اقتصاد بازار: با استفاده از دانش فني کارکنان و اصلاح اساسي سازه ترولي جرثقيل هاي انبار تختال نورد گرم، 10 ميليارد ريال صرفه جويي اقتصادي براي فولاد مبارکه بدست آمد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رئيس بازرسي جرثقيلها وسازه هاي فولاد مبارکه با اعلام اين خبر، گفت: جرثقيل هاي حمل تختال نورد گرم وظيفه تخليه و انبارش اسلب هاي ارسالي از واحدفولادسازي و ارسال تختال و شارژ کوره هاي نورد گرم را به عهده دارند، از اين جهت آماده به کاري اين جرثقيلها که تغذيه نورد گرم را انجام مي دهند از اهميت بالايي برخوردار است.
عليرضا حيدري ابيانه افزود: اين جرثقيل ها نقش گلوگاهي در اين واحد دارند و در صورت توقف برنامه ريزي نشده آنها ميتواند تأثير مستقيم بر ميزان توليد نورد گرم بگذارد، از اين رو اين جرثقيلها همواره مورد توجه خاص بازرسي فني و تعميرات جرثقيلهاي سقفي ناحيه نورد گرم قرار دارند.
وي افزود: جرثقيل هاي 19 و 20 نوردگرم به واسطه برخي مشکلاتي که در چند سال اخير داشتند و همچنين نوع بهره برداري خاص، مورد پايشهاي فني ويژه قرار داشتند و مراقبت از آنها در هر سه بعد سازه، مکانيک و برق همواره در دستور کار بوده است بدين منظور به موقع اصلاحات اساسي بر روي آنها انجام گرفت.
رئيس بازرسي جرثقيل ها وسازه ها يادآور شد: جرثقيل هاي مذکور اخيراً به دليل انحرافات و پيچيدگي هاي ابعادي در ناحيه کلگي ها و نشيمن گاه چرخ هاي ترولي با عيوب مزمني در سازه ترولي مواجه شده بودند به همين دليل اين ناحيه پرتنش جرثقيل ها تحت پايش منظم بازرسي فني قرار گرفت و در مقاطعي با راه حل هاي موقتي از ريسک خارج شد ولي ناپايداري و تنش بالاتر از حد مجاز ناشي از انحرافات جرثقيل نه تنها باعث لقي هاي غير مجاز و ترک هاي خطرناک، بلکه شرايط سايش شديد چرخ هاي ترولي را نيز فراهم آورده بود.
کارشناس بازرسي جرثقيل ها و سازه ها نيز در خصوص مشکل اصلي اين جرثقيل ها، يادآور شد: عدم تعويض پذيري قسمت هاي آسيب ديده برروي ترولي به علت نوع طراحي و يکپارچه بودن آن با سازه ترولي است و براي اين منظور راه حل هاي موقت از تشديد عيب و خارج شدن ترولي جرثقيل و خطرهاي ايمني جلوگيري مينمود و اين راه حل ها به مدت 2 سال جرثقيل ها را در مدار توليد نگه داشت. ولي جرثقيل ها به دليل پتانسيل اتفاقات ذکر شده همواره در محدوده ريسک بالا (High Risk) قرار داشتند.
عباس براتي سده تصريح کرد: راه حل هاي متفاوتي از جمله تعويض ترولي، ماشين کاري درجا و غيره نيز مطرح و بررسي گرديد که عمدتاً مشمول هزينه بسياربالا بود، از طرفي برداشت هاي مستمر انجام شده در سال گذشته و هزينه هاي غير متعارف ناشي از مصرف چرخ ترولي و توقفات مربوطه، بازرسي فني را بر آن داشت تا به دنبال روشي آسانتر، ارزان تر و مطمئن تر براي حل مشکل اين جرثقيل باشد و بتواند کليه استانداردهاي جرثقيل را پوشش دهد.
کارشناس بازرسي جرثقيل ها وسازه ها در ادامه به مراحل اجراي پروژه اشاره کرد و گفت: پس از آناليزهاي ابعادي دقيق و تحليل هاي تنش انجام شده، نهايتاً طرح تعميراتي و اصلاحي و روش هاي مونتاژ و دمونتاژ قطعات توسط بازرسي فني جرثقيل ها براي قسمت نشيمن گاه چرخ با هدف رفع عيب لقي و قابليت آسان تعويض چرخ و تنظيم ابعادي سازه استخراج و دستورالعمل هاي برش و جوشکاري توسط بازرسي فني خوردگي و خواص مواد ارائه شد و در اختيار تيم اجرايي قرار گرفت.
وي افزود: پس از ساخت قطعات جديد توسط تعميرگاه مرکزي و مونتاژ آنها و تکميل اجراي اين طرح تعميراتي توسط تعميرات مرکزي، تست ها و کنترل تلرانس هاي ابعادي، تستهاي غير مخرب جوشي و تست ديناميک نهايي نيز توسط بازرسي فني انجام شد در ادامه نظر به اينکه نتايج تست ها حکايت از کاهش سطح ريسک به سطح ريسک پايين(Low Risk) بود جرثقيل ها براي بهره برداري مطمئن مجاز در مدار توليد قرار گرفتند، که خوشبختانه پس از گذشت حداقل سه ماه از انجام اصلاحات اساسي، دومين جرثقيل بدون مشکل در اختيار توليد قرار گرفت.
براتي در ادامه به مزاياي اجراي اين پروژه اشاره نمود و گفت: تمامي مراحل طراحي و آناليز مهندسي و اجرايي فعاليت توسط پرسنل اماني فولادمبارکه صورت گرفت با اينکه اين فعاليت تعميراتي صرفه جويي قابل ملاحظه اي بالغ بر 10 ميليارد ريال که معادل قيمت يک ترولي نو براي جرثقيل است را به همراه داشت.