اقتصاد بازار: مسعود جمالی با نگاهی به وضعیت زیرساختی تولید، تجارت و سرمایه گذاری در ایران به راحتی می توان دریافت که تولید و سرمایه گذاری هیچ جذابتی برای سرمایه گذاران خارجی و حتی داخلی ندارد. سرمایه گذاران خارجی با مرور فاکتورهای اقتصادی ، محیط کسب و کار و قوانین موجود متوجه خواهند شد زیرساخت های مناسب و امن برای تولید در کشور مهیا نیست و این مهم عزم راسخ دولت، مجلس و اتاق های بازرگانی را جهت تحول سریع، عمیق و بر مبنای مطالعات کارشناسی مستدل برای بهبود ساختارها ، محیط و قوانین کسب و کاررا در جهت رفع موانع می طلبد.
مدیران اقتصادی کشور و استان ها باید با برنامه و طرح مشخص به استقبال این هیات ها بروند و نقشه راه توسعه اقتصادی و صنعتی در سطح ملی و استانی تهیه و بر اساس مزیت ها و الگوهای تدوین شده در تمامی مذاکرات تجاری آنرا مورد توجه قرار دهند . سفر هیات های اقتصادی خارجی صرفا جهت بهره برداری تجاری آنها از فرصت های موجود در ایران نباشد بلکه معطوف به توسعه وکمک به مشکلات اقتصاد ایران بوده و به یک معامله برد-برد برای هر دو طرف تبدیل شود.
وزارتخانه ها و اتاق های بازرگانی باید زمینه های همکاری مشخص در جهت برطرف کردن نیازهای اقتصادیمان فراهم آورند و صنایعی که در ایران دارای مزیت نسبی فعالیت هستند را شناسایی و اولویت بندی کنند. در بخش تولیدی و صنعتی با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی وشناسایی اولویت های صنایع های تک و صنایعی که مزیت رقابتی و برتری تولید دارند( مانند IT) می تواند به ارتقای صادراتی نیز کمک کند. به یاد داشته باشیم که ورود ماشین آلات خارجی و صرفا تولید در کشور هدف نباشد و چنانچه انتقال و مدیریت تکنولوژی به کشور وارد نشود هیچ منافعی برای ما نداشته و از وارد کننده محصول به وارد کننده ماشین الات تبدیل می شویم .
اهدافی چون حفظ منافع ملی ،جلوگیری از خام فروشی، تلاش برای ورود فناوری های نوین ،افزایش صادرات غیر نفتی ، مدیریت و برنامه ریزی صحیح واردات در راستای کمک به رشد کمی وکیفی تولیدات داخلی ، حمایت ازتولیدات دارای مزیت صارداتی و چشم انداز پیوستن به WTO باید به عنوان اصول در تدوین برنامه توسعه و مذاکرات جدید اقتصادی با هیات های خارجی مطرح باشد.
اگر شرکت ها و تولیدکنندگان خواهان اتصال به بازار جهانی هستند باید مطابق استانداردها و فاکتورهای جهانی رفتار کنند. آگاهی از اصول و فنون مذاکرات وداشتن حدااقل های لازم مانند طرح کسب و کار ، انالیز طرح ها بر اساس مدل های رایج مانند پورتر ،BCG ,SWOT , IE ,QSPM در حوزه سرمایه گذاری یا داشتن رزومه ، کاتالوگ ،مشخصات فنی و تکنیکال به زبان های بین المللی در بخش صاردات محصول و خدمات برای مذاکره با طرف های خارجی از الزامات اولیه است.
بسیاری از مشکلات اقتصادی از جنس سرمایه گذاری مالی نیستند . درکنار مذاکرات با هیات های تجاری به دنبال ارتباط مستقیم و موثر با دانشگاها ، بنگاهها ، سرمایه های فکری و مدیران موفق خارجی جهت استفاده از تجربیات ،تحقیقات ، توانایی ها و تعامل دانش و تکنولوژی روز با دنیا بوده و در جهت رشد علمی و تکنولوژی گام مثبت برداریم.
به یاد داشته باشیم میزبانی هیات های تجاری وهمایشهای اقتصادی بین المللی و منطقه ای به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در ایران می تواند در توسعه تجارت کشور تأثیر بسزایی داشته باشد به شرطی که شرکت کنندگان از تخصص، دانش تجارت بین المللی و هوشمندی کافی در تحلیل فرصتهای تجاری برخوردار باشند .
عضو شورای جوانان کارآفرین کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه