اقتصادبازار: چندی پیش استاندار اصفهان مدیران میراث را به دل مترو آورد تا همه آن چیزی که بر صفحه رسانه ها خوانده می شد در بازدیدی میدانی دیده شود تا هم میراثی ها بر اظهار نظرهای کارشناسی سرعت ببخشند هم قطار شهری از ایستگاه بلاتکلیفی حرکت کند.
مديرعامل سازمان قطارشهري شهرداري اصفهان با بيان اين مطلب كه كارشناسان ميراث فرهنگي در محور چهارباغ عباسي و ايستگاه ميدان امام حسين (ع) با هزينه شهرداري اصفهان در حال كاوش آثار باستاني هستند اذعان داشت: اميد است طي بازديد استاندار اصفهان و مديران و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي از بخش شمالي و جنوبي ايستگاه ميدان امام حسين (ع) اين پروژه از بن بست خارج شود.
همه هماهنگ هستند به جز...
وي با تاكيد بر اين كه عمليات احداث مترو به غير از مباحث ميراثي مشكل ديگري ندارد تصريح كرد: با توجه به اين كه جابه جايي تاسيسات شهري در مسير مترو به خصوص در ميدان امام حسين (ع) بسيار مهم است اما اين امر با همكاري و تعامل خوب مديران شركت هاي آب ، برق، گاز و مخابرات انجام شده است و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت:از سال گذشته براي شروع عمليات اجرايي دو ايستگاه انقلاب و ميدان امام حسين (ع) طي توافق صورت گرفته با مديران سازمان ميراث فرهنگي كشور و استان کمیته ای با حضور ۳ عضو از میراث فرهنگی، یک عضو از استانداری و یک عضو از شهرداری برای مطالعات ميراثي و بررسي هاي لازم اين دو ايستگاه تشكيل شد.
وي با اشاره به اين كه از آبان ماه سال گذشته عمليات اجرايي ايستگاه مترو ميدان امام حسين(ع)آغاز شد افزود: تملك و آزادسازي هاي احداث ايستگاه انقلاب انجام شده ولي عمليات اجرايي اين ايستگاه شروع نشده است.
شعرباف با اشاره به اين كه كارشناسان ميراث فرهنگي تونلي در بخش شمالي ايستگاه ميدان امام حسين (ع) را كشف كرده اند كه هنوز كاربري و دوره تاريخي آن مشخص نيست، تصريح كرد: در بخش جنوبي ايستگاه ميدان امام حسين (ع) باقيمانده كاخ جهان نما پيدا شده به همين عمليات شمع كوبي ايستگاه مترو ميدان امام حسين (ع) متوقف شده است.
وي به پيشرفت فيزيكي ۱۶ درصدي احداث ايستگاه مترو ميدان امام حسين (ع) اشاره و عنوان كرد: نماينده ميراث فرهنگي به صورت شبانه روزي ناظر عمليات اجرايي اين ايستگاه مي باشد و تمام مراحل عمليات اجرايي آن مستند سازي مي شود.
مدير عامل سازمان قطار شهري شهرداري اصفهان تاكيد كرد:اين سازمان به دنبال رفع مباحث و مسايل مترو با حفظ ميراث فرهنگي مي باشد و اميد است هر چه سريعتر تكليف ايستگاه هاي مترو ميدان امام حسين (ع) و انقلاب طي بازديدهاي صورت گرفته مشخص شود.
معضل اصلی مترو چیست؟
چندی پیش رسول زرگرپور در بازدید از كارگاه های ایستگاه های مترو اصفهان كه با همراهی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان صورت گرفت، هدف از بازدید خود از پروژه مترو را بررسی میدانی موانع و مشكلات پیش آمده عنوان كرد و گفت: با تشكیل كمیته های كارشناسی مشكلات بررسی خواهد شد و در خصوص آن تصمیم گیری می شود.
استاندار اصفهان گفت: یكی از معضلات اصلی عدم پیشرفت پروژه مترو اصفهان برخورد مسیر مترو با یكسری آثار میراثی است كه با وظایف میراث فرهنگی تداخل دارد.
زرگرپور یادآور شد: یكی از معضلات اصلی عدم پیشرفت پروژه مترو اصفهان برخورد مسیر مترو با یكسری آثار میراثی است كه با وظایف میراث فرهنگی تداخل دارد.
استاندار اصفهان اضافه كرد: در ۱۵ سال گذشته یكی از اصلی ترین موانع پیشرفت مترو عدم تعامل و هماهنگی شركت مترو و سازمان میراث فرهنگی بوده است كه بخشی از عقب افتادگی كار مترو به این موضوع باز می گردد.
رسول زرگرپور با بیان اینكه خوشبختانه طی یكی دو سال گذشته تفاهم و تعامل خوبی بین سازمان میراث فرهنگی و شركت مترو و شهرداری اصفهان برقرار شده است، افزود: یك كمیته ۵ نفره متشكل از كارشناسان دو طرف ایجاد شد و این كمیته به گونه ای عمل می كند كه هم خسارتی به میراث فرهنگی وارد نشود و هم پروژه مترو به سرعت عملیاتی گردد كه تا كنون نیز موفق بوده است.
وی با اشاره به اینكه پروژه مترو در ایستگاه امام حسین (ع) با یكسری از كانال های آب در دوره صفویه برخورد كرده است، اظهار داشت: باید تمهیداتی اندیشیده شود كه آسیبی به میراث وارد نشود و پروژه مترو نیز با سرعت، پیشرفت خود را داشته باشد.
استاندار اصفهان در ادامه افزود: مسیر مترو ایستگاه میدان انقلاب با چند رشته كفپوش برخورد كرده است كه باید با تعامل، همكاری و هماهنگی كه بین سازمان میراث فرهنگی و شركت مترو وجود دارد مشكلات حل شود و عملیات اجرایی مترو با سرعت پیش برود و متوقف نشود.
وی با بیان اینكه ایستگاه سی و سه پل یك ایستگاه ویژه است، اظهار داشت: شهرداری اصفهان مجری این ایستگاه است و عملیات اجرای آن به عنوان یكی از مشكل ترین وپ یچیده ترین ایستگاه ها مورد توجه است.
وی نزدیك بودن این ایستگاه با رودخانه زاینده رود را از اصلی ترین مشكلات برشمرد و اظهار داشت: تمهیدات خوبی در این خصوص اندیشیده شده و عملیات اجرایی آن با سرعت خوبی در حال انجام است.
استاندار اصفهان ادامه داد: احتمال می رود كه این شرایط هم، در ایستگاه انقلاب وجود داشته باشد چرا كه هم محدودیت های میراث فرهنگی ممكن است وجود داشته باشد و هم آب كه كار را پیچیده تر و مهندسی تر می كند.
استاندار اصفهان خاطر نشان كرد: با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی استان و كشور و راهكارهای مهندسی كه برای این پروژه در نظر گرفته می شود تلاش خواهیم كرد كه هم پروژه مترو سرعت بیشتری داشته باشد و هم خسارتی به میراث و آثاری كه مدفون است وارد نشود.
اقدام صحیح
اینکه به تاکید استاندار مدیران میراث به عمق کارگاه مترو فرا خوانده می شوند اقدام به جا و درستی است که به درک چندجانبه از لزوم حرکت قطار شهری،رعایت میراث فرهنگی و دوری از تنش آفرینی با ابزار میراث کهن این شهر می انجامد.
اصولا دور شدن از صندلی های مدیریتی و رسیدن به مفاهمه حتی اگر در عمیق ترین بخش تونل مترو باشد بازهم می تواند یک قدم خیر برای شهر باشد که در آن خیر حرکت مترو از ایستگاه بلاتکلیفی نهفته است.