اقتصاد بازار: مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان با تاکید بر اینکه 50 درصد لوازم خانگی در سطح عرضه استان قاچاق است، گفت: از ابتدای آبان ماه به طور رسمی جمع آوری لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی قاچاق از سطح عرضه جمع آوری خواهد شد.
جواد محمدی فشارکی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار، در خصوص طرح جمع آوری کالاهای قاچاق که از اول مهر ماه برای محصولاتی از جمله لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پرشکی آغاز شد، اظهار داشت: طی سال های گذشته طرح مبارزه با خرید و فروش کالاهای قاچاق در کشور مطرح بود و مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر کالایی که بدون برگه سبز و یا برگه الکترونیکی وارد سطح عرضه می شود، محصول قاچاق شناخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه طی این سال ها برخی این قانون را رعایت و برخی اصلا رعایت نکردند، گفت: اکنون حاکمیت بر روی چند کالای خاص تاکید دارد با این حال اگر به عنوان مثال در سطح عرضه کیف، کفش و پوشاک قاچاق مشاهده شود برای جمع آموری و امحاء آنها نیز اقدام خواهد شد.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تاکید کرد: براساس این تصمیم از ابتدای مهر ماه نیز طرح جمع آوری لوازم خانگی، کالاهای آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی قاچاق قرار است به مدت سه ماه اجرایی شود.
وی تصریح کرد: مطابق بررسی های صورت گرفته بیش از 50 درصد لوازم خانگی موجود در سطح عرضه استان اصفهان همانند کشور، قاچاق هستند.
محمدی فشارکی با بیان اینکه حدود دو هفته پیش با حضور نماینده آگاهی، فولادگر نماینده مجلس، رئیس اداره تعزیرات و بازرسی اصناف و اتحادیه لوازم خانگی جلسه ای در خصوص تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، گفت: براین اساس به صنف لوازم خانگی یک ماه فرصت داده شد تا اجناس قاچاق خود را در سطح عرضه، عودت و یا به فروش برسانند و در این مدت تیم بازرسی اصناف تنها تذکر و اخطار خواهد داد و کالایی جمع آوری نمی شود.
وی تاکید کرد: به دنبال این تصمیم از ابتدای آبان ماه به طور رسمی جمع آوری لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی قاچاق از سطح عرضه جمع آوری خواهد شد.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان افزود: مطابق آخرین آمار تا روز پنجشنبه به 122 واحد صنفی لوازم خانگی در شهرستان اصفهان که محصول قاچاق در سطح عرضه داشتند تذکر و اخطار کتبی داده شد.
به گفته وی، عمده لوازم خانگی قاچاق بزرگ تلویزیون و یخچال بوده که از استان های مرزی کردستان، مریوان و بانه و همچنین لوازم خانگی کوچک همچون جارو برقی که از جنوب کشور به اصفهان آمدند، هستند.
محمدی فشارکی گفت: بعد از اجرای این طرح، لوازم خانگی قاچاق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی انتقال می یابد و نسبت به فروش و امحا آنها تصمیم گیری می شود.
وی تاکید کرد: هر گونه برنامه ریزی و سیاست گذاری و نظارت بر مبارزه با کالای قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام می شود و در نهایت به سایر استان ها ابلاغ می شود.