نام شرکت رولند برگر (Roland Berger) به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای مشاوره مدیریت در سطح جهان برای بسیاری از فعالان کسبوکار نامی شناخته شده است.
این شرکت آلمانی الاصل که از زمان تاسیس خود در سال 1967 تا امروز در دنیای شرکتهای بینالمللی مشاور اعتبار و جایگاه ویژهای برای خود ساخته است، اخیرا در گزارشی ضمن ارایه تحلیلی از فضای فعلی و دورنمای اقتصادی ایران، الزامات بهرهبرداری مناسب از فرصت پیش آمده را به مجموعه مخاطبین خود معرفی نموده است.
مهمترین جنبههای فرصت در بازار ایران از دیدگاه تحلیلگران رولندبرگر به شرح زیر خواهد بود:
1- جمعیت: 41 درصد ایرانیان زیر 25 سال سن دارند که این موضوع زیربنای مهمی برای رشد اقتصادی محسوب میشود.
2- زیرساخت صنعتی: علاوه بر ذخایر مختلف طبیعی در ایران که هفدهمین کشور جهان از حیث وسعت است، این کشور در طول سالهای اخیر صنایع مختلفی را در خود شکل داده است که برای مثال صنایع دارویی و صنعت خودرو با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون خودرو در این دسته میگنجد.
3- سرمایههای فکری: با نرخ سواد 98 درصدی جمعیت جوان که 58 درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، ایران از این حیث با کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان قابل مقایسه است. ایران از نظر مقالههای علمی تولید شده در رتبه 16 جهانی قرار گرفته و بلومبرگ اخیرا این کشور را در بین 50 کشور برتر از نظر نوآوری طبقهبندی کرده است.
با توجه به نکات فوق و بسیاری از تحلیلهای جانبی دیگر، تیم پژوهشی رولند برگر بازار ایران را فرصتی برای شرکتهای بینالمللی دانسته است که نادیده انگاشتن آن ممکن نخواهد بود.
مختصر آنکه بسیاری از کسب وکارهای ایرانی ظرف ماههای آینده باید خود را برای سطح وسیعی از تحولات در فضای کسبوکار آماده سازند و به این موضوع توجه داشته باشند که فعالیت در بازار ایران در سایه ورود شرکتهای بزرگ و حرفهای بینالمللی بسیار متفاوت از گذشته خواهد بود.