پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 21421
منتشر شده در سه شنبه, 20 دی 1401 08:46
تعداد دیدگاه: 0
یکه‌تازی طلا در بازارهای جهانی ادامه دارد

 بیت‌کوین سرانجام پس از یک ماه نوسان در کانال ۱۶‌هزار دلاری، شروع معاملات هفته جدید را با رشد ۶/ ۱ درصدی آغاز کرد و توانست حمایت کانال ۱۷‌هزار دلاری را به دست آورد.  

وضعیت بازار کریپتو حاکی از آن است که با رشد بازار رمزارز‌ها، ارزش آن به میزان ۱/ ۳‌درصد نسبت به‌روز جمعه ۶ ژانویه افزایش یافت. این امر را می‌توان به رشد ۶/ ۱درصدی بیت‌کوین و همچنین افزایش ۱/ ۴درصدی اتریوم در روز گذشته نسبت داد. بر این اساس بیت‌کوین در ساعت ۱۳ به وقت تهران توانست قیمت ۱۷‌هزار و ۲۴۰ دلار را در بازار به ثبت رساند. اتریوم نیز با کسب حمایت ۱۳۰۰ دلاری در ساعت مذکور با قیمت ۱۳۱۵ دلار معامله شد. شواهد نشان می‌دهد شیب صعودی بازارهای ریسکی به بازار طلا نیز سرایت کرده است و روند قیمتی آن را به کانال ۱۹۰۰ دلار نزدیک کرده است.

قوت بخشیدن شاخص دلار به بازارها

گزارش بازارهای جهانی حاکی از آن است که افت شاخص دلار از کانال 105 واحدی به کانال 103 واحدی در روزهای اخیر و همچنین نوسان آن در کانال 103 واحدی همزمان با بازگشایی بازارها در روز گذشته، صعود بازار رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم و همچنین رشد 1/ 3 درصدی بازار کریپتو را به دنبال داشت. بنابراین با توجه به اهمیت بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سطح جهان باید گفت که این دارایی با توجه به شیب نزولی شاخص دلار رشد 6/ 1 درصدی را تجربه کرد. این امر سبب شد بیت‌کوین پس از یک ماه درجا زدن در کانال 16‌هزار دلاری، روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز کند. از این رو این دارایی با رشد ذکر شده حمایت کانال 17‌هزار دلاری را کسب کرد. به دنبال این موضوع اتریوم نیز واکنش مثبت خود را با حمایت از کانال 1300 دلار اعلام کرد. در نهایت عوامل مذکور سبب شدند تا ارزش بازار کریپتو از 8/ 774 میلیارد دلار به 8/ 811 میلیارد دلار برسد. شیب نزولی بازارهای پرریسک ناشی از چیست؟ چرا بازار رمزارزها به اندازه بازار طلا رشد نکرد؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت که با اخبار مثبت از سوی بازارهای آمریکا از جمله گزارش مشاغل آمریکا که در هفته گذشته و همچنین روند کاهشی تورم که نشان از مثمر ثمر واقع شدن اتخاذ سیاست‌های انقباضی در ماه‌های اخیر است، شاخص دلار را با ترس از کاهش سرعت سیاست‌های پولی همراه کرد و سبب شد این شاخص که رابطه‌ای معکوس با بازار رمزارزها دارد، در مسیر نزولی قرار گیرد. در این میان پاسخ سوال دوم را باید این چنین تشریح کرد که با سقوط 75 درصدی ارزش بیت‌کوین و اتریوم، دارایی‌های مذکور به بازاری پرریسک تبدیل شد و این موضوع، دلسردی سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای مذکور را به همراه داشت. علاوه بر این موضوع ورشکستگی صرافی FTX به دلیل کمبود بدهی سبب  شد سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در بازاری کم ریسک‌تر و مطمئن‌تر ذخیره کنند. در این بحبوحه طلا که در سال 2022 کانال 2‌هزار دلاری را نیز تجربه کرده بود با خودنمایی خود در جذب سرمایه‌گذاران سایر بخش‌ها توانست خود را در برابر سیاست‌های انقباضی مقاوم کند. از این رو هنگامی که بازارها در مسیر صعودی قرار می‌گیرند ترجیح سرمایه‌گذاران بازاری است که اطمینان آنها را به خود جلب کند، مانند بازار طلا.

 

محبوبیت فلز زرد در 2023

تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که طلا با توجه به عوامل مذکور در حال یکه‌تازی در بازارهای جهانی در جهت دستیابی به کانال 1900 دلاری است. این فلز درخشان روز گذشته را با رشد 1/ 2 درصدی آغاز کرد و در میانه روز به 1870 دلار رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا قبل از نشست بعدی فدرال رزرو طلا در کانال 1800 دلاری در نوسان خواهد بود اما امکان افزایش آن به کانال 1900 دلاری نیز دور از انتظار نیست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید