مراسم پنجاهمین سال تأسیس بورس اوراق بهادار تهران دیروز در محل سالن اجلاس سران با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس، رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران بورسی برگزار شد.


رشد ۱۲ برابری تأمین مالی پروژه‌ها
از طریق بازار سرمایه کشور
وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد بیش از ۱۲ برابری میزان تأمین مالی بازار سرمایه کشور طی ۱۱ سال اخیر خبر داد.
مسعود کرباسیان طی سخنانی در مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران با اعلام این خبر افزود: میزان تأمین مالی بازار سرمایه کشور در سال ۱۳۸۶ معادل ۴۲ هزار میلیارد ریال بود که این رقم در پایان سال ۱۳۹۵ به بیش از ۵۲۲هزار میلیارد ریال افزایش یافت و امسال هم با توجه به رشد چشمگیر شاخص بورس، قطعاً شاهد افزایش به مراتب بیشتری خواهیم بود.
کرباسیان همچنین با اشاره به شاخص «سهم بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری از کل تشکیل سرمایه ثابت کشور» از افزایش رقم این شاخص از شش درصد در سال ۱۳۹۱ به رقم ۲۰ درصد در پایان سال ۱۳۹۵ خبر داد. وی افزود: نکته قابل توجه دیگر در عملکرد بازار سرمایه ایران، رشد شاخص بورس تهران از منهای ۲۲درصد در سال ۱۳۸۴ به مثبت ۱۲ درصد در ۱۰ماهه سال‌جاری است که منجر به ارتقا و اختصاص جایگاه ویژه‌ای به بورس تهران در منطقه شده است.
کرباسیان ادامه داد: بر اساس اولویت‌های اختصاصی ابلاغی رئیس جمهوری به وزارت اقتصاد در خصوص بازار سرمایه کشور، ما دو راهبرد «ظرفیت‌سازی برای توسعه» و «تثبیت جذب منابع خارجی از طریق بازار سرمایه» را برای آن طراحی کردیم و هر دوی این پروژه‌ها دارای زمان‌بندی و شاخص‌های روشن برای اندازه‌گیری و سنجش میزان پیشرفت آنهاست که ما خودمان را متعهد به انجامش می‌دانیم.
وی با بیان اینکه رئیس جمهوری به سایر دستگاه‌ها نیز ضرورت واگذاری اموال مازاد و بنگاه‌های در اختیارشان را ابلاغ کرده است، اظهار داشت: این دستگاه‌ها نیز عرضه اموال مازاد خود را آغاز کرده‌اند و من در همین راستا از کمیته پذیرش سازمان بورس خواسته‌ام فعال‌تر عمل کنند.
کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی از هم‌اکنون در بیمه‌ها شروع شده است، گفت: بازار سرمایه کشور هم می‌تواند نسبت به جذب سرمایه‌های خارجی اقدام کنند. وزیر اقتصاد همچنین ارتقای رتبه اعتباری ایران از هفت در ابتدای دولت یازدهم به شش و سپس به پنج در چند روز اخیر را خبری بسیار خوب برای اقتصاد کشور و نشانه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد که نتیجه بارز آن در کاهش 10 درصدی هزینه تأمین مالی خارجی، کاهش هزینه‌های بیمه‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی تبلور خواهد کرد. وی صدور مجوز برای مؤسسات اعتبارسنجی و ابراز امیدواری برای فعال شدن آنها تا پیش از پایان سال، این امر را نشانه مثبت دیگری برای اقتصاد کشور و تقویت جدی‌تر برونگرایی اقتصادی خواند.
قدرت بالای ذینفعان نامشروع اصلاح اقتصاد را سخت کرده است
رئیس کل بانک مرکزی گفت: قدرت بالای ذینفعان نامشروعی که به سواری گرفتن مجانی از اقتصاد معتاد شده‌اند، از جمله موانع پرقدرتی است که سدهای چندلایه را در مسیر اقدامات اصلاحی ایجاد کرده است.
ولی‌الله سیف در مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه، یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم را رابطه تنگاتنگ و نزدیک میان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دانست که منجر به شرایط مثبتی شده است و گفت: دستاورد خوبی در سایه همکاری‌های سازمان بورس و بانک مرکزی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس حاصل شده است.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که اصلاح بنیادی اقتصادی با بیماری‌های مزمن، بسیار دشوار، زمان بر و از همه مهمتر نیازمند عزم و وفاق ملی از بالاترین سطح حاکمیت تا پایین‌ترین سطوح آن است. وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد که امروز به این اجماع کارشناسی رسیده باشیم که هر روز تأخیر در اصلاح، هزینه انباشته به اقتصاد کشور را با نرخ تصاعدی افزایش می‌دهد.
سیف تصریح کرد: عدم تقارن اطلاعاتی بین تصمیم گیران و تصمیم سازان و سایر ذینفعان و درجه نفوذ و قدرت بالای ذینفعان نامشروعی که به سواری گرفتن مجانی از اقتصاد معتاد شده‌اند، از جمله موانع پرقدرتی هستند که در کنار سایر عوامل، سدهای چند لایه را در مسیر اقدامات اصلاحی ایجاد کرده‌اند. وی افزود: بررسی‌های عمیق کارشناسی که در طول سه سال گذشته در بانک مرکزی انجام شده شواهد روشنی را فراهم کرده است که نشان دهنده رواج نوع منحصر به فردی از «حسابداری بد» در کشور است. منظور از حسابداری بد، مجموعه گزارشگری مالی بنگاه‌های اقتصادی است که در صورت عدم برخورد جدی با آن، پتانسیل شیوع دارد و می‌تواند آثار و پیامد‌های مخربی در پی داشته باشد. نظیر رسوایی‌های مالی بزرگی که در تاریخچه بورس‌های دنیا به ثبت رسیده است و نمونه‌های کوچک‌تری که اخیراً در بورس اوراق بهادار تهران نیز مشاهده شده است.


دلار باز هم ارزان‌تر می‎شود
رئیس کل بانک مرکزی گفت: کاهش نرخ ارز تا حدود زیادی در بازار ادامه خواهد یافت. ولی‌الله سیف در حاشیه مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران در جمع خبرنگاران افزود: هنوز زمان یکسان‌سازی نرخ ارز فرا نرسیده اما فهرست دریافت‌کنندگان ارز مبادلاتی همچنان درحال کاهش است.
وی افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. وی اضافه کرد: البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.
سیف گفت: در مورد ارز مبادله‌ای، قرار ما بر یکسان‌سازی نرخ ارز است و این کار حتماً عملیاتی خواهد شد، اما با توجه به شرایط ما در رابطه با ارتباطات بانکی بین‌المللی که در وضعیت کامل نیست و هنوز کمبودهایی در رابطه با ارتباطات بانکی در برخی کشورها داریم، بنابراین احتمال می‌دهیم که اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز با ریسک‌هایی همراه باشد. وی ادامه داد: برای کاغذ، حذف ارز مبادلاتی شایعه بود و کاغذ یکی از کالاهای اساسی به شمار می‌آید که بانک مرکزی مراقبت لازم را در ارتباط با آن خواهد داشت.
سیف همچنین در خصوص حراج‌های سکه نیز گفت: این کار بانک مرکزی برای تخلیه حباب سکه در بازار است، به این معنا که اگر نرخ طلا در نرخ ارز ضرب شود، آن گاه می‌توان نرخ بدون حباب سکه را به دست آورد، هر رقمی که مغایر با آن باشد، حتماً حباب خواهد بود.


نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی، امسال به ۳۷ درصد می‌رسد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نسبت ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی کشور از 14 درصد در سال 85 به 37 درصد در سال 96 رسیده است. همچنین ارزش معاملات بازار سهام نیز 9200 برابر شده است.
شاپور محمدی در مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران گفت: تعداد نهادهای مالی امروز به 595 رسیده و ارزش معاملات بعد از تعدیلات تورمی و بر اساس ارزش‌های جاری 9200 برابر شده است؛ ضمن اینکه نسبت ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی از 2.5 درصد در سال 85 به 17 درصد در سال 96 رسیده و نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی از 14 درصد در سال 86 به 37 درصد در سال 96 خواهد رسید. وی با اشاره به نقش پررنگ بورس و بازار بدهی در اقتصاد گفت: اکنون ارزش بازار بدهی در کشور به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: قانون بورس در سال 1345 تصویب و معاملات بورس از سال 1346 آغاز به کار کرد و اکنون به رکن مهم اقتصاد تبدیل شده است. به گفته محمدی، معاملات بورس در سال 46 با معاملات 2 نماد آغاز شد، اما اکنون به 588 نماد رسیده است.


ابلاغ اساسنامه تیپ حاکمیت شرکتی بیمه‌ها از هفته آینده
عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه می‌توان از طریق بیمه‌های عمر متصل به سهام امکان توسعه صنعت بیمه در بازار سرمایه را فراهم کرد، گفت: اساسنامه تیپ شرکت‌های بیمه براساس حاکمیت شرکتی از هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

برش
کرباسیان: واگذاری نقش دولت در تنظيم بازار به بورس كالا
وزیر امور اقتصادي و دارايي گفت: نقش دولت در تنظيم بازار كالاها و همچنين سياست خريد تضميني كه هم اكنون هزينه بالايي را به دولت تحميل مي كند بايد به سمت بورس كالا حركت كند كه با تحقق اين مهم، شاهد پررنگ شدن نقش بورس كالا در اقتصاد و ارتباط نزديك تر ميان توليدكننده و مصرف كننده خواهيم بود. مسعود كرباسيان، در گفت و با «پايگاه خبري بورس كالا» افزود: با تقويت بورس كالا در اقتصاد از تقلب و فساد جلوگيري مي شود.

منبع: ایران