رئیس خانه صمت ایران و استان اصفهان به جایگاه استاندارد در ارتباط مستقیم با انضباط و سلامتی جامعه اشاره کرد و گفت: با وجود فعالان توانمند اقتصادی در اصفهان، تعامل با استاندارد به ساماندهی و ارتقای کیفیت تولید کمک می کند. وی با صحبت از وقوع برخی حوادث در مراکز مختلف ازجمله شهربازی ها بدلیل عدم استانداردسازی مناسب وسایل بازی و تهدیدات جانی کودکان، اهمیت استاندارد را بلحاظ افزایش سطح ایمنی و کاهش مخاطرات یادآور شد. سهل آبادی با اشاره به اینکه مسائل واحدهای تولیدی در زمینه استاندارد باید از طریق خانه صمت و انجمن ها دنبال شود، وی با اذعان به اینکه استانداردهای فرهنگی و اخلاقی جامعه مورد تهدید قرار گرفته اند، مشکلات مربوط به نحوه قیمت گذاری و عرضه و تقاضای کالای برخوردار از استانداردهای کیفی را بیان کرد.

 

رویکرد سازمان استاندارد

محمود فرمانی، مدیرکل استاندارد استان اصفهان، دستیابی به جایگاه واقعی کیفیت تولید را منوط به همکاری و تعامل بخش خصوصی دانست و گفت: هیچ نهاد دولتی نمی تواند ادعا نماید که به تنهایی و بدون کمک بخش خصوصی قادر است به وظایف خود عمل کند. وی رویکرد سازمان استاندارد در استان اصفهان را ترویجی، آموزشی و مشاوره ای عنوان کرد و افزود: درعین حال خطوط قرمزی را برای خود ترسیم کرده ایم واز آنها با هدف حفظ سلامت جامعه عدول نخواهیم کرد.

مدیرکل استاندارد از تغییراتی در حوزه پلمب واحدهای تولیدی با تمرکز بر آموزش، ترویج و مشاوره خبر داد و اعلام آمادگی سازمان برای بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی، تشکل ها و انجمن های صنفی را یادآور شد. وی، استاندارد را مبتنی برفرهنگ سازی و مطالبه عمومی و نه صرفا برخوردهای چکشی عنوان کرد و نقش تشکل ها بویژه خانه صمت در پیشبرد اهداف استاندارد را حائز اهمیت دانست. فرمانی، آمادگی سازمان استاندارد برای حضور در جلسات تخصصی وغیرتخصصی با صنایع همگن، حضور در شهرک ها و مراکز صنعتی برای رسیدگی به امور و تشکیل میز مشترک با خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان را اعلام کرد. وی با اشاره به تدوین 35 هزار استاندارد در کشور، اولویت استانداردها را در زمینه های سلامت جامعه و بعنوان استانداردهای اجباری بیان کرد.

 

کاهش تعداد نمونه گیری ها

محمدرضا برکتین، عضو هیات رئیسه خانه صمت استان اصفهان در بیان اهمیت استاندارد بویژه در سلامتی و ایمنی و شاخصه های بهبود کیفی تولید و مصرف، ضرورت نظارت استاندارد را تشریح کرد و گفت: استاندارد در پیاده سازی شرایط و ضوابطی که ایجاد می کند، نیازمند تعامل با دیگر بخش هاست. وی با تاکید بر پارامترها و دغدغه های مدیریت جامعه در استانداردسازی، چگونگی اجرای روند تولید محصول براساس شاخصه های استاندارد و معیارهایی که باید در این مسیر درنظرگرفته شود و اینکه استانداردهای مختلف با توجه به گستردگی تنوع کالاها و تولیدات، چگونه اجرا می شوند را مطرح کرد و از استاندارد بعنوان نوعی رفتار در زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه نام برد.

در این جلسه، منصور جمشیدی، تولید کننده محصولات سلولزی و بهداشتی در بیان مسائل این بخش با موضوع استاندارد گفت: واحدهای عرضه محصولات سلولزی متمرکز بر بسته بندی محصولات هستند و نقشی در تولید مواد اولیه ندارند. زیرا محصولات خود را از مراکز دارای مجوز و استاندارد تهیه نموده و تاکنون مشکل شیمیایی و بار میکروبی برای محصولات نداشته ایم. اما با توجه به بخشنامه های جدید استاندارد، ملزم به تغییراتی در بسته بندی می شوند که هزینه های سنگینی بلحاظ تهیه زینک و عوامل چاپ به ما تحمیل می شود. وی افزایش چند برابری نرخ آزمایشگاه های استاندارد را کمرشکن توصیف کرد و خواهان کاهش تعداد دفعات نمونه برداری بلحاظ تامین مالی و پرداخت هزینه ها شد. مدیرکل استاندارد استان اصفهان در این باره گفت: آزمایشگاه های طرف قرارداد استاندارد، مربوط به بخش خصوصی هستند ولی چون نمونه ها توسط سازمان به انها داده می شود، طرف حساب آنها سازمان استاندارد است. ضمن آنکه، تعرفه ها براساس تصمیمات سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین می گردد و سازمان استاندارد نقشی در آن ندارد.  وی در ادامه، از کاهش نمونه گیری از 6نمونه به سه نمونه تصادفی با هدف کاهش هزینه ها و حمایت از تولید خبر داد و گفت: پروتکل هایی برای استفاده از بسته بندی های قدیمی موجود در انبار واحدها تعیین کرده ایم تا امکان مصرف و صرفه جویی در هزینه ها فراهم گردد.

 

مشکلات واحدهای زیرپله ای

رضا چینی، عضو هیات رئیسه خانه صمت استان اصفهان با اشاره به وظایف انجمن ها برای احداث آزمایشگاه، اهمیت استاندارد در تضمین کیفیت محصول را مزیت رقابتی کالا عنوان کرد و افزود: واحدهای تولیدی باید نقشه راهی در زمینه استانداردسازی و راه اندازی واحد R&D (تحقیق و توسعه) که گامی فراتر از استاندارد است، داشته باشند. وی از مشکلات مربوط به واحدهای زیرپله ای سخن راند و گفت: استانداری اصفهان از قدرت لازم در برخورد و تعطیلی این واحدها برخوردار نیست. زیرا، سازمان استاندارد نمی تواند کارخانه ای که شناسنامه ندارد را پلمب کند و این در حیطه وظیفه و نظارت استانداری است. رضاچینی پیشنهاد برگزاری جلسات هفتگی استاندارد در صداوسیما، حضور استاندارد در نمایشگاه ها با هدف فرهنگ سازی و برگزاری جلسات با صنایع همگن در خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان را مطرح کرد.

مرتضی رومی زاده، رئیس انجمن سردخانه داران استان اصفهان از فعالیت سردخانه های غیراستاندارد خبر داد که بلحاظ عدم شرایط مناسب نگهداری موادغذایی، فساد و تغییراتی در این مواد ایجاد می گردد و تهدیدی برای سلامتی جامعه است. وی گفت: در مقایسه با کشورهای افغانستان و تاجیکستان، استانداردهای سردخانه ای در ایران بهتر است ولی رسیدگی و نظارت بیشتر لازم است. رئیس انجمن سردخانه داران از فعالیت 40سردخانه با ظرفیت بیش از5هزار تن در اصفهان خبر داد و افزود: بیش از 150سردخانه کوچک با ظرفیت کمتر از 50تن و 20تن احداث شده اند که غالبا زیرپله ای هستند و تحت پوشش انجمن و استانداردهای لازم نیستند. گاهی بعنوان انبار و نگهداری کالاهای نامتوازن استفاده می شوند که ضرورت رسیدگی به این تخلفات را مطرح می سازد. چنانچه، انواع ماهی و میگو منجمد و از یخ بازشده (که مدتها در سردخانه مانده) را بعنوان تازه به فروش می رسانند.  رومی زاده از مدیرکل استاندارد درخواست همکاری برای صدور و تمدید مجوزها و کمک به استانداردسازی سردخانه ها را مطرح کرد و افزود: باتوجه به شناختی که از واحدها داریم، می توانیم در تایید گواهی استاندارد سردخانه ها کمک کنیم. محمودفرمانی، مدیرکل استاندارد استان اصفهان به اجباری نبودن استانداردهای سردخانه های کمتر از 4هزارمترمربع اشاره کرد و افزود: سازمان استاندارد مجوزی برای ورود به سردخانه های کوچک ندارد. وی آمادگی سازمان استاندارد برای تعامل با انجمن، حضور در جلسات و رسیدگی به پرونده های تخلف را اعلام کرد.

دکتر مرادی، عضو هیات رئیسه و مجری شرکت های دانش بنیان در بیان اهمیت اجرای استانداردها، همکاری و تعامل همه بخش های جامعه بعنوان حلقه ای از زنجیره را مطرح کرد و گفت: عدم رعایت استانداردها در تولید، مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد. وی افزود: همه وظیفه داریم که با هماهنگی و دقت، کار خود را بدرستی انجام دهیم و اصل رعایت استانداردهای کیفی را بخوبی دنبال کنیم. وی افزود: تفاهم نامه ای بمنظور استفاده از نیروهای دانش بنیان در زمینه استانداردسازی داریم که مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین، با صدور اولین پروانه دانش بنیان، استان اصفهان بزودی در مسیر دانش بنیان ها قرار می گیرد و این فرصتی برای ارتقای کیفی استانداردها نیز می باشد. در این جلسه، تفاهم نامه همکاری بین خانه صمت استان اصفهان و سازمان استاندارد منعقد گردید و به امضای طرفین رسید.