آن زمان کارشناسان در پاسخ به این سؤال و ابهام مردمی گفتند، اگر بخواهیم بهصورت منطقی و با توجه به علم اقتصاد پاسخ دهیم، قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند و اگر این اتفاق نیفتد، حداقل قیمتها باید ثابت بماند، اما اگر بخواهیم بر اساس بازار ایران و تصمیمگیری مردم ایران، تأثیر افزایش اصلاح قیمت بنزین را بر نرخ خودرو بسنجیم، به طور قطع قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. کارشناسان درست پیشبینی کردند، قیمت خودرو بعد از اصلاح قیمت بنزین گران شد و این موضوع در مورد خودروهای پر مصرف سوخت هم صدق کرد. قیمت خودروهای خانواده پراید که قرار است تیرماه سال آینده کنار گذاشته شوند، بین 1.5 تا 3 میلیون تومان گران شد. قیمت انواع پژوها هم تجربه 3 تا 3.5 میلیون تومان گرانی را داشتند. افزایش قیمت در مورد خودروی پژو 405 که جزو خودروهای پر مصرف است و قرار شده مردادماه سال آینده از گردونه تولید حذف شود، هم صدق میکرد. نکته دیگر اینکه بعد از اصلاح قیمت بنزین، خودروهای گاز سوز چشم و چراغ بازار خودرو شدند، قیمت این خودروها در مدت کوتاه بین 3 تا 5 میلیون تومان گرانتر شد. البته خیلی از کسانی که خودرو بنزین سوز دارند هم بهدنبال گاز سوز کردن وسیله نقلیه خود هستند. حال سؤال این است چرا قیمت خودرو بعد از اصلاح قیمت بنزین گران شد؟ چرا بازار ایران برعکس سایر بازارها حرکت میکند؟ کارشناسان و اهالی فن چنین استدلال میکنند که اگر میزان عرضه خودرو در بازار زیاد بود، اصلاح قیمت بنزین باعث ثبات قیمت خودرو و حتی کاهش نرخها میشد، ولی بازار خودرو اکنون از کمبود عرضه رنج میبرد از اینرو هر اتفاق و صحبتی باعث تنش در قیمت خودرو میشود. آنها عنوان میکنند که مردم بهدنبال خرید خودرو هستند و برای آنها بنزین 3000 تومانی و 1500 تومانی فرق ندارد. وقتی تقاضا برای خرید خودرو در بازار زیاد میشود، گرانی آن طبیعی است. اگر قیمت خودروها را از 24 آذر تاکنون رصد کنید، میبینید که قیمتها به آرامی مسیر افزایشی خود را ادامه دادند و در هیچ روزی قیمتها کاهشی نشده است. اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بر این باور است که سال آینده بازار خودرو با کمترین التهاب مواجه خواهد شد. چرا که تولیدات داخلی روند با ثباتی را در پیش گرفته است.