اقتصاد بازار: رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه به دلیل مشکلات موجود بسیاری از معادن ما رو به تعطیلی رفته اند، گفت: در شرایطی که توسط دولت هیچ کمکی به بخش معدن نمی شود، بهره برداری مالکانه و جرائم این بخش بیشتر شده و جرائم بخشیده نمی شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار، عبدالوهاب سهل آبادی در همایش قوانین و مقررات صنایع معدنی که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه با وجود پتانسیل های مختلف اصفهان امروز در برخی از بخش به رتبه های پایین می آید، اظهار داشت: ما چگونه امروز در بخش معدن می توانیم با ماشین آلات دهه 70 تا 75 میلادی کار کنیم و آیا بعد از سال 63 کوچکترین امکاناتی از سوی وازرتخانه برای معادن و بهره برداری از آن پیش بینی شد؟
وی بیان داشت: در شرایطی که توسط دولت هیچ کمکی به بخش معدن نمی شود، بهره برداری مالکانه و جرائم این بخش بیشتر شده و جرائم بخشیده نمی شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه در ظاهر سازمان صنعت از بخش صنعت دفاع می کند اما در همین بخش جرائم بالایی برای ما در نظر گرفته می شود.
به اعتقاد سهل آبادی، معدن می تواند جایگزین نفت شود اما باید طرز تفکر خود را نسبت به این بخش تغییر دهیم.
وی تاکید کرد: ما باید قوانین را به نحوی دنبال کنیم که هم معدن دار آن را اجرا کند و هم سازمان صنعت بتواند بر آن نظارت کند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه به دلیل مشکلات موجود بسیاری از معادن ما رو به تعطیلی رفته اند، گفت: متاسفانه وضعیت پولی معدن داران نامناسب و حتی سوخت گازوئیل به سختی در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی در خصوص پرداخت حقوق دولتی معدن داران، گفت: امروز حقوق دولتی بر مبنای قراردادی از معدن دار مطالبه می شود و مطابق آن اداره دارایی، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کند.
سهل آبادی همچنین در خصوص راه اندازی مرکز SPX اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: این مرکز با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان در اتاق بازرگانی راه اندازی شده که می تواند موجب ارتباط واحدهای صنعتی ما با دنیا شود.
به گفته وی، عضویت در SPX هزینه ای ندارد و فعالان بخش معدن نیز می توانند در آن ثبت نام کنند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با انتقاد از وجود تشکل های متعدد در بخش معدن، تصریح کرد: در برخی موارد کثرت تشکل ها درست نیست و باید با یکی شدن در جهت پیشرفت این بخش تلاش کنیم.
وی همچنین افزود: ما امروز در بحث فراوری باطلات معادن عقب هستیم.