ میلیارد یوآنی این پروژه خبر داد و گفت: مطالعات فاز اول این پروژه تا آبان ماه انجام خواهد شد.
به گفته وی، راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان یکی از پرترددترین قطارهای سریعالسیر جهان خواهد بود.
مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان با اشاره به تملک اراضی در ۳۵ کیلومتر باقیمانده تا شهرگفت: دراین زمینه نامهای به سازمان ملی زمین و سمکن برای تعویض زمین با مالکان ارسال شده و امیدواریم هماهنگیهای اولیه از سوی ادارات راه و شهرسازی با استانداران انجام شود. همچنین قرار است باقی مسایل از طریق پرداخت نقدی رفع گردد.
وی همچنین از آغاز فعالیت پنجمین کارگاه این پروژه ظرف ۲۰ روز آینده در کیلومتر ۱۰ تا ۳۵ تهران خبر داد و گفت: درصورت تایید مراجع امنیتی فرودگاه امام خمینی این کارگاه نزدیک تونل کندیوش شروع به کار میکند.
رییس دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت با بیان این که موانع اجرای کار با مساعدت جدی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است، خاطرنشان کرد: مسایل مربوط به نوع زمین و انتخاب مسیربرطرف شده اما به دنبال معافیت مالیاتی برای السی و دریافت کمک از قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار اولیه در تملک اراضی هستیم.
وی با اشاره به سرعت سیر راهآهن سریعاسیر تهران-قم-اصفهان یادآور شد: گزارشهایی در خصوص سرعت ۲۵۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تهیه و به مراجع بالادستی ارایه شده است، اما برای انجام قرارداد نهایی باید با طرف چینی پروژه این موضوع نهایی شود.
ذاکری خاطرنشان کرد: شاید برای بسیاری از مسئولان و دستاندرکاران شرایط اجتماعی، افتصادی و فرهنگی این پروه ملموس نبوده باشد، اما باید در نظر داشت که اجرای این پروژه موجد تغییر سکونتگاهها نیز خواهد شد.