اقتصاد بازار: دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: کاهش فشار مالیاتی و راه اندازی و توسعه پروژه های عمرانی راه حل‌های کوتاه مدت برای خروج کشور از رکود به حساب می آید.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، حامد پاک طینت با اشاره به اینکه موضوع رکود مختص استان اصفهان نیست بلکه یک بحث ملی محسوب می شود، اظهار داشت: با این حال مدیران استانی با روش های محلی و استانی می توانند برای وضعیت پیش آمده مرهمی بگذارند.
وی به اقدامات مثبت و مناسب دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: دولت توانست مساله توافق هسته ای و برجام را به نتیجه برساند و کشور را تقریبا از تنش سیاسی خارج کند. همچنین، انضباط مالی دولت در حوزه اقتصاد قابل تحسین بوده به طوری که دولت توانست علیرغم اوضاع نابسامان اقتصادی که از دولت دهم تحویل گرفت، به وضعیت سروسامان دهد و بهترین نتیجه ای که درحال حاضر از انضباط مالی مشاهده می شود، کاهش تورم است.
اقتصاد کشور مواجه با بیماری و بحران رکود
عضو هیات مدیره مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان ادامه داد: در صورتی که این اقدامات از طرف دولت انجام نمی شد، اقتصاد کشور نمی توانست به مراحل بعدی گام بردارد. اما در حال حاضر، اقتصاد کشور با بیماری و بحران رکود مواجه است که گریبان گیر فعالان اقتصادی در حوزه های معدنی، ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و حتی خدماتی شده است و ادامه این وضعیت می تواند به بیکاری منجر شود که از اثرات بسیار خطرناک رکود محسوب می شود.
پاک طینت، عوامل رکود را به دو دسته عوامل درون و برون زا تقسیم بندی کرد وگفت: فروش نفت و تحریم ها دو عامل اصلی برون زا در ایجاد رکود به حساب می آید که خوشبختانه در حال حاضر مشکلات هر دو عامل حل شده است؛ فروش نفت به میزان قبل از تحریم ها بازگشته و قیمت آن نیز با توجه به توافق اخیر اپک بهبود پیدا کرده است. ازطرف دیگر تحریم ها نیز آرام آرام در حال رفع شدن است و تا اجرایی شدن کامل آن مقداری زمان نیاز است.
وی اضافه کرد: بنابراین وجود رکود درحال حاضر در مملکت به عوامل درونی مربوط می شود. کمبود تقاضا، تگناهای مالی، وضعیت بانک ها، وضعیت مسکن، دارایی بانک ها به صورت املاک و مستغلات از جمله عوامل داخلی ایجاد رکود به شمار می آیند.
دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان با بیان اینکه می توان از عوامل برونی برای بهبود عوامل درونی بهره برد و خاطرنشان کرد: زمانی که دولت نفت را با قیمت و به میزان مناسب به فروش می رساند، کسری بودجه نخواهد داشت و در این شرایط اولین اقدام دولت باید برداشتن فشارهای مالیاتی از روی دوش فعالان اقتصادی باشد. درحال حاضر فشار مالیاتی با هیچ دوره از تاریخ کشور چه قبل و چه پس از انقلاب قابل مقایسه نیست.
درتمام دنیا دوران رکود، فشارمالیاتی را کاهش می‌ دهند
پاک طینت افزود: در تمام سیاست های اقتصادی در دنیا در دوران رکود، فشار مالیاتی کاهش می یابد تا شرکت‌ها و واحدهای تولیدی زنده و اشتغال پایدار بمانند اما این موضوع در کشور ما معکوس عمل می شود؛ ممکن است دولت فکر کند که در حال کسب درآمد است اما این موضوع منجر به بحران خواهد شد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر ازفعالیت هایی که دولت می تواند درحال حاضر برای خروج از رکود انجام دهد، روی آوردن به پروژه های عمرانی است. یک سری از بودجه های دولت به پروژه های عمرانی اختصاص دارد که در چند سال گذشته به دلیل فقر مالی مملکت، محقق نشد. دولت می تواند با بها دادن و اجرایی کردن پروژه های عمرانی به جنگ رکود برود.
عضو هیات مدیره مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش فشار مالیاتی و پروژه های عمرانی راه حل های کوتاه مدت برای خروج کشور از رکود به حساب می آید، گفت: راه حل بلند مدت برای خروج از رکود ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است. اگر سرمایه گذار داخلی و یا خارجی احساس ثبات نکند، سرمایه گذاری انجام نخواهد شد و به تبع آن رونق اتفاق نمی افتد و اقتصاد منجمد خواهد شد.
ایجاد احساس ثبات برای سرمایه گذاران، بزرگترین مسئولیت دولت
پاک طینت ادامه داد: امروز بزرگترین مسئولیت دولت، ایجاد احساس ثبات برای سرمایه گذاران است که به خروج از رکود و رونق منجر خواهد شد. دولت باید در این راستا چشم انداز ارایه دهد به عنوان نمونه باید مشخص شود که سیاست های صادراتی، تعرفه گمرکی، نرخ ارز و… در دولت در سال های آینده چگونه خواهد بود.
وی، بهبود فضای کسب و کار را مکمل بحث رونق عنوان کرد و ادامه داد: گلایه ای که فعالان اقتصادی از دولت دارند این است که شرایط کسب و کار نسبت به دوره های گذشته تفاوت چندانی نداشته است همچنان بوروکراسی و پیچ در پیچ های بسیار در ادارات وجود دارد و این موضوع به رونق اقتصادی کمک نخواهد کرد.
دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی استان اصفهان اضافه کرد: اگر انتظار داریم که ایران از اقتصاد ۴۵۰ میلیارد دلاری به سمت رونق حرکت کند، راهی به جز توجه به رویکردهای بخش خصوصی ندارد. تمام مشکلات اقتصادی که وجود دارد، نشات گرفته از نگاه دولتی به اقتصاد است.