يارانه 800 هزار توماني پريد؟

مانور بر سر مساله رسيدن يارانه خانوارهاي چهار نفره در ايران به حدود هشتصد هزار تومان، نقطه طلايي براي دولت سيزدهم بود و برخي نمايندگان نيز در روزهاي اخير با تشريح اين سازوكار تاكيد داشتند كه به ازاي هر فرد يارانه‌اي ۱۱۰ هزار توماني، به جمعيت هدف كه در حدود شصت ميليون نفر هستند، تعلق خواهد گرفت. با اين حال با راي منفي اعضاي كميسيون تلفيق و در صورت راي مجلس به اين موضوع در صحن علني، نقطه مانور برخي نمايندگان و اعضاي دولت نيز پوچ خواهد شد، چراكه محل تامين يارانه جديد براي جمعيت هدف حذف ارز ترجيحي بود كه با عدم حذف اين ارز، شرايط معمول حفظ خواهد شد.

 

تهران، ناامن‌ترين شهر براي سرمايه‌گذاران

 مركز پژوهش‌هاي مجلس مي‌گويد: مهم‌ترين دليل كاهش امنيت سرمايه‌گذاري در كشور، تحقق پيدا نكردن وعده‌هايي است كه دولت‌ها مي‌دهند. گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس كه به بررسي وضعيت امنيت سرمايه‌گذاري در بهار سال جاري پرداخته، در كنار داده‌هاي بانك مركزي قرار مي‌گيرد كه نشان مي‌دهد تا تابستان سال جاري بيش از 6 ميليارد دلار سرمايه از كشور خارج شده است. به صورت كلي در بهار سال جاري نماگرهاي عملكرد دولت، ثبات اقتصاد كلان، ‌فرهنگ وفاي به عهد و درستي همچنين ثبات و پيش‌بيني‌پذيري مقررات و رويه‌هاي اجرايي نسبت به زمستان 99 نامناسب‌تر شده‌اند. با وجود تاكيد مسوولان بر سوت‌زني و افشاي هر گونه سوءاستفاده در ادارات، اعمال نفوذ و تباني در معاملات اداري در رده دوم بدترين مولفه‌هاي پاش سرمايه‌گذاري قرار گرفته است. همچنين تهران و كهگيلويه و بويراحمد بدترين شهرها از منظر شاخص امنيت سرمايه‌گذاري هستند. از آنجايي كه از تير تا دي ماه تغيير چنداني در مناسب‌هاي اقتصادي رخ نداده و در 6 ماهي كه از عمر دولت سيزدهم مي‌گذرد، تحقق مهم‌ترين وعده‌ها ازجمله كاهش تورم و بهبود معيشت افراد نيز حاصل نشده و حتي شرايط اقتصادي براي افراد و به خصوص اقشار آسيب‌پذير سخت‌تر نيز شده، به نظر مي‌رسد وضعيت امنيت سرمايه‌گذاري در فصول آتي بدتر شود. 

 

لوازم خانگي به قيمت‌هاي سابق بازمي‌گردد

سيدرضا فاطمي‌امين درخصوص بازار لوازم خانگي گفت: «اگرچه در دو سال اخير افزايش قابل توجهي در قيمت لوازم خانگي داشتيم، اما در چند ماه گذشته اين موضوع مديريت شده است؛ در يكي، دو مورد افزايش قيمت داشتيم كه توليدكنندگان براي برگرداندن قيمت‌ها به سابق اعلام آمادگي كردند.» وزير صمت با اشاره به اينكه صنعت لوازم خانگي صنعت رو به رشدي است، اظهار داشت: «توليد لوازم خانگي در سال، از ۸ ميليون دستگاه به ۱۶ ميليون دستگاه رسيده است كه رشد قابل توجهي در توليد و تنوع محصول داشتيم.» فاطمي‌امين به وضعيت صنعت خودرو اشاره و تصريح كرد: «صنعت خودرو يك صنعت بزرگ و پرچالش است، اما نبايد چالش‌هاي فعلي ما را به مرحله‌اي برساند كه كل ظرفيت توليد را ناديده بگيريم.طرح‌هاي مختلفي درباره خدمات پس از فروش، اصلاح ساختار صنعت خودرو و افزايش كيفيت خودرو داريم كه در يك برنامه زمانبندي دو ساله اجرا خواهد شد، اولويت ما كيفيت و نظارت بيشتر بر آن است.»

 

بازار ۳۰ ميليارد دلاري عراق را واگذار مي‌كنيم؟!
يك عضو اتاق بازرگاني ايران درخصوص احتمال ازدست دادن بازار برق در كشورهاي همسايه گفت: «درحالي كه بازار عراق 20 تا 30 ميليارد دلاري است، ما در حال از دست دادن اين بازار هستيم تنها به دليل اينكه مسوولان نگاه‌شان با بخش خصوصي فرق دارد.» حميدرضا صالحي به اجراي پروژه سيريك توسط روس‌ها اشاره و تصريح كرد: «مزيتي كه روسيه در اجراي پروژه در ايران داشته آوردن F است، در هر حال وقتي سرمايه‌گذار خارجي وارد پروژه شود موجب رشد و ارتقاي اقتصاد كشور مي‌شود اما وقتي يك پروژه را فاينانس كند و قيمت تمام‌ شده بالا برود قطعا مسير اشتباه است. مثلا در پروژه سيريك قرار است روس‌ها 1000 مگاوات نيروگاه احداث كنند اما باتوجه به اينكه فاينانس به عهده خودشان است قيمت تمام‌ شده را بالا گرفته‌اند هر چه كه با توجه به اينكه با كمبود اعتبار مواجهيم اين يك مزيت است كه روس‌ها فاينانس كنند.تامين مالي نيروگاه سيريك به صورت وام است اما قيمت نيروگاه به جاي مثلا 600 تا 700 ميليون يورو يك ميليارد و 200 ميليون يورو شده و اين در حالي است كه اكنون شركت‌هاي ايراني به صورت BOT يا BOO پروژه نيروگاهي اجرا يا فايناس هم مي‌كنند، اما اين‌گونه نيست كه چون فاينانس به عهده خودشان است قيمت را دو برابر كنند.»