اقتصادبازار: محمدناظمی هرندی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حاشیه برگزاری همایش نقش روابط عمومی در تحقق شعار سال 94 روز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه در مصاحبه با خبرنگار فولاد، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که دولت، کارگزار ملت است و ملت کارفرمای دولت است و هر چه بین ملت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، گفت: نامگذاری امسال حاوی نکات مهم و ظریفی است که در ابتدا باید به آن اشاره نمود. دولت و ملّت دو رکن اصلی اجتماع ما هستند. مقام معظم رهبری هم به همین مطلب اشاره نمودهاند. ایشان ملّت را کارفرما و دولت را کارگزار ملّت نامیدهاند. منظور از دولت مجموعه نهادها و دستگاههای مختلف هستند که وظیفه دارند اهداف مورد انتظار مردم (ملّت) را با بهترین کیفیت محقق نمایند.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: در این راستا اولین قدم این است که اهداف به درستی تعریف و مورد تفاهم قرار گیرد. این موضوع یکی از مصادیق «همدلی» است. یعنی خواست و انتظار مردم شناسایی شده و به عنوان هدف دولت قرار گیرد. در طول مسیر تحقق اهداف بایستی یک ایمان و اعتقاد متقابل موجب شود که مردم به کارگزاران خود (دولت) اعتماد داشته و محدودیتها و موانع آنها را درک کنند. همچنین دولت هم به صورت مستمر به افکار و عقاید جامعه توجه داشته باشد. در حقیقت از ابتدا و در طول مسیر حرکت به سمت آرمانها بایستی از دو سوی این همکاری ملّت و دولت یک صدا شنیده شود و تشتت و چندگانگی دیده نشود. این همان «همزبانی» است.
وی در ادامه داد: چند نکته در این مسیر وجود دارد که با توجه به آن میتوان نقش روابط عمومیها در تحقق شعار امسال را مشاهده کرد. تدوین اهداف صحیح برای حرکت جامعه به سمت موفقیت وابسته به شناخت دقیق نیازها و انتظارات جامعه است. در این راستا روابط عمومیها به عنوان «گوش شنوا» بایستی انتظارات جامعه را شناسایی کرده و به سازمان منعکس نماید. همچنین با انعکاس صحیح و به موقع اقدامات انجام شده و یا موانع و مشکلات به عنوان «زبان سازمان»، مردم را در جریان موضوعات قرار داده و یک همزبانی را ایجاد نمایند. از سوی دیگر اگر همدلی را به عنوان همراستایی تلقی کنیم، نقش روابط عمومیها در تبلیغ مؤثر جهتگیریهای صحیح برای هدایت افکار جامعه به سمت انتظارات مناسب بسیار مهم است. به طور خلاصه نقش روابط عمومیها عبارتست از: دریافت انتظارات و خواستههای جامعه از دولت، انعکاس اقدامات، دغدغهها و انتظارات دولت به جامعه و ایجاد فرهنگ و نگرش مثبت در سطح جامعه از طریق اقدامات فرهنگی و تبلیغی مناسب.
وی با بیان اینکه در جهت تحقق «همدلی و همزبانی» موانعی چند وجود دارد، افزود: اولین مانع، عدم اعتماد مردم به دولت است. این مهم وقتی بیشتر نمود میکند که مردم، مسئولین را از خود ندانند. لذا انتخاب مسئولین مورد اعتماد و رضایت مردم و همچنین تعامل مستمر و پاسخگویی شفاف میتواند این اعتماد را حفظ و تعمیق بخشد.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: دومین مانع، عدم درک صحیح انتظارات و خواستههای قاطبه مردم توسط عناصر دولت است. در این جا بایستی رویکردهای مناسبی اتخاذ نمود تا انتظارات و خواستههای کلیه اقشار جامعه (و نه فقط طبقه و گروهی خاص) شناسایی گردد. روابط عمومیها از طریق مکانیزمهای افکارسنجی و ارتباطات دائمی و بر خط (on-line) و سپس با بهرهگیری از روشهای تحلیل محتوا بایستی مدیران مربوطه را در مسیر تعریف اهداف مناسب و متناسب با خواستههای واقعی جامعه یاری رسانند.
وی مانع دیگر در مسیر تحقق شعار سال 94، عدم اطلاع صحیح و به موقع اقشار مختلف مردم از اهداف ترسیم شده و تلاشهای صورت گرفته توسط مسئولین دانست و ادامه داد: گاهی دولتمردان مستمراً در تلاش برای تحقق آرمانهای بلند مردم مجاهدت و پیگیری دارند ولی عدم اطلاع صحیح موجب میشود روحیه ناامیدی و عدمرضایت در جامعه منتشر گردد. خصوصاً زمانی که عوامل بیرونی در راستای انتشار این نارضایتی دخیل باشند. در این زمینه نیز نقش روابط عمومیها چشمگیر و اثرگذار است.
ناظمی افزود: روابط عمومیهای سازمانها از جمله روابط عمومی فولاد مبارکه نیز در راستای تحقق این شعار تلاش نموده است تا کلیه ذینفعان خود از جمله کارکنان، تأمینکنندگان، مشتریان، جامعه و سازمانها و نهادها را متناسب با انتظارات آنها و مسئولیتهای خود مورد توجه قرار دهد.
وی در پاسخ به خبرنگار فولاد در خصوص اقدامات روابط عمومی فولاد مبارکه اذعان داشت: تعامل سازنده و مؤثر با رسانههای مختلف از جمله مطبوعات، صدا و سیما و پایگاههای خبری و شبکههای اجتماعی و انتشار اخبار و رویدادها و تحلیلهای مرتبط، تهیه محتواهای تبلیغی و دانشی در راستای انتشار رویکردها و دستاوردهای فولاد مبارکه به منظور الگوسازی رفتارهای صحیح اقتصادی و مدیریتی، مشارکت در طرحهای فرهنگی و ارتباطی ملّی، استانی و منطقهای در راستای مسئولیتهای اجتماعی و ارتقای سطح برند (تصویر) سازمانی، برگزاری جلسات تعاملّی بین سازمان و ذینفعان مختلف درونسازمانی و بیرونسازمانی و افکارسنجی از جامعه در راستای ارتقای عملکرد سازمان، پذیرش بازدیدکنندگان مختلف عمومی و تخصصی در جهت الگودهی و همچنین فراهم نمودن بازدید مدیران و کارکنان شرکت از سازمانهای داخلی و خارجی در جهت الگوگیری، توسعه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سطح شرکت، منطقه، استان و کشور، انجام مساعدتها و پروژههای توسعه منطقهای و انعکاس آن به منظور ایجاد اعتماد و خوشنامی از مهمترین اقدامات است که می توانند تحقق شعار ارزشمند ترسیم شده از طرف مقام معظم رهبری برای سال 1394 را در فولاد مبارکه محقق سازند.