در نشست خبری با موضوع برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز که با حضور مدیران کل نوسازی و توسعه مدارس، آموزش و پرورش استان و مدیرعامل مجمع خیرین استان اصفهان برگزار شد، نقش خیرین مدرسه ساز در سه واژه مدرسه سازی، مدرسه یاری و مدرسه داری تشریح و ضرورت توجه مدیران و نهادهای مختلف دولتی برای توجه به وظایف قانونی خود بویژه در مباحث مولدسازی و معافیت های مالیاتی خیرین مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مدیرکل نوسازی و توسعه مدارس استان اصفهان با اذعان به جایگاه آموزش و پرورش و توسعه مدارس با کیفیت در موفقیت تحصیلی دانش آموزان، بیان کرد: اهمیت سرمایه گذاری در آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده را باید جدی بگیریم. چنانچه در این سالها با کمک های قابل توجه خیرین مدرسه ساز توانسته ایم در همه ابعاد مدارس و آموزش و پرورش پیشرفت های خوبی داشته باشیم.

ناصر فتحی با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه استان اصفهان با حضور وزیر و هیات همراه، مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران مجمع خیرین از سراسر کشور در اصفهان، توضیح داد: تاکنون 25 جشنواره برگزار شده و تکرار سالانه جشنواره حاکی از اهمیت حضور خیرین بوژه در استان اصفهان دارد.

او افزود: در سطح کشور، خیرین اصفهان در عملکرد، وسعت و تعداد پروژه ها سرآمد هستندد و رتبه نخست کشور را از آن خود نموده اند.

فتحی گفت: جشنواره امسال با دو رویکرد متفاوت برگزار می گردد که شامل حضور خانواده خیر و تقدیر از آنان و همچنین تداوم یک ماهه است که از اواخر شهریور آغاز و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

او دیگر رویکرد جشنواره را تمرکز بر تحقق طرح ملی نهضت عدالت فضا در آموزش و پرورش با اهداف توسعه و تجهیز مدارس با مشارکت مردم و خیرین عنوان کرد و افزود: مشکلات عدیده در آموزش و پرورش نیاز به زمان و هزینه بالایی دارد.

فتحی از تعریف ۲۴۶ پروژه آموزشی مهم در طرح نهضت عدالت خبر داد که شامل احداث بیش از ۱۴۹۵ کلاس درس است و تاکنون ۱۲۸ پروژه با اعتبار ۱,۶۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، 102هزار مترمربع به سرانه فضای آموزشی ما اضافه شده و بیش از 20هزار دانش آموز از فضای ایمن و استاندارد استفاده می کنند. همچنین، برای هر پروژه، تامین منابع مالی، مسئولیت اجتماعی نهادها و سازمان های مختلف و مشارکت مردمی پیگیری و تعیین شده است.

او یادآور شد: قرار است تا پایان سال 118 پروژه دیگر را تحویل دهیم و بخشی نیز در نیمه اول سال آینده تحویل می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به طراحی و اجرای حدود ۲۹۰ پروژه دولتی و خیرین در سال گذشته، از طراحی و اجرای مدارس بزرگ مقیاس خبرداد که 5 واحد برای اصفهان تعریف شده است.

او در ادامه بیان کرد: ۲۳ هزار کلاس غیر استاندارد در استان داشتیم که تاکنون 19هزار کلاس استانداردسازی شده و فقط 4هزار کلاس درس دیگر داریم. اکنون تمرکز خود را بر مدارس با جمعیت بالاتر گذاشته ایم.

مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان با اشاره به خرید ۱۷۰ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، ورزشی و هنرستانی، از احداث هنرستان های در جوار صنعت خبر داد که با هدف استفاده از تجهیزات صنایع در عین کارآموزی است و تا سال آینده به بهره برداری می رسند.

او به طرح حمایت دولت در قالب قیر رایگان برای آسفالت مدارس اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۵۵۰ هزار مترمربع آسفالت در مدارس استان انجام شده است. همچنین، در زمینه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان، علاوه بر بازسازی، احداث و نوسازی ۱۱۰ سرویس بهداشتی و تفکیک انجام شده است.

ظرفیت های مولدسازی آموزش و پرورش مغفول مانده است

در ادامه، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان با ابراز گلایه از اینکه مسوولیت اجتماعی نهادهای دولتی و برخی صنایع استان در مدرسه‌سازی مغفول مانده است، از تحویل 14 هزار کلاس درس توسط خیرین استان خبر داد و نقش رسانه ها در جذب مشارکت های مردمی را شایان توجه دانست.

فریدالدین عبدیزدان  توجه بخش‌های اقتصادی استان به ساخت مدرسه و تامین فضا و تجهیزات برای دانش‌آموزان در راستای برابری و عدالت آموزشی، کمرنگ شده است. این در حالیست که خیرین مدرسه‌ساز همواره در حال رفع کمبودهای فضای تعلیم و تربیت از جمله ساخت مدرسه، تجهیزات، تعمیرات و تامین نیازهای دانش‌اموزان استان هستند.

او با اشاره به نقش خیرین در سه موضوع مدرسه سازی، مدرسه یاری و مدرسه داری، از نظارت و همراهی مستقیم خیرین در برنامه های آموزشی مدارس صحبت کرد و گفت: با مشارکت بیش از ۲ هزار خیر مدرسه‌ساز در ۱۷ مجمع شهرستان‌های استان، بیش از 300 کلاس درس هوشمندسازی شده اند. همچنین، پلتفرم توانمندسازی دانش آموزان و نصب 2500 پنل خورشیدی با توجه به مباحث ناترازی را پیگری کرده ایم.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان، در زمینه مُولدسازی املاک آموزش و پرورش، گفت: خیرین گله‌مندند که چرا دستگاه تعلیم و تربیت از ظرفیت‌های موجود غیرقابل استفاده خود بهره نمی‌بَرد.

وی همچنین یکی دیگر از انتقادهای خیرین را بی‌مسوولیتی دست‌اندرکاران مسکن مهر و انبوه‌سازان در تامین فضای آموزشی مجتمع‌های مسکونی عنوان کرد و گفت: در حالیکه ساخت مدرسه در این فضاها بر عهده ابنوه‌سازان است ولی ساخت فضای آموزشی آنها نیز به خیرین تحمیل می‌شود. ضمن آنکه، مطالبات قانونی خیرین در خصوص معافیت های مالیاتی مطابق هزینه هایی که می کنند، از طرف سازمان های برنامه و بودجه و مالیاتی مورد توجه قرار نگرفته است.

فرزانه افسرطه