"دستوردرماني" در بازار خودرو

رييسي سرزده به انبار و خط توليد ايران‌خودرو رفت تا به آنها دستوراتي براي بسامان كردن وضعيت بازار خودرو بدهد و در جريان مشكلات و مسائل اين شركت قرار گيرد. اگرچه كه با توجه به شكست انواع و اقسام فرمول‌هاي ارايه براي كاهش قيمت در بازار خودرو، رييسي سراغ راهكار هميشگي‌اش، دادن دستور رفته، اما به نظر نمي‌رسد اين دستورات نيز بتواند دردي از بازار به‌هم ريخته خودرو دوا كند آن‌هم در شرايطي كه تلاش دوم مجلس براي آزادسازي واردات خودروي سواري نتيجه‌بخش نبوده و انحصار در اين بازار ادامه‌دار خواهد بود. رييس‌جمهور در اين بازديد به حجم خودروهاي دپو شده در پاركينگ اشاره و دستورهايي براي ترخيص آنها صادر كرد. از زمان حضور رييس‌جمهور در ساختمان پاستور تا روزي كه او به صورت سرزده به ايران‌خودرو رفت، قيمت خودرو در بازار بين 10 تا 50درصد افزايش داشته است. 

مالیات خانه های خالی در بن بست

به نظر مي‌رسد ماليات بر خانه‌هاي خالي به بن‌بست رسيده باشد؛ اين را مي‌توان از پرداخت ماليات تنها 60 نفر از دارندگان ملك خالي فهميد؛ براساس گفته‌هاي جهانگير رحيمي، مديركل دفتر طراحي و تحليل فرآيند‌هاي مالياتي سازمان ماليات «از ۵۶۸ هزار واحد مسكوني خالي شناسايي شده از سوي وزارت راه و شهرسازي، بين ۵۰ تا ۶۰ مالك ماليات خود را پرداخت كرده‌اند.» اين طرح كه از ابتدا براي بسامان كردن بازار مسكن ارايه شده بود، قرار بود با اجبار و به‌كارگيري ابزار ماليات باعث شود كه مالكان خانه‌هاي خالي، ملك‌هاي خود را به بازار عرضه كنند تا قيمت‌ها در اين بازار به ثبات برسد. پيش‌تر پيش‌بيني شده بود كه سه ميليون و 500 هزار خانه خالي در كشور وجود دارد كه 500 هزار واحد آن تنها در تهران وجود دارد. به باور كارشناسان خالي گذاشتن خانه در هر كشور، نشاني از نبود آينده روشن اقتصادي است. در واقع افراد ترجيح مي‌دهند كالاي خود را بدون استفاده و حتي با وجود احتمال اتخاذ سياست‌هاي تنبيهي خالي نگه مي‌دارند چون مي‌دانند در آينده قيمت اين كالا افزايشي خواهد بود.

 

زيرساخت حذف  ارز ۴۲۰۰ توماني فراهم شود
جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در خصوص حذف ارز دولتي گفت: دولت هنوز به صورت شفاف به ما اعلام نكرده است كه بعد از حذف ارز ترجيحي، چه برنامه‌هايي براي حمايت از مردم دارد.در صورتي كه ارز ۴۲۰۰ توماني حذف شود، دولت بايد بگويد كه مي‌خواهد به چه نحوي پولي را كه از اين طريق به دست مي‌آورد، هزينه كند.او ادامه داد: معمولا دولتمردان مي‌گويند كه با حذف ارز ۴۲۰۰ توماني باز هم يكسري برنامه‌هاي حمايتي را در دستور كار دارند، اما هنوز سازوكار آن را به صورت شفاف به مجلس اعلام نكردند.دولت يا بايد يارانه بيشتري براي تامين كالاهاي اساسي تخصيص دهد يا آنكه بايد ميزان يارانه نقدي در سال آينده افزايش پيدا كند.

 

ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه  در نظام بانكي
رييس كل بانك مركزي با اشاره به راه‌اندازي سامانه برخط بازار متشكل ارزي گفت: اين سامانه در مرحله اول مختص تامين ارز مسافرتي است و در حال حاضر اين سامانه فقط براي ارايه ارز به مسافران طراحي شده و در آينده نزديك با برقراري ارتباط با وزارتخانه‌هاي ديگر براي كليه متقاضيان ارز، دسترسي و خدمات ايجاد خواهد خواهد شد. صالح‌آبادي ثبات و آرامش در بازار ارز را در گرو درآمدها و عرضه مناسب ارز در كشور دانست و خاطرنشان كرد: بازار متشكل ارزي با رشد ۲۰۷ درصدي در امسال به رقم يك ميليارد و ۶۲۰ ميليون دلاري در معاملات خود رسيد. او افزود: ارزش تجارت خارجي نيز با رشد ۳۸ درصدي نسبت به سال گذشته به ۹۰ ميليارد دلار رسيد و در سامانه نيما نيز بيش از ۲۶ ميليارد دلار عرضه به ثبت رسانديم كه در مجموع ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است؛ بر همين اساس نسبت به پايداري و بهبود شاخص‌هاي اقتصادي در سال آتي اميدواريم.

 

تورم؛ عامل گسترش فقر در کشور
احمد میدری، معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که به فقر در کشور دامن می‌زند تورم است، گفت: در کشور ۴درصد مردم فقر شدید و در شهر تهران ۴۰درصد مردم فقر مسکن دارند. معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهم‌ترین مساله‌ای که به فقر در کشور دامن زده بحث تورم است، افزود: در سال‌هایی که با تورم شدید روبه‌رو بودیم جمعیت زیادی زیر خط فقر قرار گرفتند. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه براساس سیاست‌های توزیعی دولت، جمعیت زیر فقر تغییر می‌کند، گفت: بسیاری از کشور‌ها درآمد سرانه بیشتر از ایران دارند، اما جمعیت زیر خط فقر آنها از کشورمان بیشتر است و برخی کشور‌ها درآمد سرانه کمتر، اما جمعیت زیر خط فقر کمتری در مقایسه با ایران دارند.