این در حالی است که در نخستین محموله خودروهای وارداتی که روز شنبه ۵ دیماه به بندر لنگه رسید، تنها ۲۲ دستگاه خودرو با تنوع ششگانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج وجود داشت. با توجه به تعداد خودروهای وارداتی در محموله اول، به نظر میرسد تعداد خودروهای خارجی در محموله دوم نیز، بین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه خودرو باشد. تعداد محدودی خودرو که به طور حتم نمیتواند تاثیر چندانی بر کاهش قیمتها در بازار داشته باشد.
خودروهای وارداتی قیمت را کاهش نمیدهد
در این باره دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز معتقد است خودروهای وارداتی روی کاهش قیمتها اثری نخواهد گذاشت. مهدی دادفر گفت: اگر این واردات تداوم پیدا کند و از نظر تعدادی هم افزایش داشته باشد و تعرفه هم نگیرند، احتمالا کاهش قیمت با افزایش فشار عرضه وجود دارد. در غیر این صورت نباید منتظر کاهش قیمتها در بازار باشیم.
وی متذکر شد: شما حساب کنید به طور متوسط در ماه ۱۰ میلیون تومان و سالی ۱۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید. با این رقم چه خودرویی را ۱۲۰ میلیون تومان میدهند. برای خودروی اقتصادی دولت خیلی باید تلاش کند و خیلی پیگیری میخواهد. در شرایط فعلی چنین موقعیتی وجود ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: شاید ۲ سال قبل که ما بحث میکردیم، میشد با قیمت پایین به مردم چنین خودرویی را داد، اما الان خیلی بعید میدانم. دادفر تصریح کرد: امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد، چون به نفع مردم است و مردم حداقل در این موضوع آرامش میگیرند. کار نشدنی هم نیست، یک مقداری برنامهریزی و تدبیر میخواهد و دست برداشتن از یکسری زیادهخواهیها.
افزایش قیمت خودرو در این روزها به صورت ساعتی اعمال میشود. این افزایش قیمت به گونهای است که قیمت خودروها در بازار رکوردهای جدیدی را ثبت کردهاند.
سقفشکنیهای پیدرپی
شواهد بازار نیز حاکی از آن است که قیمت خودرو صفر داخلی روز جمعه ۹ دی ۱۴۰۱، در سایتهای آگهی و خرید و فروش خودرو همچنان افزایشی است. در واقع قیمت خودرو همگام با افزایش نرخ دلار و سقفشکنیهای پی در پی با افزایش همراه شد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. این افزایش قیمت و رکوردزنیها همچنان ادامه دارد و بازار خودرو را دچار شوک بزرگی کرده است.
قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ که تولید آن مدتهاست متوقف شده، وارد بازه جدید قیمتی شد. این خودرو در قیمت ۲۶۳ میلیون تومان به فروش میرسد. پراید ۱۳۱ نیز با نرخ ۲۵۰ میلیون تومان عرضه میشود. پژو ۲۰۷ اتومات پس از روزها افزایش قیمت، در محدوده قیمتی ۷۵۰ میلیون تومان ثابت ماند. خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، روز جمعه در قیمت ۵۸۲ میلیون تومان در بازار عرضه شد. پژو پارس اتوماتیک که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، اما دیروز در قیمت ۶۲۰ میلیون تومان در بازار خودرو کشور عرضه شد. تارا اتوماتیک هم که در هفتههای گذشته با افزایش قیمت قابلتوجهی همراه شد، روز جمعه به نرخ ۷۵۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد.
قیمت خودروهای پرطرفدار
اما خودروهایی که در بازار بیشتر مورد معامله قرار میگیرند و خریدار بیشتری دارند روز جمعه با چه قیمتی به بازار عرضه شدند؟ تیبا هاچبک پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، دیروز در محدوده ۲۹۲ میلیون تومان قیمتگذاری شد.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر حالا ۴۵۶ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو در نرخ ۴۸۷ میلیون تومان به بازار عرضه شد. این روزهای که کوییک جایگزین پراید شده است و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته بود، روز گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد. قیمت این خودرو دیروز به ۳۰۳ میلیون تومان رسید.
بازار به روند افزایشی خود تا پایان سال ادامه میدهد
محمدرضا حامدی، کارشناس صنعت خودرو با پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده گفت: وزارت صمت اعلام میکند که افزایش قیمت خودرو در بازار کاذب است. اما مشاهدات در بازار نشان میدهد که خودرو در بازار همواره در حال افزایش است و ادعای وزارت صمت صحت ندارد.
او افزود: افزایش قیمت در بازار خودرو به قدری سرعت گرفته است که تغییرات قیمتی به صورت ساعتی اعمال میشود و چنین افزایشی به هیچ وجه منطقی نیست.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: به نظر میرسد بازار به این روند خود تا پایان سال ادامه دهد. البته اگر خودروسازان عرضه محصولات خود را به بازار افزایش دهند و نرخ ارز نیز در کنار آن کاهش پیدا کند، میتوان انتظار کاهش قیمت خودرو را نیز داشت.
واکنش وزیر صمت
روند افزایشی قیمت خودرو در حالی با سرعت ادامه دارد که وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل متعدد تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر قیمتهای بازار، علت این امر را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالاهایی که این ارزش را حفظ کنند، اعلام میکند.
رضا فاطمیامین روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: بحث خودرو خیلی شیرین است و هر خبرنگاری که میبینیم دربارهاش میپرسد؛ اگر بخواهم در این زمینه توضیح دقیقی بدهم شاید در این فرصت خیلی امکانپذیر نباشد، اما آنچه که میتوانم بگویم این است که در ششماه آینده حداقل هشتصدهزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه میشود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و میتواند جلوی خیلی از التهابات را بگیرد.
وزیر صمت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نسبت گرانی دلار با گرانی خودرو، تاکید کرد: قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمتهای داخلی تاثیر میگذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیهای دارند که از خارج وارد میشوند و هنگامی که قیمت ارز بالا میرود آنها هم متاثر میشوند که این تاثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان میدهد و خودرو به این دلیل قیمتش در بازار گران نشده است.
فاطمیامین ادامه داد: مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتیاند مثل لاستیکهای سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا میرود آن بخش وارداتی از این امر متاثر میشود و روی قیمت داخلی هم اثر میگذارد و بازار سیاه شکل میگیرد که خودرو از این مسیر هم متاثر نشده است. مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمتهای داخلی را به قیمتهای خارجی متصل کردیم که امر اشتباهی است؛ مثلا در سالهای قبل گفته شده بود که قیمت گاز یک ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، شرق آسیا و آمریکاست که وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار هم بالا برود، قیمت گاز هم افزایش مییابد که با دستور ویژه معاون اول و پیگیری ما و وزارت اقتصاد، از اسفند پارسال این قیمت ثابت شد که خودرو از این هم متاثر نیست.
وی یادآور شد: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا میرود مردم تصور میکنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراین کالایی میخرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متاثر است. پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است؛ یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالارفتن قیمت ارز را میبیند فکر میکند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمتها خواهد شد و بنابراین کالا و خدمت خود را گران میکند.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو در حال اصلاح است، اما هنوز وضعیت قابلدفاعی ندارد، اظهار کرد: من خودم نسبت به خودروسازان بسیار منتقد هستم و یکی از شرکتهای خودروسازی که رقم بسیار بالایی تخلف داشت اخیرا به سازمان تعزیرات معرفی شده است. ما مدافع مصرفکننده و تولیدکنندهایم و باید به گونهای بازار را مدیریت کنیم که نه به تولیدکننده و نه به مصرفکننده اجحافی نشود، اما هرگونه تخلفی هم باشد رسیدگی میشود. مثلا یکی از شرکتهای موادغذایی به دلیل افزایش قیمت پروندهاش را به سازمان تعزیرات ارجاع دادهایم.