دنیای رمزارزها همواره سرشار از تحولات و نوآوری‌‌‌های متنوع بوده است و با گذشت زمان موضوعات جذاب و داغ زیادی پا به این صنعت گذاشته‌‌‌ و توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌‌‌اند. یکی از این موضوعات، بحث میم‌کوین‌‌‌هاست. میم‌کوین‌‌‌ها (Meme Coin) امروزه محبوبیت فراوانی در میان تریدرهای حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کرده‌‌‌اند و خصوصا به‌‌‌خاطر حمایت‌‌‌های افراد و چهره‌‌‌های مشهوری همچون ایلان ماسک از آنها، به راهی برای کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت تبدیل شده‌‌‌اند. سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌‌‌ها می‌‌‌تواند با فرصت‌‌‌های بی‌‌‌نظیری همراه باشد، اما باید به خطرات آن نیز توجه کرد. برخی از این خطرات شامل نوسانات زیاد قیمتی، عدم‌قانون‌گذاری کافی، نقض امنیت اطلاعات و حتی مشکلات فنی در زیرساخت‌‌‌های بلاک‌چین می‌شود.

در این مطلب، قصد داریم ضمن بررسی میم‌کوین‌‌‌های برتر در سال گذشته، به بررسی بهترین و پرطرفدارترین میم‌کوین‌‌‌هایی که پتانسیل رشد و ارزش سرمایه‌گذاری بالایی در سال ۲۰۲۴ دارند، بپردازیم. همچنین برای درک بهتر و اطمینان بیشتر از سرمایه‌گذاری در این زمینه، تحلیل‌‌‌های فنی (Technical Analyses) به همراه نمودارها و گراف‌‌‌های مرتبط را ارائه خواهیم داد. باید بپذیریم با وجود تمامی ریسک‌‌‌های مالی و نوسانات قابل‌‌‌توجهی که این رمزارزها با خود به همراه دارند، به نظر می‌رسد همچنان یک موضوع جذاب و موردبحث در دنیای رمزارزها باقی خواهند ماند.

میم‌کوین همان شت‌‌‌کوین نیست!

نفیسه محروقی/تحلیلگر بازار رمزارز

رضا شریفی/تحلیلگر بازار رمزارز

میم‌کوین‌‌‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، رمزارزهایی هستند که ایده آنها از یک میم یا شوخی اینترنتی سرچشمه می‌‌‌گیرد و دارای ویژگی‌‌‌های طنز هستند. اغلب آنها با الهام از جوک‌‌‌های اینترنتی و رویدادهای پرسروصدا ایجاد می‌‌‌شوند. ماهیت این نوع ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا تاثیر اینفلوئنسرها در ایجاد، افزایش یا کاهش ارزش آنها، نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر بسیار پررنگ‌‌‌تر باشد. برای مثال، افراد معروف و محبوب می‌‌‌توانند تنها با یک توییت درباره Meme Coin موردعلاقه‌‌‌شان، قیمت آن را چندبرابر کنند؛ کاری که ایلان ماسک با دوج‌‌‌کوین کرد. اولین میم‌کوینی که به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد دوج‌‌‌کوین بود.

این سکه در سال ۲۰۱۳ با الهام از طنز اینترنتی محبوب Doge، سگ ژاپنی شیبااینو راه‌‌‌اندازی شد. در حال حاضر، این دارایی دیجیتال به‌‌‌عنوان یک رمزارز معتبر شناخته می‌شود و جنبه‌‌‌های زیادی از سرمایه‌گذاری و تجارت الکترونیک را پوشش می‌دهد. از زمان ظهور اولین میم‌کوین، یعنی دوج‌‌‌کوین که به سال ۲۰۱۳ برمی‌‌‌گردد، تاکنون تعداد زیادی از میم‌کوین‌‌‌های دیگر نیز وارد بازار شده‌‌‌اند که از جمله مهم‌ترین و پرطرفدارترین آنها در سال ۲۰۲۳ می‌‌‌توان به شیبااینو (SHIB)، پپه (Pepe Coin) و فلوکی (Floki Inu) اشاره کرد که با ویژگی‌‌‌ها و جذابیت‌‌‌های خاص خود، جایگاه ویژه‌‌‌ای در بازار دارایی‌‌‌های دیجیتال به دست آورده‌‌‌اند. میم‌‌‌کوین و شت‌‌‌کوین هر دو ارز دیجیتال هستند، اما تفاوت‌‌‌های بنیادی در معماری و هدف آنها وجود دارد.

مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت میم‌‌‌کوین‌‌‌ها

اولین عامل «شهرت و تاثیر افراد مشهور» مانند مارک کیوبن (Mark Cuban) و ایلان ماسک (Elon Musk) بر روند قیمت‌گذاری میم‌کوین‌‌‌هاست. یک توییت یا پست این افراد می‌‌‌تواند باعث افزایش چشمگیر قیمت یک میم‌کوین شود. «صحبت در مورد میم‌‌‌های خنده‌‌‌دار و جالب در انجمن‌‌‌های آنلاین» عامل مهم بعدی است که می‌‌‌تواند تقاضا و علاقه به یک میم‌کوین را افزایش داده و در نتیجه قیمت آن را افزایش دهد.

عامل بدیهی سوم «عرضه و تقاضای» بازار است که طبعا بر قیمت میم‌کوین‌‌‌ها تاثیر می‌‌‌گذارد. افزایش تقاضا ممکن است منجر به افزایش قیمت و کاهش تقاضا ممکن است باعث کاهش قیمت شود. برخی میم‌‌‌کوین‌‌‌ها به دلیل شهرت و محبوبیت خاص خود، مانند دوج‌‌‌کوین، قیمت بالایی دارند و نوسان آنها بر کل بازار میم‌‌‌کوین‌‌‌ها اثر می‌‌‌گذارد. پس عامل چهارم را «تاثیر میم‌‌‌کوین‌‌‌های محبوب» می‌‌‌نامیم و اما عامل آخر «وقایع یا رویدادهای خاص» هستند که می‌‌‌توانند تاثیر مستقیمی بر قیمت میم‌کوین‌‌‌ها داشته باشند. به‌‌‌عنوان مثال، اعلام یک پروژه جدید یا همکاری با یک شرکت معتبر می‌‌‌تواند به افزایش قیمت میم‌کوین منجر شود. در ادامه، معرفی مختصری از برترین میم‌کوین‌‌‌های سال ۲۰۲۳ خواهیم داشت.

 

دوج‌‌‌کوین (DOGE)

میم‌‌‌کوین دوج که با نماد DOGE در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، به پادشاه میم‌‌‌کوین‌‌‌ها معروف است. دوج‌‌‌کوین که توسط بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، یکی از قدیمی‌‌‌ترین دارایی‌‌‌های بازار ارز دیجیتال است. این ارز بر روی شبکه بلاک‌چینی غیرمتمرکز و متن‌‌‌باز لایت‌کوین ساخته شده و در طول دهه گذشته توانسته است با جلب‌‌‌توجه ایلان ماسک، موفقیت‌‌‌های بسیار و رشد فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای را تجربه کند.

شیبااینو (Shiba Inu)

شیبااینو به‌‌‌عنوان قاتل دوج‌‌‌کوین شناخته می‌شود، زیرا پس از حمایت ایلان ماسک از دوج‌‌‌کوین و افزایش قیمت آن، توسعه‌‌‌دهندگان بیشتری به ایجاد میم‌‌‌کوین‌‌‌های جالب دیگر ترغیب شدند تا شاید مانند دوج‌‌‌کوین، ثروتی عظیم به دست آورند. شیبااینو یکی از این میم‌‌‌کوین‌‌‌هاست که در سال‌های اخیر به بازار معرفی شده و به‌‌‌عنوان رقیب سرسخت دوج‌‌‌کوین شناخته می‌شود. این میم‌‌‌کوین در سال ۲۰۲۰ توسط شخصی ناشناس به نام ریوشی (RYOSHI) معرفی شد و در مدت‌‌‌زمان کوتاهی توانست به فهرست پرطرفدارترین و بهترین میم‌‌‌کوین‌‌‌های سال ۲۰۲۳ اضافه شود و بیش از ۵میلیارد دلار ارزش بازار را به دست آورد.

پپه (PEPE)

میم‌‌‌کوین پپه با علامت اختصاری (PEPE) به یکی از میم‌کوین‌‌‌های پرطرفدار در چند ماه اخیر تبدیل شده است. این ارز کار خود را قیمت بسیار  پایین ۰.۰۰۰۰۰۰۰۶۰۳۶دلاری شروع کرد و در طول یک‌ماه با یک جهش ۷هزار برابری، به قیمت ۰.۰۰۰۰۰۴۳۵۴دلار رسید! این میم‌‌‌کوین با الهام از شخصیت محبوب کارتونی Pepe The Frog، توانست بازار ارزهای دیجیتال را فتح کند و بسیاری از افراد از استیکرهای این شخصیت در فضای مجازی استفاده می‌کنند. با اینکه این رمزارز مانند بسیاری از میم‌‌‌کوین‌‌‌های دیگر از یک پروژه قطعی و با پشتوانه بالا برخوردار نیست؛ اما به‌‌‌عنوان سومین میم‌‌‌کوین پرطرفدار و جزو بهترین میم‌‌‌کوین‌‌‌های سال ۲۰۲۳ شناخته می‌شود.

فلوکی (FLOKI)

فلوکی نام خود را از سگ معروف ایلان ماسک گرفته است. جالب است که بدانید طرفداران این میم‌‌‌کوین خود را «وایکینگ‌‌‌های فلوکی» معرفی می‌کنند. این میم‌‌‌کوین در رتبه چهارم فهرست پرطرفدارترین و بهترین میم‌‌‌کوین‌‌‌های سال ۲۰۲۳ قرار دارد و دارای ارزش بازاری بالغ بر ۲میلیارد دلار است. همچنین، این میم‌کوین در حال حاضر در رتبه ۶۱ بین ۱۵۰رمزارز برتر کل بازار قرار دارد. اگر به چارت دو ارز شیبااینو و پپه نگاهی بیندازید، متوجه معنای نوظهور بودن آنها می‌‌‌شوید. ابتدا به سراغ شیبای معروف می‌‌‌رویم. در چارت شیبا سه ناحیه آبی‌‌‌رنگ کشیده‌شده، چارت قیمتی این ارز را به دوطبقه تقسیم کرده است. شیبا در روند صعودی اخیر، تمام سعی خود را کرد تا وارد طبقه بالایی شده و بتواند سقف جدیدی را ثبت کند؛ اما همچنان موفق به انجام این کار نشده است. اگر قیمت این ارز به زیر ۰.۰۰۰۰۲۰ ریزش نکند همچنان هدف ۰.۰۰۰۱ قابل‌‌‌دستیابی است. در چند هفته آینده باید امیدوار بود تا شیبا کندلی در بالای ناحیه آبی‌‌‌رنگی که درگیر آن است ببندد. حال به نمودار قیمتی پپه توجه کنید.

ارز پپه شرایط متفاوتی دارد؛ اما موفق شده است سقف قیمت قبلی خود را لمس کرده و تا حدود ۱۲۰‌درصد بالای آن نیز رشد کند. اگر پپه بتواند خود را بالای ناحیه آبی‌‌‌رنگ حفظ کند، شاهکار بزرگی انجام داده است. در صورت این اتفاق می‌‌‌توانیم تا حدودی به آینده این رمزارز امیدوار بوده و شاهد سقف‌‌‌های بالا و بالاتر باشیم. بیشتر میم‌‌‌کوین‌‌‌ها، ارزهای نوظهور هستند و معمولا سرمایه‌گذاری روی آنها ریسک بالایی دارد. این دسته از رمزارزها جزو اولین ارزهای دیجیتالی بودند که بعد از رشد بیت‌کوین و ایجاد سقف جدید، شروع به رشد کردند و بعضی از آنها مانند پپه حتی موفق به ثبت سقف جدیدی شدند. باید همواره به‌‌‌خاطر داشته باشیم که در دنیای میم‌‌‌کوین‌‌‌ها خطرات و وسوسه‌‌‌های زیادی وجود دارد و می‌‌‌تواند تمام یا بیشتر پول سرمایه‌گذاران خود را از بین ببرد. در صورتی سرمایه‌گذاری در بازار میم‌‌‌کوین‌‌‌ها توصیه می‌شود که از تجربه بالایی برخوردار باشید و بتوانید احساسات خود را کنترل و همچنین ارز مناسبی را انتخاب کنید؛ احتمالا ارزهایی مثل شیبا، دوج‌‌‌کوین و پپه.

جمع‌‌‌بندی

با توجه به تحولات جذاب در بازار رمزارزها، آینده بازار میم‌‌‌کوین‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ روشن و جذاب به نظر می‌‌‌رسد. با بررسی تاثیر اینفلوئنسرها و شخصیت‌‌‌های مشهور بر روند بازار، معتبرترین و پرطرفدارترین میم‌‌‌کوین‌‌‌های این سال مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرند. همچنین، ارزیابی تحلیل‌‌‌های فنی و نمودارهای مرتبط، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری در این بازار پویا بگیرند.

اما باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در میم‌‌‌کوین‌‌‌ها با خطرات متنوع و زیادی همراه است. بنابراین، توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، با بررسی و مطالعه دقیق، از ریسک‌‌‌های موجود آگاه شوند و احساسات خود را کنترل کنند تا به تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری در بازار میم‌کوین‌‌‌ها برسند.