سرمايه‌گذاري در حوزه دلار  سرمايه‌گذاري مولدي نيست
آلبرت بغوزيان، اقتصاددان در خصوص اشباع سرمايه‌گذاري‌ها در بخش دلار و تغيير مسير سرمايه‌ها به سمت بازارهاي ديگر به «اعتماد» گفت: در كل دنيا بازار دلار هيچگاه بازاري براي سرمايه‌گذاري محسوب نشده و بخش‌هاي توليدي، خدماتي و بازرگاني و هتل‌داري و... براي سرمايه‌گذاري افراد در اولويت هستند چرا كه اين بازارها مولد محسوب مي‌شوند و بازار دلار نمي‌تواند بازاري مولد براي سرمايه‌گذاري باشد.
بغوزيان تصريح كرد: اما اگر بخواهيم از ديد سرمايه‌گذاري به بازارهاي مختلف در ايران ورود كنيم بازار خودرو، مسكن و زمين و بورس مي‌تواند زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري بهتري براي افراد باشد و اينكه گفته مي‌شود بازار دلار اين روزها به اشباع رسيده است بايد گفت چندين بار شاهد اين وضعيت در كشوربوده‌ايم.


كم‌ريسك‌ترين سرمايه‌گذاري در ايران 
اين كارشناس اقتصادي در ادامه گفت: بازارهايي مانند دلار و بورس با توجه به نوسان و اصلاح آنها ريسك‌پذيري بيشتري نسبت به بازار مسكن و زمين در ايران دارند، افرادي هم كه براي سوداگري به بازار ارز ورود پيدا مي‌كنند با ريسك‌هاي آن هم آشنا هستند و مي‌دانند كه ممكن است يك روز نرخ دلار از 50 به 60 هزار تومان مي‌رسد و روز ديگر از 60 به 50 هزار تومان برمي‌گردد و اين موضوع را بايد با گرفتن اطلاعات و تحقيق متوجه شد كه اين روند نزولي يا صعودي شدن‌ها چقدر ادامه‌دار هستند و آيا دولت و بانك مركزي براي كنترل نرخ ارز وارد ميدان خواهد شد يا خير.
اين اقتصاددان با اشاره به بهترين گزينه‌ها براي سرمايه‌گذاري افراد خاطرنشان كرد: بهترين بخش‌ها در حال حاضر سرمايه‌گذاري در ملك و زمين است يا سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي افرادي كه ريسك گريز هستند و براي افراد حرفه‌اي‌تر هم سرمايه‌گذاري در بورس بهترين بازدهي را مي‌تواند داشته باشد.


بسياري از بازارها با حباب روبرو هستند
فردين آقابزرگي، كارشناس بازار سرمايه نيز بر اين باور است كه بازارهاي مسكن، ارز، طلا، سكه و حتي خودرو اين روزها به حد اشباع رسيده‌اند و در بسياري از بازارها هم شاهد آنيم كه قيمت‌ها در آستانه حباب قرار دارند و جداي از برابري قدرت پول ملي ما و ارزها آنچه مسلم است اين است كه بازار ارز معمولا حجم اندكي از منابع نقدينگي و ريال را به خود اختصاص مي‌دهد و ساير محصولات و كالاها نظير (لوازم خانگي، خودرو و...) هم به واسطه نرخ دلار قيمت‌شان مشخص مي‌شود و منبعث از افزايش قيمت ارز هستند.
آقابزرگي در ادامه به اعتماد گفت: بنابراين اگر ميزان بازدهي بازارها را مقايسه كنيم به اين جمع‌بندي خواهيم رسيد كه مهياترين شكل ممكن براي كسب بازدهي مناسب صرفا بازار سرمايه است و علي‌رغم بي‌مهري ‌ها و ناملايمات و تناقضاتي كه در تصميمات اقتصادي شاهد آن بوديم اعم از تصميمات در بازار پول و ساير تصميمات اقتصادي در حوزه وزارت صمت (شوراي رقابت و ورود خودرو به بورس كالا) يا افزايش نرخ بهره بانكي و نرخ موثر اوراق بازار سرمايه، باز هم كماكان هدف نهايي توجهات براي سرمايه‌گذاري‌ها بورس خواهد بود.
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود سال 1402 هم سالي پربازده براي بورس خواهد بود و برخلاف سال 1399 كه با هيجاني كاذب آغاز شد و تلاطمات مثبتي به همراه داشت هيجانات كمتري داشته باشد. او افزود: امسال امابه دليل مقتضيات بنيادي و مقايسه تكنيكال، بازدهي سود شركت‌ها (به دليل تحريم‌ها و ساير ناملايمات و تصميمات ناصحيح) تحت تاثير قرار گرفت اما در يك ماه گذشته شاهد شكستن ركورد تاريخي شاخص هموزن بوديم و ديديم كه تا 55 درصد بازدهي داشت و به اعتقاد بنده بازار سرمايه مي‌تواند محور توجهات براي سرمايه‌گذاري‌ها در سال آينده باشد.


اولين معيار براي سرمايه‌گذاري  بازدهي آن است
قدرت‌الله امام‌وردي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي نيز در رابطه با سرمايه‌گذاري در بازارهاي مختلف بر اين ‌بارو است كه اگر سبدي را به عنوان پرتفوي (تركيبي از دارايي‌ها) در نظر بگيريم اولين معيار براي سرمايه‌گذاري‌ها موضوع بازدهي آن بازار است اما آنچه مهم است اين است كه اين بازارها با يكديگر ارتباطات و همبستگي‌هايي هم دارند و زماني كه بازاري به سمت حداكثر بازدهي خود حركت كند آن زمان ممكن است به ماكزيموم ريسك هم نزديك شود.
اين اقتصاددان با اشاره به بازار ارز به «اعتماد» گفت: به عنوان مثال زماني كه نرخ دلار به بالاترين قيمت خود مي‌رسد سرمايه‌گذاري‌ها به نوعي در اين بازار متوقف مي‌شوند و نقدينگي از اين بازار به سمت بازارهاي ديگر حركت خواهد كرد كه به صورت رقيب اين بازار عمل مي‌كنند و معمولا به لحاظ آماري عمدتا حركت بازارها به گونه‌اي است كه مشكلات در بازارهاي كالا و خدمات شكل مي‌گيرند و به دليل ميزان نقدينگي بالا و... ميزان تورم در اقتصاد بيشتر مي‌شود و شكاف ميان قيمت تورم خارجي و داخلي هم افزايش پيدا مي‌كند.


شوك‌هاي ارزي در دوره‌اي سه تا چهارساله 
امام وردي افزود: ما در ايران در يک دوره سه تا چهار سال شاهد شوك‌هاي ارزي هستيم و اين امر هم بواسطه تثبيت شدن نرخ دلار در مقاطع مختلف است و در نتيجه جهش آن را مي‌بينيم و طبيعتا بازار دلار هم براي سرمايه‌گذاري مناسب مي‌شود اما زماني که قيمت‌ها به سقف آن مي‌رسد سرمايه‌گذاري‌ها در اين بازارها متوقف مي‌شود و سرمايه‌ها به سمت بازارهاي بادوام ديگر (خودرو، مسكن) مي‌رود و در مرحله بعد هم بازار سرمايه و بورس قرار دارد.
اين كارشناس اقتصادي در ادامه گفت: آنچه مي‌توان پيش‌بيني كرد اين است كه متاسفانه در سال آينده بازار مسكن تا اواخر تابستان با يك جهش شديد قيمتي مواجه خواهد شد هر چند در حال حاضر هم شاهد اين رشد قيمتي در اين بازار هستيم و در بورس هم شاهد رشدهايي خواهيم بود اما پيش‌بيني مي‌شود اين رشدها به‌شدت سال 1399 نيست اما باز هم شاهد افزايش شاخص‌ها در بازار سرمايه خواهيم بود.


تاثير اتفاقات سياسي بر اقتصاد 
امام وردي در مورد سفر رافائل گروسي (مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) و احتمال كاهش التهابات در بخش‌هاي سياسي و اقتصادي كشور نيز تصريح كرد: نمي‌توان منكر آن شد كه هيجانات و انتظارات مثبت در كشور با اين ارتباطات افزايش پيدا كند و يكي از عوامل موثر در تغييرات نرخ ارز هم همين موضوع است اما بايد پذيرفت كه با توجه به تحريم‌ها و كمبود عرضه‌ها در بخش ارزي كشور اين محدوديت‌هاي ارزي تا حدودي واقعي خواهد بود و پيش‌بيني‌ها در پايين‌ترين محدوده نرخ ارز بين 45 تا 47 هزار تومان است كه ما پس از سفر گروسي هم شاهد كاهش نرخ ارز تا محدوده 50 و 51 هزار تومان بوديم و مي‌بينيم كه اين اتفاقات سياسي هم بي‌تاثير نيستند.