اقتصاد بازار: عضو کمیسیون برنامه و بودجه اصفهان عوارض ارزش افزوده پالایشگاه از سال آینده به صورت استانی توزیع خواهد شد، گفت: از سال 94 دوباره پالایشگاه به عنوان صنعتی آلاینده معرفی شد و به طور قطع این واحد صنعتی سبز نیست.
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با اقتصاد بازار، در خصوص ضرورت موضوع پرداخت عوارض آلایندگی از سوی پالایشگاه، اظهار داشت: به طور قطع این واحد صنعتی آلایندگی های جبران ناپذیری در بخش خاک، هوا و آب ایجاد می کند بنابریان برای جبران این مساله باید هزینه هایی پرداخت کند هر چند این ارقام جبران شدنی نیست.
وی تاکید کرد: بهتر است ما با اصلاح قوانین به گونه ای عمل کنیم که آنها مجبور باشند با روش هایی از آلوده کردن آب و خاک و هوا جلوگیری کنند چرا که وقتی این آلایندگی ها پراکنده می شود برای انسان ها مضرر است.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با تاکید بر اینکه پالایشگاه اصفهان روزانه 400 تن مواد آلاینده را در آسمان شاهین‌شهر و اصفهان منتشر می‌کند و با وجود پیگیری‌های انجام‌شده سازمان محیط‌ زیست اقدامی برای برخورد با این پالایشگاه به منظور کاهش مواد آلاینده نداشته است، افزود: به طور قطع هزینه های درمان افراد ناشی از آلایندگی واحدهای صنعتی از جمله پالایشگاه بالاتر و حتی بعضا جبران ناپذیر است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه پالایشگاه ها زمین های کشاورزی را آلوده می کنند، بیان داشت: این مجموعه بزرگ صنعتی همچنین شرایط زندگی را از طریق آلوده کردن هوا برای مردم سخت تر می کنند از سوی دیگر سبب آلودگی آب می شود.
حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تغییری در نحوه توزیع عوارض آلایندگی ایجاد نشده است، گفت: عوارض آلایندگی همچنان همانند قبل بوده و کمیته ای در مرکز استان، میزان تاثیرگذاری آلاینده ها را معین می کند.
به گفته وی عوارض آلایندگی داخل حریم پالایشگاه اصفهان در کمیته ای با مسئولیت معاون عمرانی استاندار، رئیس امور مالیاتی و مدیرکل محیط زیست تعیین می شود.
وی البته تاکید کرد: عوارض مربوط به ارزش افزوده که باید از پالایشگاه و دیگر واحدهای صنعتی گرفته شود، از سال آینده به صورت استانی توزیع خواهد شد.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در پاسخ به این سوال که استانی شدن عوارض ارزش افزوده پالایشگاه آیا به ضرر شهرهای همجوار این واحد صنعتی همچون اصفهان و شاهین شهر نیست، اظهار داشت: در این باره ما در مجلس مقابله و صحبت کردیم اما این طرح رای آورده است همچنین شورای نگهبان نیز نسبت به این مساله ایرادی نگرفت و قطعا اجرا خواهد شد.
وی بیان داشت: از سال آینده عوارض ارزش افزوده پالایشگاه اصفهان به صورت استانی تقسیم می شود و دیگر شهرستان شاهین شهر سهم 97 درصد و اصفهان سهم 3 درصد از این عوارض را نخواهد برد.
حاجی دلیگانی درباره اینکه این تصمیم موجب اجحاف حق شهرستان های همجوار پالایشگاه نمی شود یا خیر، گفت: این به نوعی احجاف است و علیرغم مخالف ما در مجلس رای آورد؛ اما به نحوی اصلاح شده که تصور می شود اتفاق خاصی در منطقه نخواهد افتاد. از سوی دیگر 30 درصد این عوارض به روستاها اختصاص می یابد که رقم مناسبی است.
وی در خصوص شفاف اعلام کردن درآمدهای پالایشگاه نسبت برای پرداخت عوارض، اظهار داشت: پالایشگاه طبیعتا به سراغ نحوه اجرای قانونی می روند که بتوانند منافع خود را بیشتر حاصل کنند از سوی دیگر ما به این موضوع نظارت داریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اینکه پالایشگاه صنعت سبز است یا خیر، گفت: از سال 94 مجدد این آلایندگی اعلام شده و پالایشگاه اصفهان به طور قطع صنعت سبز نیست.
وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه برای کاهش میزان آلودگی خود اقداماتی را انجام داده اما به اندازه کافی نبوده است، تصریح کرد: البته ما هشدارهای لازم را در این خصوص داده ایم با این وجود پالایشگاه پروژه ای را برای کیفی کردن تولید خود در دست اجرا دارد و ما نیز از این طرح حمایت کریدم چرا که حجم آلایندها را در فضا کاهش می دهد.