اقتصادبازار: یک مشاور کسب و کار با اشاره به اینکه اقتصاد ایران اقتصادی تورم محور است، گفت: با تغییرات نرخ ارز در کشور، بسیاری از کسب و کارها زمین گیر شد.
آیدین نامدار در همایش مدیریت کسب و کار در پساتحریم که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، بیان کرد: اقتصاد کشورمان در دوران تحریم شرایطی همچون تورم، رکود و جابجایی غیرقابل پیش بینی نرخ ارز را تجربه کرد. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد نیز از جا به جایی نرخ ارز آسیب زیادی دیده اند و بسیاری از کسب و کارها زمین گیر شد، تصریح کرد: از دیگر پیامدهای تحریم، کاهش نقدینگی و دشواری ها در صادرات و واردات بوده و این سرمای استخوان سوز در همه ایرانی ها نفوذ کرد.
این مشاور کسب و کار در کشور تصریح کرد: در کنار تغییرات محسوس، تغییرات نامحسوسی در اقتصاد کشورمان همچون تغییر نسل و نسل جدیدی از کارمندان، خریداران و مدیران در زمان تحریم ها به وجود آمد. وی با بیان اینکه از دیگر تغییرات نامحسوس، حذف کسب و کارهای کوچک بود، گفت: باید پرسید هم اکنون صاحبان کسب و کارهای کوچک کجا هستند؟ تحول در مکانیزم های تصمیم گیری، تغییر زیرساخت های رقابت در بازار، توسعه اینترنت در ایران، ورود شبکه های اجتماعی، رونق فروش اینترنتی، توسعه مجتمع های تجاری و هایپرمارکت ها، توسعه مفهوم برند و افول در ارزش های حاکم بر منابع انسانی از دیگر تغییرات نامحسوس در دوران تحریم بوده که تمام این موارد بقا در بازار رقابت را تحت تاثیر قرار داده است.
نامدار با تاکید بر اینکه به طور حتم پس از برداشته شدن تحریم ها، هیچ اتفاقی برای اقتصاد کشور نمی افتد، تصریح کرد: شاید مقداری امید به زندگی و تحولات در بازار ایجاد شود و حتی ممکن است نتایج منفی برای برخی از کسب و کارها داشته باشد اما هرگز اقتصاد فضای جولاندهی یکجانشینان نیست و هرگز پول مفت در جویی جاری نخواهد شد. به گفته نامدار، نباید در دوران پساتحریم به امید معجزه نشست بلکه باید معجزه گر بود و این حقیقت باید در بازار کشورمان به وجود آید.
این مشاور کسب و کار افزود: در دوران پساتحریم از جمله اتفاقاتی که برای اقتصاد کشورمان می افتد، ازدیاد در حوزه فروشندگان و کسب و کارهای تکراری، تعداد مشاغل جدید به خصوص در حوزه های دانش بنیان و ایده محور است و تمام اینها نشان می دهد در این دوران دایره رقابت تنگ تر خواهد شد. وی با بیان اینکه هرچند بازار رقابت اقتصاد کشورمان ناسالم است و جنگ قدرت ها وجود دارد، گفت: کسانی در این جنگ برنده می شوند که دارای سلاح برنده تر و استراتژی هوشمندانه تری باشند. بنابراین برای دوران پساتحریم باید تحولاتی همچون نو کردن تفکرات اتفاق افتد و اگر ذهن و تفکر عوض شود، زندگی نیز تغییر خواهد کرد.
نامدار با تاکید بر اینکه در جنگ پیش رو سازمان ها را باید به روز کرد، ادامه داد: در سازمان به روز احساسات تصمیم نمی گیرند بلکه داده ها تصمیم گیرنده هستند همچنین از دیگر ویژگی های سازمان به روز، انعطاف پذیری بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داه ها، چابکی در تصمیم سازی، کاهش فاصله میان تصمیم تا اجرا، برخورداری از نیروهای متخصص در هر حوزه، ساختار سازمانی انگیزه ساز و مدیریت کیفی است. وی بر ضرورت بازتعریف کردن کیفیت در پساتحریم ها تاکید کرد و گفت: باید گفت که برداشت مشتری از کیفیت بسیار مهم است، در واقع کیفیت وظیفه تولید کننده است و متاسفانه آنقدر تولیدات غیرکیفی در ایران زیاده شده که تولیدات باکیفیت خود را نشان می دهند.
به گفته این مشاور کسب و کار، بازآفرینی برند نیز از جمله این تحولات است و برند به معنی برآیند کلیه احساسات و انتظارات از هر اسمی است و بازآفرینی برند به معنی دست بردن در هر المانی است که می تواند اسمی نو به بازار ارائه دهد. هدف از این کار بیشتر فروختن در بازار رقابتی است. وی با تاکید بر اینکه در دوران پساتحریم باید با تبلیغات اصولی آشنا شد، تصریح کرد: در زمینه تبلیغات متاسفانه دیدگاه هایی همچون نیاز نداشتن به تبلیغات، کیفیت ما تبلیغات است، تبلیغات هزینه است، تبلیغات باید به کمترین قیمت و سریع ترین زمان انجام گیرد و ... وجود دارد.
به گفته نامدار، در این دوران باید دنیای مجازی را دریابیم، یک وب سایت خوب مغازه ای است که هرگز تعطیل نمی شود و همواره می تواند به کل جهان بفروشد. وی با تاکید بر ضرورت توسعه بازار، گفت: این تنها به معنی توسعه جغرافیایی آن نیست، در واقع این توسعه به معنی آن است که هرآنچه ما را به جدید بودن نزدیک می کند.
این مشاور کسب و کار با اشاره به اینکه در دوران پسا تحریم، صادرات را نباید دور از دسترس دانست و گفت: در این دوران سهولت نسبی برای صادرات اتفاق می افتد اما حائز اهمیت است که به طور حتم مشکلات از سوی مسئولان کشورمان در زمینه صادرات همچنان وجود خواهد داشت. وی با بیان اینکه کشورهای مستعد خرید از ایران در حوزه کالا وجود دارد که می توان این کالاها را صادر کرد، خاطرنشان کرد: در واقع در همه جای دنیا انسان هایی آماده هستند تا برای کالا یا خدمات کیفی پول خرج کنند. در دورانی هستیم که خریدار به واسطه اینترنت بیشتر از فروشنده درباره آنچه که می خرد، اطلاعات دارد./