اقتصاد بازار: بخش ثابت (استاتور)، يکي از بزرگترين موتورهاي نورد گرم موتور قفسه (R1) با همت کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و همکاري شرکت هاي سازنده داخلي بومي سازي شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رئيس خريد قطعات يدکي ساخت داخل فولاد مبارکه با اعلام این خبر، گفت: در راستاي اهداف مديريت سازمان مبني بر استفاده حداکثري از توانمندي سازندگان داخل و حمايت از آنها، درخصوص خريد دو نيم استاتور موتور KVA 4410 واحد نورد گرم از شرکت هاي داخلي که در اين زمينه توانمند بودند استعلام به عمل آمد که پس از برگزاري مناقصه، شرکت رشد صنعت نيرو با همکاري کارشناسان واحد خريد قطعات يدکي ساخت داخل و دفتر فني تعميرات نورد گرم سرانجام پس از15 ماه کار و تلاش اين تجهيز بسيار حساس بومي سازي و آماده بهره برداري شد.
احمد ذوالفقار بيک دستيابي به دانش فني ساخت اين استاتور را يکي از بزرگترين مزاياي اين بومي سازي برشمرد و افزود: با توجه به تحريم ها و محدوديت هايي که پيش روي خريد خارجي اين استاتور بود، با اين اقدام از نظر اقتصادي بيش از 110 ميليارد ريال صرفه جويي شد علاوه بر اين ايران به جمع سازندگان اين تجهيز فوق سنگين در جهان پيوست.
بهمن ميرزاخاني رئيس دفترفني تعميرات ناحيه نورد گرم فولاد مبارکه در این خصوص با بيان اينکه موتور قفسه R1 نورد گرم يک موتو DC، 4410 کيلو واتي است که از لحاظ قدرت يکي از بزرگترين موتورهايDC نه تنها در نورد گرم بلکه در فولادمبارکه ميباشد، اضافه کرد: قفسه R1 يکي از کليدي ترين و اصلي ترين تجهيزات نورد گرم است که بدون آن نورد به سختي و در شرايط سخت ميسر مي شود. موتور اين قفسه ساخت شرکت مارلي( MARELI) کشور ايتاليا است که بخش ثابت آن (شامل دو نيم استاتور هر يک به وزن تقريبي 40 تن) فاقد يدکي بوده و هيچگونه مدرک و نقشه ساخت هم نداشت .
مهران بهرامي کارشناس تعميرات پيشگيري نورد گرم نیز در این خصوص، گفت:در سيستم اوليه قطعات يدکي فولاد مبارکه فقط براي آرميچر موتور قفسه R1 (به دليل خرابي و نياز بيشتر آرميچر) پيش بيني خريد و تأمين قطعه يدکي شده بود ولي اکنون بعد از گذشت بيش از 23 سال کارکرد از اين موتور به مرور استاتور و عايق هاي سيم پيچ آن نيز ضعيف شده بودند که همين امر سبب بروز چندين مورد اتصالي در بين سيم پيچ هاي استاتور و در نتيجه، تحميل توقفات ناخواسته به خط نورد گرم می شد از اين رو نياز مبرمي به تعويض استاتورها احساس می شد که همين نياز در نهايت منجر به بوميسازي اين استاتور شد.