در نشست مشترک مدیرکل و مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان با خبرنگاران، یکی از اهداف و برنامه های اصلی تامین اجتماعی در استان تمرکز بر کلنگ زنی و احداث بیمارستان 500 تختخوابی جایگزین بیمارستان شریعتی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مرتضی حاجی کاظمی، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان با اذعان به گستره جمعیت 45میلیون نفری تحت پوشش تامین اجتماعی در کشور، بیان کرد: در استان اصفهان حدود 67درصد جمعیت تحت پوشش و در انتظار دریافت خدمات تامین اجتماعی هستند که با توجه به روند پیری جمعیت، با افزایش بیمه شدگان، مشکلات مالی صندوق و حساسیت موضوع مواجهیم.

حاجی کاظمی گفت: به نظر می رسد با این حجم از مخاطب، از ابزار درستی در پیشبرد اهداف سازمان استفاده نشده و لازم است اطلاع رسانی بیشتر برای ارتقای سطح آگاهی افراد انجام شود. چنانچه، برخی کارفرمایان در امور بیمه ای خود اطلاعات کافی ندارند و مشکلاتی را تجربه می کنند.

3میلیون و 650هزار نفر بیمه شده در استان اصفهان

او با اشاره به جمعیت 3میلیون و 650هزار نفر بیمه شده با افراد تابع، 380هزار نفر مستمری بگیر و تبعی و 110هزار کارگاه فعال در استان، اظهار کرد: بدلیل مشکلاتی در بودجه دولت، تامین هزینه ها و منابع صندوق های بیمه محدود به دریافتی تامین اجتماعی و تنها سهم 5درصدی از سرمایه شستا است.

وی افزود: ماهانه 2هزارو 300میلیارد تومان در استان مستمری پرداخت می کنیم و با توجه به افزایش 56درصدی حداقل بگیران و بالاتر از حداقل بگیران، نزدیک به 40درصد افزایش پرداختی داشته ایم. همچنین، ماهانه 83میلیارد تومان بیمه بیکاری می پردازیم.

ضرورت جلوگیری از انباشت دیون دولت به تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان با ابراز خورسندی از پرداخت 90هزار میلیارد تومان دیون دولت در سال گذشته، بیان کرد: سهم استان 10درصد بود و در سال جاری نیز دیون دولت بالغ بر 180هزار میلیارد تومان است که انتظار داریم، منابع تامین اجتماعی بصورت پایدار دیده شود و از انباشت دیون دولت جلوگیری شود.

حاجی کاظمی در ادامه به موارد هوشمندسازی با توجه به حجم و تنوع کار در تامین اجتماعی پرداخت و توضیح داد: حذف دفترچه ها و رفع مشکل صف های طولانی برای تمدید، اجرای نسخه الکترونیک و غیرحضوری شدن دیگر خدمات در کاهش ترددها، هزینه ها و تسریع خدمات بسیار موثر بوده است. او یاداور شد: سامانه 1430 در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی بیمه شدگان است.

97درصد مردم اصفهان نیازمند فضای درمانی

مدیرکل تامین اجتماعی استان با بیان اینکه 97درصد مردم اصفهان نیازمند فضای درمانی بیشتری هستند، از کلنگ زنی بیمارستان 500 تختخوابی جایگزین بیمارستان شریعتی در شهرک کشوری خبر داد و گفت: 6هزار میلیارد تومان اعتبار به احداث این بیمارستان اختصاص یافته و امیدوارم اعتبارات بزودی تامین گردد و بیمارستان در اختیار مردم قرار گیرد.

او در ادامه به پیگیری و بهبود شرایط هتلینگ بیمارستان ها و مراکز تامین اجتماعی پرداخت و افزود: در دهه فجر، بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی افتتاح می گردد. همچنین، هتلینگ بیمارستان نجف آباد با 13میلیارد تومان اعتبار و دیگر بیمارستان ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

حاجی کاظمی در صحبت از بیمه های زنان خانه دارو دختران در خانواده، بیمه دانشجویی و سربازان بعنوان منابع درآمدی سازمان و همینطور کمک به سوابق بیمه ای، از پرداخت کمک هزینه ترحیم به بیمه شده و همسر بیمه شده تا سقف 4میلیون تومان خبر داد و افزود: در 9ماهه امسال، 167میلیارد تومان کمک هزینه ترحیم به 46هزار نفر پرداخت کرده ایم.

حذف سوبسید دارو و افزایش 300درصدی هزینه ها

در این جلسه، محمد رجالی، مدیردرمان تامین اجتماعی استان اصفهان، نقش رسانه ها در جهت گیری درست برای رسیدن به اهداف و تفکر نظام مند مبتنی بر راستی آزمایی را عنوان کرد.

دکتر رجالی با اذعان به اینکه دارو بلحاظ هزینه، دومین مورد در کشور است، گفت: 3هزار نوع دارو تحت پوشش تامین اجتماعی است و طرح بزرگ حذف سوبسید دارو باعث افزایش 300درصدی هزینه ها شد که پرداخت سوبسید افزایش هزینه سرسام آور دارو توسط تامین اجتماعی، چالشی است که اگر در این راه با عقلانیت پیش نرویم، مشکلات ما بیشتر می شود.

تامین اجتماعی، اولین خریدار درمان و دومین ارائه دهنده خدمات درمانی

او از فعالیت 800تخت در بیمارستان های شریعتی، غرضی و حضرت زهرای نجف آباد خبرداد و توضیح داد: 28درمانگاه در سطح استان داریم و بیش از 500خدمات درمانی در استان اصفهان برعهده تامین اجتماعی است. ضمن آنکه سازمان تامین اجتماعی اولین خریدار درمان و دومین ارائه دهنده خدمات درمانی است.

رجالی، هزینه های درمان در استان اصفهان در سال گذشته را 3هزارو200میلیارد تومان و در 9ماهه امسال بالغ بر 25هزارمیلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 8میلیون و 700هزار ویزیت سرپایی، ازمایشگاه، پاراکلینیک و... در مراکز ملکی و 6هزار بستری در 3بیمارستان فوق داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 23درصد افزایش وجود دارد.

به گفته رجالی، در 9ماهه امسال، 36هزار و 500عمل جراحی در بیمارستان های ملکی انجام شده که حاکی از افزایش 25درصدی جراحی نسبت به سال گذشته است. او در ادامه افزود: در خرید خدمات غیرمستقیم، 14میلیون موارد خدمات سرپایی و بستری در 9ماهه امسال انجام شده است.

افتتاح بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی در دهه فجر

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در تشریح پروژه های عمرانی، بیان کرد: بزودی عملیات ساخت بیمارستان 500تختخوابی در شهرک کشوری آغاز خواهد شد. همچنین بازسازی بخش های هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی در حال اجراست. بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی از اقدامات مهمی است که در دهه فجر با انجام اولین جراحی قلب، افتتاح می گردد. درمانگاه دولت آباد نیز در شهریورماه امسال افتتاح شد.

او با بیان اهمیت بیمارستان شریعتی، خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت بیمارستان، 3مرتبه عملیات مقاوم سازی اجرا شده و بدلیل نیازی که به این بیمارستان داریم، با شرکت مشاوری برای مقاوم سازی در حال گفتگو هستیم. ضمن آنکه اعتبار آن مصوب شده است.

رجالی اظهار کرد: در دولت سیزدهم شاهد اتفاقات بزرگی بودیم ازجمله، سیاست تقویت توسعه در تامین اجتماعی است که در این دولت آغاز شد و توانستیم برای حدود 12 طرح مجوز دریافت نماییم. همچنین، حدود 30نفر استخدام شدند.

توسعه مراکز درمانی منوط به احقاق حق استان اصفهان

وی با اشاره به تعداد زیاد بیمه شده نسبت به جمعیت، تلاش برای ایجاد تعادل درهزینه ها و ارائه خدمات را مطرح کرد و افزود: اگر حق استان اصفهان با توجه به تعداد بالای بیمه شده، اخذ گردد، می توان برای توسعه مراکز درمانی، افزایش تخت و سهولت دسترسی به خدمات اقدام نمود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با ابراز گلایه از شدت مسائل بروکراسی اداری و فنی بین تامین اجتماعی و دیگر نهادها در اصفهان، اعلام کرد: اگر این سیستم اصلاح شود، بسیاری از مشکلات رفع و فرایند اجرای امور تسهیل می گردد.

فرزانه افسرطه