اقتصادبازار: ردپای یک مدیریت صحیح را بی شک می توان، فصل مشترک همه موفقیت ها دانست. قهرمانی تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان در رقابت های لیگ برتر (خلیج فارس) نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این بهانه با دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مصاحبه ای ترتیب دادیم که به اطلاع شما خوانندگان محترم می رسانیم:
آقای سبحانی، ضمن عرض تبریک به مناسبت این قهرمانی برای ما بفرمایید، حمایت مجموعه صنعتی فولاد مبارکه از ورزش فوتبال و به ویژه تیم فوتبال سپاهان را چقدر در موفقیت این تیم، تأثیرگذار می دانید؟
مجموعه فولاد مبارکه در راستای مسوولیت های اجتماعی خود در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی سرمایه گذاری کرده است و این سرمایه گذاری را هزینه تلقی نمی کند. یکی از مهم ترین این سرمایه گذاری ها در حوزه ورزش و به ویژه ورزش فوتبال بوده است. در حوزه ورزش در دو بخش ورزش همگانی که ورزش کارگری داخل کارخانه است و در بخش ورزش قهرمانی که همان تیم های باشگاه فرهنگی-ورزشی فولاد مبارکه سپاهان است، وارد عمل شده ایم. این باشگاه، تیم های مختلفی دارد که مشهورترین آن ها تیم فوتیال سپاهان است که یک پایگاه اجتماعی قوی به دست آورده است. خوشبختانه این باشگاه از بدو تأسیس تاکنون موفقیت های خوبی کسب کرده و طی بیش از یک دهه گذشته، 9 بار قهرمانی داشته که 4 مرتبه آن در جام حذفی و 5 مرتبه آن در لیگ برتر بوده است.
شیوه مدیریتی در این باشگاه چقدر علمی و منطبق با انتظارات شما بوده است؟
شیوه مدیریتی باشگاه، به خصوص در سال های اخیر، سیستمی و با استانداردهای پیاده شده در مدیریت ورزشی است. برنامه ریزی های بلندمدتی انجام شده و سیاست ها مبتنی بر استفاده از نیروهای بومی و جوان و در کل جوان گرایی بوده است. فضایی به وجود آمده که نیروهای متعهد، با تکیه بر مباحث اخلاقی و اعتقادی کار را به پیش ببرند. شما می بینید که اعضای تیم پیش از ورود به هر مسابقه، نیایش می کنند و دعا می خوانند، به حمایت مردم اعتقاد دارند و در مجموع، توانستند در لیگ امسال با وجود همه فراز و نشیب های زیادی که وجود داشت، عزم را برای قهرمانی جزم کنند که موفق هم شدند.
نظر شما در مورد حمایت برندهای صنعتی از حوزه ورزش چیست و ورود مجموعه های صنعتی به این عرصه را چقدر مثبت و تأثیرگذار ارزیابی می کنید؟
حوزه ورزش و به ویژه ورزش فوتبال چون یک پایگاه اجتماعی بسیار قوی دارد، می تواند از اتصال به برندهای صنعتی کمک بگیرد و بر عکس صنعت هم می تواند از این رابطه به نفع خود استفاده کند. حمایت جامعه از یک برند صنعتی به واسطه ورزش، و عرق ملی که نسبت به یک برند صنعتی ایجاد می شود، اتفاق مهم و بزرگی است که تنها در حوزه هایی مثل ورزش محقق میشود. فولاد مبارکه سپاهان هم در سال های اخیر توانسته، یک پایگاه مردمی قابل توجه برای خود ایجاد کند. به ویژه در ایران چون باشگاه های ورزشی، آن قدر که باید حرفه ای و درآمدزا نیستند، باید تأمین مالی شوند و واحدهای بزرگ صنعتی می توانند از طریق حمایت از ورزش، پایگاه خود را نیز در میان مردم تقویت کنند. و به نظرم این رسالت واحدهای بزرگ صنعتی است. از سوی دیگر ما به عینه می دیدیم که پیروزی تیم بر بازدهی کارکنان کارخانه اثر مثبت دارد و وقتی تیم پیروز می شود، راندمان تولید افزایش می یابد.
و سخن آخر شما برای مردم چیست؟
از حمایت های مردم تشکر می کنم. خوشحالم که شیرینی این عید را برای مردم مضاعف کردیم. از زحمات همه پرسنل و مدیران تشکر می کنم و کسب این عنوان قهرمانی را به همه مردم اصفهان تبریک می گویم.