اقتصادبازار: در نشست مشترک مدیران عامل شرکت های فولادمبارکه اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیران مرتبط این دو بنگاه صنعتی خدماتی راه کارهای تعامل بیشتر و رفع موانع همکاری فی مابین مورد بررسی قرارگرفت.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان ، در ابتدای این نشست مدیران فولادمبارکه با ارائه گزارشی در خصوص حمل مواد اولیه و محصولات از مبادی مختلف به فولادمبارکه توسط راه آهن خواستار اجرایی نمودن توافق تخفیف با راه آهن، اعمال تخفیفات ویژه در نرخ حمل ریلی در مقایسه با نرخ حمل جاده ای، افزایش سرعت سیر نسبت به عملکرد گذشته و تسریع رسیدن به مشتری داخلی و نیز تسهیل در عملیات مانور و مبادله واگنها در ایستگاه حسن آباد از سوی راه آهن جمهوری اسلامی شدند.
بنا بر این گزارش محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی که به همراه جمعی از مدیران راه آهن در فولادمبارکه حضور داشتند با اشاره به تعامل مناسب و سازنده فولادمبارکه با راه آهن جمهوری اسلامی گفت: اصل موضوع این است که فولادمبارکه و راه آهن لازم و ملزوم همدیگر هستند و در حقیقت نه راه آهن بدون فولادمبارکه بار جدی برای حمل دارد و نه فولادمبارکه می تواند این حجم حمل و نقل خود را به تنهایی اداره کند.این نشست برگزار شد تا راه کارهای افزایش حمل و نقل ریلی مورد بررسی قرارگیرد. متاسفانه هنوز نزدیک به 30 درصد مواد اولیه فولادمبارکه با جاده حمل میشودکه این مقدار باید به صفر برسد یعنی در حقیقت هیچگونه باری به خصوص مواد اولیه در شرکت های تولیدکننده فولاد نباید با جاده جابجا شود .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دلیل حضور خود در فولادمبارکه تصریح کرد: حضور اینجانب و مدیران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در فولادمبارکه بیشتر به این دلیل بود که راهکارهای فنی و مالی بررسی شود تا سهم راه آهن در برابر شرکت فولادمبارکه کامل شود. خوشبختانه با حضور مدیران شرکتهای مرتبط مانند توکاریل هم باعث شد تا مواردی که باید از سوی این شرکت نیز پیگیری شود مورد بررسی قرارگرفت.
پورسیدآقایی افزایش تسهیلات و انجام تعهدات راه آهن را لازم خواند و افزود: بر آن هستیم تا ضمن بررسی به این جمع بندی برسیم که شرکت راه آهن و بخشهای عملیات و سیر چه تسهیلاتی را باید فراهم کند تا انشالله در سال 94 رشد قابل توجهی را در حمل و نقل ریلی مواد اولیه داشته باشیم. البته در خصوص حمل ریلی محصولات فولادمبارکه هم مذاکرات خوبی شد و مقرر گردیده ما از امسال سهم یک تا سه میلیون تن حمل محصول و ظرفیت حمل بار با راه آهن را داشته باشیم که رسیدن به این هدف بسیار جدی است و ما هم دنبال خواهیم کرد تا جابجایی این حجم محصولات فولادمبارکه در طول شبکه را شاهد باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآور شد: در مجموع با بررسی مسایل مختلف راه آهن در زمینههای وضعیت ارتباطات ریلی، توسعه، مشکلات بخش حمل بار و راهکارهای مختلف برای حل این مشکلات و همچنین تحولات راه آهن در فولادمبارکه حضور یافتیم تا با کمک همدیگر چرخه حمل و نقل ریلی را کامل کنیم و ظرف یک برنامه دو ساله ظرفیت راه آهن به 100 درصد برسد.