نوروز امسال يك تفاوت اساسي با دو سال گذشته دارد و آن كاهش دستورالعمل و شرايط قرنطينه است. امسال از قوانين سفت و سخت قرنطينه‌اي و تعطيلي كسب و كارها خبري نيست و حتي سفرهاي نوروزي نيز به شرط تزريق واكسن آزاد شده است. بنابراين بهترين فرصت براي كسب و كارهايي است كه در شب عيد، بيشتر سود را مي‌كنند.  در اين ميان تقاضا براي خريد پوشاك عيد كاهش قابل توجهي پيدا كرده است . بر اساس آمارها قيمت پوشاك نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزايش يافته است. رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك در اين باره مي‌گويد: هر چند ميزان توليد پوشاك به اندازه قابل توجهي رسيده، اما مشتري اقدام به خريد نمي‌كند، گويا شلوغي بازارها هم صرفا براي بازديد از اجناس است و در نهايت خريدي صورت نمي‌گيرد.


ركود بيشتر از سال‌هاي قبل است
ابوالقاسم شيرازي، رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك در خصوص ركود بازار شب عيد به «اعتماد» گفت: متاسفانه با وجودي كه قيمت‌ها شكسته شده اما ركود بازار پوشاك حتي تا 15 اسفند ماه نيز وجود داشت و امروز كه 21 اسفند ماه است و زمان خريد شب عيد است نه تنها انتظار ما از اين بازار برآورده نشده، بلكه زمان خريد شب عيد هم مشتري نيست .شيرازي با بيان اينكه در حال حاضر با انبوه توليد كالا، عرضه فراوان اما تقاضاي محدود از سوي مشتري‌ها مواجه هستيم، گفت: قدرت خريد مردم به ‌شدت پايين آمده و همين موضوع بر بازار پوشاك نيز اثر گذاشته است و در حالي كه از نيمه دوم اسفند ماه تخفيف‌هاي زيادي روي كالاهاي مختلف اعمال شد، اما باز هم تقاضاي آنچناني در اين بازار مشاهده نمي‌شود. رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك تصريح كرد: با وجودي كه اين روزها توليد پوشاك مناسب است و قيمت‌ها هم پايين آمده اما اين تقاضاي 15 روز آخر سال نيز چندان نمي‌تواند رضايت فروشندگان و توليدكنندگان پوشاك را فراهم كند. فروشندگان مي‌گويند مشتريان پس از شنيدن قيمت‌ها از خريد لباس صرف‌نظر مي‌كنند و حتي بخشي از لباس‌ها از سال گذشته فروش نرفته‌اند و دوباره به رگال‌ها برگشته‌اند.


مردم خارج از فصل خريد مي‌كنند 
شيرازي در مورد افزايش دستفروشان سطح شهر تهران در اين فصل نيز افزود: توليداتي كه در زمستان توليد شده و در اين فصل فروش نرفته است معمولا پايان فصل به يك‌سوم قيمت مي‌رسد و دستفروشان اين توليدات را در كف خيابان بدون پرداخت ماليات و عوارض و با برق مجاني و اتاق پرو صحرايي مي‌فروشند. البته مردم هم ترجيح مي‌دهند زماني كه فصل يك لباسي گذشت آن را تهيه كنند تا ارزان‌تر شده باشد و دستفروشان هم امروز به‌گونه‌اي جايگزيني براي نمايشگاه‌ها شده‌اند و به دليل اينكه مي‌دانند مردم به دنبال جنس ارزان هستند، بدل اجناس مغازه‌دارها را با كيفيت پايين‌تر و بي‌كيفيت‌تر توليد كرده و مي‌فروشند.رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك گفت: توليدكنندگان اغلب روي اجناس توليدي خود تا 20 درصد سود در نظر مي‌گيرند، اما دستفروشان تا 20 درصد هم زير قيمت تمام شده كالاها را مي‌فروشند و دريغ از اينكه خريد شب عيد براي مغازه‌داران رونقي داشته باشد.او ادامه داد: در گذشته مردم ترجيح مي‌دادند تا كالاي باكيفيت تهيه كنند، اما امروز مردم به دنبال قيمت ارزان‌تر هستند و طبقات پايين اجتماعي درصددند تا به جاي 4 قلم جنس 6 قلم جنس اما ارزان‌تر تهيه كنند، اما طبقات بالاي جامعه نه از دستفروش خريد مي‌كنند و نه از مغازه‌دار و در فضاي مجازي اجناس خارجي را از كشورهاي ديگر سفارش مي‌دهند و اداره پست كالا را به دست‌شان مي‌رساند.


همه برندهاي خارجي در داخل ايران
 توليد مي‌شوند
شيرازي در مورد توليدات برخي برندهاي خارجي كه در سراسر ايران نمايندگي دارند مانند برند «جين وست» يا «ال سي واكيكي» و ... نيز گفت: همه اين برندها در داخل ايران و تحت ليسانس اين كشورها توليد مي‌شوند، اما در فضاي مجازي همچنان شاهد قاچاق برندهاي خارجي به داخل ايران هستيم.رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك تصريح كرد: اگر جنس خارجي در اين فروشگاه‌ها ديده شود از سوي ستاد مبارزه با كالاي قاچاق جمع‌آوري مي‌شود و در صورتي كه در فروشگاهي اين اجناس باشد با صاحبان فروشگاه برخورد خواهد شد.او خاطرنشان كرد: واردات پوشاك چند سالي است كه ممنوع است و تا زماني ادامه دارد كه توليدكنندگان پوشاك در ايران قادر باشند رقابت برابري با توليدات خارجي داشته باشند، اگر بازار داخلي پوشاك پررونق شود و توان خريد مردم افزايش پيدا كند تا بازار خوبي تشكيل شود آرام آرام واردات هم از سر گرفته مي‌شود.رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك افزود: توليدات ايران در حال حاضر توانايي رقابت با همسايه‌هاي همجوار خود را دارد اما به دليل پاندمي كرونا تقاضا در كل دنيا هم كم شده است و بسياري از برندهاي خارجي در كشورهاي ديگر نيز كه حتي به بنگلادش سفارش داده‌اند امروز سفارش‌هاي خود را نبرده‌اند، زيرا به دليل كرونا مشتري‌ها در بازارهاي همه كشورها بسيار كم شده‌اند.شيرازي ادامه داد: از سال 1397 بازار پوشاك ايران نيز به دليل وجود كرونا كم رونق‌تر شد و امسال هم هنوز اين بازار جان نگرفته و فردي كه چندين سال كار پوشاك كرده ديگر نمي‌تواند شغل خود را تغيير دهد و با اميد فعاليت خود را ادامه مي‌دهد و امروز مي‌بينيم كه جوانان متقاضي اين شغل كم نيستند، زيرا هم راه‌اندازي اين شغل كم هزينه‌تر از مشاغل صنعتي و خوراكي است و هم يادگيري آن آسان‌تر است و حتي با يك كارگر و اجاره يك فروشگاه يا خريد دو چرخ خياطي مي‌توان اين شغل را راه انداخت و جذابيت اين شغل نسبت به مشاغل ديگر بالاتر است.