مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در حاشیه همایش دانش بهره وری انرژی و تقدیر از مشترکان همکار در برنامه پیک مصرف برق، با اشاره به همکاری و همراهی بخش های صنعت، کشاورزی و اداری، اظهار کرد: همایش امروز به پاس قدردانی از همکاری این گروه از مشترکان در مدیریت بار در سال گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مهرداد دادخواه درباره جایگاه شرکت توزیع برق اصفهان در ایجاد فرهنگ مدیریت مصرف برق بویژه در بین مشترکان صنعتی که از برق فشار قوی استفاده می کنند، گفت: خوشبختانه مشترکان فهیمی در اصفهان داریم که همیشه از ما جلوترو پیشرو هستند و زمانی که در جریان مشکلات قرار می گیرند، علاوه بر همکاری، پیشنهادهای خوبی از طرف آنها برای مدیریت مصرف ارائه می شود.

دادخواه با بیان اینکه برنامه ریزی شرکت توزیع عمدتا برای برقراری و وصل برق است، افزود: توجه به وظیفه مهم فرهنگ مدیریت در سالهای اخیر به این نهاد نیز سپرده شده است و با توجه به سوبسیدی که به ما اختصاص یافته، ضرورت تحقق فرهنگ مدیریت مصرف و استفاده صحیح از برق باید جدی گرفته شود.

او در صحبت از برنامه مختلف شرکت توزیع برق اصفهان در زمینه فرهنگ سازی مصرف برق، حضور در ادارات، مدارس، صداوسیما و استفاده از رسانه ها را مطرح کرد و گفت: همچنان باید این برنامه ها و تعاملات دوطرفه را دنبال کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان درباره خاموشی ها گفت: خوشبختانه با مدیریتی که اعمال شد، علیرغم میل باطنی توانستیم خاموشی های با برنامه طبق چارچوبی که حداقل مشکلات و آسیب متوجه مشترکان شود، اعمال کنیم.

دادخواه با اشاره به سخنان معاونت بهره وری شرکت ساتبا در همایش دانش بهره وری انرژی و تقدیر از مشترکان همکار در برنامه پیک مصرف برق برای انجام اقدامات اساسی و ارائه دستورالعمل از سوی وزارت نیرو به کارخانه های سازنده تجهیزات برقی مانند کولرهای آبی با برچسب انرژی A3+ ، توضیح داد: بعنوان یک اقدام تعاملی به صنعتگران در حوزه های مختلف پیشنهاداتی شده است، مثلا اگر سازندگان کولرهای آبی به تعویض موتورها اقدام نمایند، وزارت نیرو هزینه حاصل از سیل انرژی را به تولید کننده برمی گرداند. همچنین، تولید کنندگان لامپ های LED می توانند از این مزایا برخوردار شوند و امروز نیز در این همایش، از صنعتگران دعوت شده است تا به استفاده از تجهیزات کاهتده مصرف برق رو آورند واز منابع و طرح های تشویقی برخوردار شوند.

او افزود: سال گذشته طبق طرح های تشویقی وزارت نیرو، بالغ بر 45میلیارد تومان پاداش به مشترکان خانگی و 35 میلیارد تومان در بخش های صنعت، کشاورزی و اداری پرداخت کردیم. ضمن آنکه امروز بصورت حضوری از آنها تقدیر شد. در این جلسه نیز پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف برق به آنها شد.

دادخواه در ادامه به افزایش 13درصدی مصرف برق کشور اشاره کرد و گفت: نرخ مصرف در دنیا 3تا4درصد است در حالیکه افزایش 3تا 4برابر در کشور ما، ضرورت برنامه ریزی و تقویت ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر و به حداقل رساندن خاموشی ها بویژه در بخش خانگی بعنوان خط قرمز ما مطرح و پیش بینی شده است. او افزود: اگر مشترکان خانگی طبق برنامه مصرف نمایند و اتفاق غیرمترقبه این رخ ندهد، بنظر می رسد امسال قطعی برق در بخش خانگی نداشته باشیم.

دادخواه درباره مدیریت مصرف در بخش خانگی، از طرح های تشویقی و پاداش یک مساوی 20 خبر داد و گفت: اگر مشترکان نسبت به سال گذشته مصرف خود را یک کیلووات کاهش دهند، به ازای هرکیلووات از 500 تا 2000تومان پاداش بهره مند می شوند. استفاده از کولرها با دور کند، تجهیز کولر به ساعت تناوبی، خاموش کردن پمپ آب کولر در شب هنگام، تنظیم اسپیلیت بر درجه 24 و سایر موارد می تواند به کاهش قابل توجهی در مصرف برق و دریافت پاداش منتج گردد.

او در صحبت از اهمیت نکات ایمنی، توصیه کرد: برای سرویس کولرها حتما از تعمیرکاران حرفه ای و متخصص استفاده شود. چون بلحاظ موقعیت کولرها و خطرات فرسودگی اتصالات ایمنی، در هنگام تعمیر لازم است برق ساختمان قطع شود و همینطور هرگونه نشتی آب می تواند موجب تسریع و تشدید برق گرفتگی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در مورد راهکارهای برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: مشترکان بالای الگوی مصرف، ضریب پرداختی بالاتر و هزینه واقعی برق را می پردازند. با توجه به متوسط 850 تا 900 تومان هزینه برای هر کیلووات برق تولیدی، ما از مشترک 150 دریافت می کنیم اما مشترکان بالای الگوی مصرف، جریمه یا هزینه واقعی برق را باید بپردازند.

فرزانه افسرطه