به گزارش اقتصاد بازار، محمد یاسر طیبنیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در دومین روز از کارگاه طراحی مدل کسبوکار شرکتهای هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان اظهار کرد: امروز دشمنان ما با تمام قوا رو به روی ما ایستادهاند. اگرچه در برخی حوزهها غنی شدهایم اما در برخی حوزهها هنوز نیاز به کار داریم. وی افزود: ما باید در حوزه صنعت مرزهای دانش و فناوری را فتح کنیم تا بتوانیم در جنگ فعلی پیروز باشیم. با توجه به اینکه امسال سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغال آفرین» است، همه ما وظیفه داریم که در این حوزه گام برداریم. مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز با با دو پدیده «رقبا» و «دشمنان» مواجه هستیم، اظهار کرد: از سویی رقبا باید محرک فعالیت ما باشند و از سوی دیگر وجود دشمنان نباید مانع فعالیت باشند.
اتحاد و توانایی در بسیج منابع
طیب نیا با بیان اینکه یکی از نقاط قوت فولاد مبارکه مراکز خدماتی و حضور آنها در مناطق مختلف جغرافیایی کشور است، گفت: این مسئله باعث میشود استعدادهای منطقهای را زودتر از سایرین کشف و از آنها استفاده کنیم. این مهم در حالی رخ میدهد که رسالت اصلی این مراکز یعنی خرده فروشی محصولات فولادی و قرار دادن این محصولات در اختیار مشتریان نیز انجام میشود. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت باید اتفاق بزرگی در کشور رقم بزند؛ این اتفاق بزرگ اقتصاد بدون نفت و تبدیل شدن به مجموعهای است که نقطه قوت نظام باشد. در این مسیر نیز لازم است از همه ظرفیتهای کوچک و بزرگ خود استفاده شود. عامل موفقیت ما اتحاد و انسجام و همچنین توان هم راستا کردن منابع و استفاده از ظرفیتهای موجود است.
طیبنیا اظهار کرد: در مسیر خود باید هوشیار باشیم و ضمن درک درست شرایط، برنامهریزی بلندمدت، چشمانداز، ایمان و جرئت اقدام داشته باشیم. اولین گام ما در این مسیر ایجاد حرکت و پویایی در گروه فولاد مبارکه و استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود است. این مهم در کارخانه فولاد مبارکه رخ داده است. وی افزود: در فروردین ماه ۳۰ رکورد در گروه فولاد مبارکه به ثبت رسیده است. انتظار داریم این اتفاق در مراکز خدماتی و تکتک مجموعههای وابسته به فولاد مبارکه رخ دهد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه هر فردی در ابتدا باید به وظیفه اصلی خود عمل کند، گفت: این نکتهای است که باید در معماری سازمانی مورد توجه قرار گیرد. باید از ظرفیتهای استانی مراکز خدماتی استفاده کرد. طیبنیا اظهار کرد: در شرکتهای ما دو نقطه قوت باید ایجاد شود؛ در غیر این صورت در توسعه آنها با مشکل مواجه میشویم. در ابتدا باید این شرکتها در حوزه فروش و بازرگانی تقویت شود. نکته دوم لزوم وجود واحدهای حقوقی است. شاید فعالیت یک شرکت به گونهای باشد که نیاز به حضور یک واحد حقوقی نداشته باشد اما حتی این شرکتها نیز باید از مشاوران حقوقی توانمندی استفاده کنند. وی افزود: ماموریت اصلی مراکز خردهفروشی است. فروش باید به صورت متمرکز و هماهنگ انجام شود. در این راستا لازم است دیجیتال مارکتینگ در همه شرکتهای گروه ایجاد شود. بخشی از فعالیت مراکز خدماتی ممکن است سوددهی بالایی نداشته باشد اما از آن جا که چنین انجام فعالیتهایی جزو ماموریت آنها است، باید انجام شود. فلسفه اصلی مراکز خدمات گسترش شبکه مویرگی و نفوذ فولاد مبارکه در کشور است اما با هدفی که در هلدینگ آتیه فولاد داریم، سود هم باید به دست آوریم. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به لزوم بررسی فرصتهای موجود، اظهار کرد: شاید در برخی موارد تولید یک محصول توسط شرکتهای گروه فولاد مبارکه توجیهپذیر نباشد اما به هر حال نباید این فرصتها را نادیده گرفت. استفاده از فرصتهای منطقهای مثل مواد اولیه نباید نادیده گرفته شود بنابراین لازم است فرصتها بیان و در گام بعدی بررسی و در صورت توجیهپذیری اقدام شود. طیبنیا تصریح کرد: در این مسیر لازم نیست همه کارها را خودمان انجام دهیم؛ میتوانیم برخی از آنها را برون سپاری کنیم. کار باید سودآور باشد و جنبه استراتژیک آن هم برای ما اهمیت داشته باشد. بنابراین استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود، افزایش درآمد مجموعهها و ورود حساب شده به موقعیتهای جدید کاری از جمله استراتژیهای شرکت فولاد مبارکه است. وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه شرکت قدرتمندی است، تلاش ما این است که این قدرت را حفظ کنیم.
ثبت رکوردهای جدید
علیرغم تحریمهای بینالمللی
مدیر امور شرکتهای فولاد مبارکه گفت: برای دستیابی به دستاوردهای جدید در حوزه فولاد مثل فولاد سبز، نیاز به فناوریهای جدید است. فولاد مبارکه همواره مراحل پیشرفت و توسعه را طی کرده و علیرغم تحریمهای بینالمللی نه تنها تولیدش کاهش نیافته بلکه همواره رکوردهای جدیدی را هم در حوزه تولید به ثبت رسانده است. نبیاله فرهمند، نیز در کارگاه طراحی مدل کسبوکار شرکتهای هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان با اشاره به اهمیت معماری سازمانی اظهار کرد: باید نیازهای امروز و آتی خود را مشخص کنیم و بر اساس نیازهای آتی خود برنامهریزی کنیم. این مفهوم معماری سازمانی است. پروژه معماری سازمانی فولاد مبارکه با کنار هم قرار دادن ۴ عنصر، استراتژی، فرآیندها، سیستمهای اطلاعاتی و ساختار سازمانی، گروه فولاد مبارکه را بازنگری میکند. وی افزود: برخی بخشها نیاز به توسعه دارد و فعالیت در برخی بخشها را نیز باید متوقف کرد. حوزههای جدیدی در صنعت جهانی فولاد به وجود آمده مانند آنچه به عنوان فولاد سبز در جهان شهرت دارد. برای فعالیت در این حوزه نیاز به فناوریهای جدید داریم. شاید نیاز باشد به یکی از شرکتهای گروه فولاد مبارکه ماموریت داده شود که فناوریهای روز دنیا که با فعالیت گروه فولاد مبارکه مرتبط است را رصد کند و پس از شخصیسازی در اختیار فولاد مبارکه قرار دهد. مسائل زیست محیطی و تحول دیجیتال از جمله مواردی است که برای دستیابی به چنین دستاوردهایی باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر امور شرکتهای فولاد مبارکه گفت: اگر روی این موارد کار نکنیم، از دنیا عقب میمانیم. اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا مثلا شرایط اقتصادی یا سیاسی کشور بهبود یابد تا این اقدامات را انجام دهیم، نمیتوانیم پیشرفت کنیم. فولاد مبارکه همواره مراحل پیشرفت و توسعه را طی کرده و علیرغم تحریمهای بینالمللی نه تنها تولیدش کاهش نیافته بلکه همواره رکوردهای جدیدی را هم در حوزه تولید به ثبت رسانده است.