حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، در این جلسه، طی سخنانی با اشاره به کاهش موجودی دپوهای استراتژیک این شرکت گفت: در فولاد مبارکه بهدلیل عدم تأمین سنگآهن موردنیاز مجبور شدهایم از دپوهای استراتژیک استفاده کنیم که بهطور اصولی نباید این اجبار برای شرکتی مثل فولاد مبارکه پیش بیاید. وی افزود: فولاد مبارکه باید طبق برنامهریزیهایی که از چندین سال قبل صورت گرفته، سنگآهن موردنیازش را از چادرملو، گلگهر و معادن دیگر در کشور تأمین کند.
عظیمیان با تأکید بر اینکه ما نباید دغدغۀ تأمین سنگآهن داشته باشیم، گفت: از دولت و مجموعۀ وزارت صمت انتظار داریم که برنامهریزی لازم برای تأمین سنگآهن فولاد مبارکه را تدوین و عملیاتی کنند. وی ادامه داد: انجمن نیز باید در این زمینه نقش صنفی خود را ایفا کند و زمینۀ لازم برای رفع چالشهای این مسیر را فراهم آورد.
مدیرعامل فولاد مبارکه به اهمیت تأمین مواد اولیه فولادسازان اشاره کرد و گفت: برای اینکه دولت در زمینه تأمین سنگآهن بهخوبی برنامهریزی و اقدام کند، لازم است به پیشرفتهای شرکتهای فولادی در بخش تولیدات دقت شود. بهعنوان نمونه، شرکت فولاد مبارکه چند سال قبل ۵/۳ میلیون تن تولید داشت، درحالیکه اکنون این میزان به ۶ میلیون تن رسیده است. بنابراین این شرکت به حمایت بیشتری در تأمین مواد اولیه نیاز دارد.
عظیمیان با اشاره به اینکه باید موانع تولید فولاد برطرف شود تصریح کرد: کاهش ۷۰۰ هزار تنی واردات ورق به کشور گواه آن است که فولاد مبارکه بهخوبی مأموریتهای ملی خود را انجام میدهد، اما لازم است تولیدکنندگان بزرگ سنگآهن هم به وظایف ملی خود در تأمین مواد اولیۀ فولادسازان عمل کنند. وی افزود: دولت هم باید با نظارت کامل و جدی خود مانع کاهش تولید فولاد در کشور در شرایط فعلی شود، چراکه اگر روند عدم تأمین پایدار سنگآهن برای فولادسازان مدتی دیگر ادامه یابد، کورههای فولاد یکی پس از دیگری خاموش خواهد شد.
بحران تأمین سنگآهن دانهبندی
برای ذوبآهن
در ادامۀ این نشست، منصور یزدیزاده، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان، با تأکید بر اینکه تأمین سنگآهن دانهبندی برای ذوبآهن تبدیل به بحران شده است، گفت: خامفروشی در همهجای دنیا مورد نکوهش است. مقام معظم رهبری هم بر مقابله با خامفروشی تأکید کردهاند. نیاز داخلی به سنگآهن هم که تشدید شده است. با این اوصاف چرا صادرات سنگآهن هنوز پابرجاست؟ یزدیزاده با اشاره به اینکه علیرغم وضع عوارض صادراتی سنگآهن همچنان صادرات این مادۀ اولیه ادامه دارد گفت: عوارض ۲۵ درصدی که برای صادرات سنگآهن تصویب شده بههیچعنوان بازدارنده نیست و پیشنهاد ما وضع عوارض ۴۰ درصدی است.
سرکوب قیمت شمش
عامل افزایش صادرات سنگ آهن
در بخش دیگری از این جلسه علی محمدی، مدیرعامل جدید فولاد خوزستان گفت: اگر در بورس کالا سرکوب قیمتی روی شمش اعمال نشود و قیمت شمش بر اساس عرضه و تقاضای واقعی کشف شود، صرفه اقتصادی در زنجیره فولاد برای عرضه سنگ آهن به بازار داخل ایجاد میشود چرا که قیمت داخلی سنگ آهن، تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان است. لذا در کنار وضع عوارض لازم است دولت قیمت شمش در بورس کالا را نیز واقعی کند تا گرایش به صادرات سنگ آهن کاهش یابد.
ایجاد کمیته کارشناسی
برای تأمین سنگ آهن
همچنین کسری غفوری مدیر عامل فولاد خراسان در زمینه تأمین مواد اولیه برای شرکتهای فولادی گفت: معاونت معدنی وزارت صمت برای تامین سنگ آهن مورد نیاز فولادسازان یک جدول ابلاغ کرده است اما لازم است نظارت بیشتری بر اجرای این سهمیه ها داشته باشد. همچنین فولاد خراسان ضمن دفاع از اقدام دولت در وضع عوارض صادراتی سنگ آهن،پیشنهاد می کند دولت یک کمیته کارشناسی را به صورت فوری مأمور رسیدگی به این موضوع بکند تا این کمیته یک بسته عملکردی مشخص ارائه نماید.
فولادسازان و سنگ آهنی ها
شریک شوند
دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ریشه عدم تامین پایدار سنگ آهن برای فولادسازان را باید در خصوصی سازی نادرست دنبال کرد، گفت: چندین سال قبل انجمن نسبت به ورود معادن به فولادسازی هشدار داد. در آن زمان هنوز مشکل تامین سنگ آهن واحدهای فولادی اینقدر شدید نشده بود و معادن در ابتدای توسعه فعالیت خود به سمت پایین دست بودند. اما متاسفانه توجه لازم نشد و منافع بنگاهی جای منافع ملی را گرفت.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: در همین شرایط فعلی هم که واحدهای فولادی وابسته به شرکت های بزرگ سنگ آهنی یکی پس از دیگری افتتاح می شود، راهکارهای مختلفی ارائه داده ایم که نقطه مشترک آن ها، شراکت سنگ آهنی و فولادسازان است چرا که گره زدن منافع این دو بخش، به توازن زنجیره کمک می کند.
انتقال ارزش افزوده
به محصولات نهایی
همچنین سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد اقدامات انجمن فولاد در زمینه تأمین مواد اولیه برای شرکتهای فولادی گفت: انجمن فولاد تا پیش از این با وزارت صمت، معاونت معدنی و ایمیدرو جلساتی داشته است تا بتوان حداکثر ارزش افزوده را در زنجیره فولاد محقق نمود. وی ادامه داد: در ۶ ماه اول سال حدود ۶ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم که ۲۵ درصد بیش از نیمه نخست سال گذشته است. بنابراین طبیعی است که ارزشافزوده این زنجیره باید به محصولات نهایی منتقل شود. اگر انتظار داریم که تمام زنجیره فولاد به خوبی کار کند و همه در آن فعال باشند باید برنامهریزی به صورتی باشد که هم ارزشافزوده در داخل زنجیره به حداکثر برسد و هم کسب و کارهای مربوط به کل زنجیره فولاد با مشکل مواجه نشود.
تنظیم بازار و بومی سازی
از مسائل حاشیهای این جلسه بحث تنظیم بازار و بومی سازی بود. در خصوص تنظیم بازار هم شرکتها بر این تأکید داشتند که بازار فولاد رقابتیتر شود و از سرکوب قیمتی آن جلوگیری شود. در این زمینه به نقش توجیهی انجمن که روشنگری بیشتری برای افکار عمومی و بازار داشته باشد اشاره شد. همچنین اقدامات انجمن در خصوص بومی سازی از جمله کمیته بومی سازی و توسعه تکنولوژی، سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد ایران و صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران تشریح شد و شرکت ها بر مشارکت جدی خود در مباحث بومی سازی تاکید کردند.