اقتصاد بازار: دبیر انجمن نساجی استان اصفهان بهترین پارچه های خاورمیانه در ایران بافته می شود که با بافت و یا نام ترک در کشور فروخته می شود، گفت: در صنعت نساجی می توان با 5 درصد سرمایه گذاری، 13 درصد اشتغال ایجاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، دو روز پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آسیب زنجیره اشتغال در صنعت پوشاک، از تصویب سند توسعه بخش پوشاک در شورای عالی اشتغال خبر داد و گفت: امروز ۵۵۰ هزار نفر در صنعت پوشاک شاغل هستند که البته زنجیره اشتغال در این صنعت، متاسفانه آسیب دیده است؛ به طوری که مزارع پنبه ما به کشت برنج تبدیل شده است.
دبیر انجمن نساجی استان اصفهان در خصوص تصویب سند توسعه بخش پوشاک در شورای عالی اشتغال، با انتقاد از عملکرد دولت در ایجاد شغل، تاکید کرد: دولت در وهله اول به جای شعار دادن باید از تولید حمایت کند.
مظفر چلمقانی با بیان اینکه متولیان اشتغال و صدور مجوزها در کشور شرکت شهرک ها، اداره صنایع و اداره کار هستند، افزود: متاسفانه هر زمانی که ما قصد ایجاد شغل را داشتیم در برخورد با هر یک از این بخش ها با مشکلات قانونی مواجه می شویم.
به گفته دبیر انجمن نساجی استان اصفهان، متاسفانه برخی از بخش های کشور از جمله اداره مالیات، بیمه، تامین اجتماعی و ... برای بخش تولید شمشیر را از رو بسته اند.
وی با تاکید بر اینکه صنعت نساجی کشور پتانسیل های بالایی دارد، تصریح کرد: بهترین پارچه های خاورمیانه در ایران بافته می شود که متاسفانه یا به کشور ترکیه می رود و بعد از دوخت به نام پوشاک ترکی به کشور برگردانده می شود و یا در ایران دوخته و به اسم جنس ترک فروخته می شود.
چلمقانی با اشاره به مزیت های صنعت نساجی کشور، بیان داشت: در صنعت نساجی می توان با 5 درصد سرمایه گذاری، 13 درصد اشتغال ایجاد کرد.
وی ادامه داد: برآوردها نشان داده زمانی که نرخ دلار 1000 تومان بود، هزینه ایجاد یک شغل در صنعت نفت، پتروشیمی و انرژی 300 میلیون تومان، در بخش فلزات 200 میلیون تومان و در بخش ساختمان 100 میلیون تومان بود در حالیکه هزینه ایجاد شغل در نساجی بین 20 تا 30 میلیون تومان برآورد شده بود.
به گفته دبیر انجمن نساجی استان اصفهان، برای ایجاد شغل در صنعت نساجی می توان با 10 درصد ایجاد شغل در سایر مشاغل، هزینه کرد.
وی با بیان اینکه از هشت هزار واحد صنعتی موجود در استان اصفهان، 2300 واحد در بخش نساجی فعالیت دارند، گفت: واحدهای دارای مجوز موجب اشتغالزایی 70 هزار نفر شده اند همچنین 6145 واحد نساجی زیرپله ای در شهرهای اطراف اصفهان برای 107 هزار نفر، اشتغال زایی کرده اند.
چلمقانی با تاکید بر ضرروت حمایت دولت از صنعت نساجی، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات موجود واحدهای نساجی اصفهان با 40 درصد ظرفیت خود کار می کنند.
وی به وفور صنعت نساجی در منطقه دهق و علویجه اشاره کرد و بیان داشت: دهق و علویجه تنها منطقه استان اصفهان با نرخ بیکاری صفر است چرا که این صنعت نرخ بیکاری را به حداقل ممکن می رساند.