اقتصاد بازار: اولین فروشگاهِ دومین پارت سیتی سنتر اصفهان در حالی شروع به فعالیت کرد که تنها 10 برند ایرانی در بین فروشگاه های آن وجود دارد. اولین فاز این مرکز تجاری با بیش از 250 فروشگاه، رستوران و کافه مجموعه ای است از برندهای خارجی که عمدتا از کشورهای ترکیه، چین و ویتنام وارد کشور می شوند.
مجموعه سیتی سنتر اصفهان که قلب شهر نامیده می شود، پنج شنبه 16 مهر ماه سال جاری، 214مین فروشگاه خود را افتتاح نمود. این فروشگاه با متراژ 3،000 متر، رده سوم بزرگ ترین فروشگاه ها را به خود اختصاص داده است. در این فروشگاه علاوه بر پوشاک بانوان، آقایان و کودکان، لوازم آرایش، محصولات الکتریکی و لوازم خانگی نیز به فروش می رسد.
سیتی سنتر اصفهان با در برگیری برند هایی نظیر نایکی، فرس، تامی، دبنهامز و . . .، گستره ای از برندهای لوکس خارجی را در زمینه پوشاک فراهم کرده است. این در حالی است که تنها 4 برند پوشاک ایرانی در این مجموعه حضور دارند و جای بزرگان این عرصه مانند هاکوپیان و گراد همچنان خالی است.
کمالی، مدیر فروشگاه ماکسیم در این باره می گوید: هنوز کسانی هستند که به دنبال کیفیت ایرانی باشند اما متأسفانه نسل جدید گرایش خاصی به برندهای خارجی پیدا کرده است. بزرگ ترین ضربه را نیز عدم حضور برندهای ایرانی در سطح جامعه می زند. به طور مثال در همین مجموعه تنها 4 برند پوشاک و 2 برند چرم ایرانی حضور دارند. وی ادامه داد: بر خلاف انتظار ما، بیشترین مخاطب مجموعه سیتی سنتر اصفهان قشر متوسط جامعه هستند که به دنبال قیمت های ارزان تر می گردند. به همین دلیل تمرکز این مجموعه به طور خاص بر روی هایپر استار قرار گرفته است که باعث می شود فروشگاه های دیگر مورد توجه قرار نگیرند. پس می توان انتظار داشت که همچنان برندهای مطرح ایرانی، تمرکز خود را بر روی بازارهای متمرکز شهری مانند بوستان سعدی قرار دهند و این مجموعه در اولویتشان قرار نگیرد.
عاطفه معمارزاده، مدیر روابط عمومی مجموعه سیتی سنتر اصفهان، درباره برنامه این مجموعه برای حمایت از برندهای ایرانی می گوید: حمایت از تولید داخلی یعنی بها دادن به برندهایی که با ارائه کالاهایی با کیفیت و مناسب، حتی با بهای کمتر در برخی واحدهای تجاری، در حال فعالیت هستند. یعنی حذف واسطه ها. به طور مثال زمانی که تولیدکنندگان داخلی همچون سالیان، تن ریس و لارکو می توانند با حذف واسطه ها در جذب مخاطب موفق عمل نمایند، تقاضای بیشتری به وجود می آید و زمانی که تقاضا بیشتر شود، عرضه نیز بیشتر خواهد شد. بدین صورت چرخه تولید داخلی به سمت موفقیت حرکت خواهد نمود. چرخه کالاهایی که در این مجموعه ارائه می شود از تولید به مصرف است و یقینا نقش واسطه ها در این میان حذف خواهد شد که این امر موجب می شود شما بتوانید قیمت واقعی کالا را پرداخت نمایید. وی اضافه کرد: در روزهای معمولی بین بیست تا بیست و پنج هزار نفر و در ایام تعطیل هشتاد تا یکصد هزار بازدید کننده وارد این مجموعه می شوند. همین نکته باعث می شود برندها فرصت شناخته شدن پیدا کنند. سیتی سنتر اصفهان تنها به عنوان یک پایلوت جهت معرفی آن ها عمل می نماید و یقینا پس از شناخته شدن و جذب مخاطب، اقدام به توسعه در سطح شهر و یا کشور می کنند و عرضه ی محصولات خود را توسعه می دهند.
از همین رو، برند پوشاک ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین محصولات استان اصفهان نیازمند حضور پررنگ تری است. عدم حضور آن ها در مراکز تجاری باعث شده است چهره ی نامطلوبی از خود بر جای بگذارند. پوشاک ایرانی می تواند همپای رقبای خود فعالیت کند و چه بسا جایگاهی بالاتر به خود اختصاص دهد. به همین دلیل است که فروشگاه های تأثیر گذار می توانند نقش عمده ای را در جهت شکل دهی ذهنیت مخاطبان ایفا کنند. مراکز تجاری و مجتمع های خرید با حضور ماهیانه بیش از یک میلیون نفر مخاطب، فرصت های مناسبی هستند که ارزش پوشاک ایرانی را به مشتریان نشان دهند. عمق فاجعه نیز زمانی آشکار می شود که به ازای هر 20 فروشگاه برند خارجی، تنها یک فروشگاه با برند ایرانی فعالیت می کند.
با وجود حضور کم رنگ برند های ایرانی، گرایش جوانان به سمت تولید داخلی هیچ گاه ایجاد نخواهد شد. برندهای خارجی که با فروشگاه های پر زرق و برق و گسترده در مراکز خرید ریشه دوانده اند، فرصت مقایسه را از جوانان خواهند گرفت. فرصت مقایسه و انتخاب، عنصری است که کیفیت پوشاک ایرانی را به همگان نشان خواهد داد. بنابراین امید است این مقوله بیشتر مورد توجه مدیران برندهای ایرانی قرار بگیرد و با قدرت بیشتری در جامعه حضور پیدا کنند.

احسان چاووشی

احسان چاوشی