کابينه اقتصادي دولت دوازدهم در حال شکل‌گيري است. زمان زيادي نمانده تا مشخص شود کدام يک از مردان کابينه دولت يازدهم در دولت جديد هم سکان اقتصاد را به دست خواهند گرفت. در هفته‌هاي گذشته اخبار و شايعاتي از حضور برخي وزراي اقتصادي در دولت دوازدهم شنيده شد؛ شايعاتي که برخي از آنها رنگ واقعيت گرفت و بعضي ديگر، در حد حرف باقي ماند اما ديروز در حاشيه نشست هيأت ‌دولت اخباری واقعي در‌باره چينش کابينه اقتصادي دولت دوازدهم شنيده شد؛ حضور بيژن نامدارزنگنه وزير نفت؛ علي‌ربيعي، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي و محمد شريعتمداري به‌عنوان وزير صنعت و بازرگاني در کابينه اقتصادي دولت دوازدهم قطعي شده است. براساس آخرين اخبار گزينه دولت دوازدهم براي وزارت صنعت، معدن و تجارت شريعتمداري است که قرار شده در روز تحليف به‌عنوان جايگزين نعمت‌زاده معرفي شود. در چند ماه اخير بحث تفکيک تعدادي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت داغ بود و هر کس به بيان نظرات موافق يا مخالف براي اجراي اين طرح پرداخت. برخي از مسئولان، اجراي اين طرح را به نفع تجارت و صنعت مي‌دانستند اما تعدادي ديگر تفکيک وزارت صنعت را حرکت به عقب دانسته و اجرايي‌شدن آن را به نفع صنعتگران و توليدکنندگان نمي‌دانستند. شريعتمداري از سال 1360 در زمان نخست‌وزيري شهيد رجايي به‌عنوان جانشين معاونت امور انقلاب به فعاليت پرداخت و در دولت اول حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به سمت قائم‌مقام وزير بازرگاني منصوب شد. شريعتمداري در سال 1376 با انتخاب خاتمی به‌عنوان رياست‌جمهوري هشتم براي بار دوم کانديداي پست وزارت بازرگاني شد و با کسب رأي اعتماد مجددا سکاندار وزارت بازرگاني کشور را بر عهده گرفت.
سرنوشت وزارت جهاد کشاورزي...
براي تصدي وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي هم اخبار جسته و گريخته‌ای شنيده مي‌شود. ولي‌الله سيف، رئيس‌کل بانک مرکزي هم خبر از حضور قطعي خود در کابينه دولت دوازدهم داده است. ولي‌الله سيف در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سؤال که در دولت دوازدهم خواهيد ماند، گفته است: بله، براساس آنچه مطرح شده افتخار حضور در دولت دوازدهم را خواهم داشت. او در پاسخ به اين سؤال که آيا همچنان رئيس بانک مرکزي خواهيد بود، اظهار کرد: بله براساس توافقات همچنان در اين مسئوليت خدمت خواهم کرد.
درباره حضور حميد چيت‌چيان، وزير نيرو هم در کابينه جديد گمانه‌زني‌هاي زيادي وجود دارد. يکي از گزينه‌هايي که از زمان مشخص‌شدن نتيجه انتخابات ۹۶ و مشخص‌شدن تداوم مسئوليت حسن روحاني به‌عنوان رئيس کابينه دوازدهم تأکيد زيادي روي آن مي‌شد، حميد چيت‌چيان، وزير نيروي فعلي دولت است. او که در اين چهار سال اقدامات متعددي براي بهبود وضعيت صنعت آب و برق کشور انجام داده همچنان در ليست گزينه‌هاي وزارت قرار داشت تا جايي که تا اواسط اين هفته اعلام مي‌شد به احتمال زياد شاهد تداوم حضور وي در اين وزارتخانه خواهيم بود. او که زاده ۱۳۳۶ در تبريز و وزير نيروي دولت يازدهم است، پيش‌ازاين مشاور عالي و قائم‌مقام وزارت نيروی دولت نهم، عضو هيأت‌مديره شرکت توانير و سازمان برق ايران، معاون وزير نيرو در امور انرژي، معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو، قائم‌مقام وزير و مشاور عالي وزير و رئيس شوراي مشاوران وزارت نيرو نيز بوده است.
حجتي مي‌ماند يا مي‌رود؟
گمانه‌زني‌ها درباره حضور محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي ادامه دارد. بسياري از ناظران نقش اين وزير را در تحول صنعت کشاورزي طي چهار سال گذشته تا‌کنون چشمگير و به‌همين‌دليل حضورش را در کابينه جديد قطعي مي‌دانند اما برخي ديگر، معتقد هستند عملکرد چهار‌ساله اين عضو کابينه چندان هم موفق و قابل‌قبول نبوده است. همه اين گمانه‌زني‌ها درحالي صورت مي‌گيرد که خود وزير حضور دوباره‌اش را در کابينه چندان قطعي نمي‌داند؛ همين‌طور نبودنش را. او به ايسنا اين‌طور گفته: «صحبت‌هايي درباره حضور من در دولت بعدي انجام شده ولي تصميم نهايي با رئيس‌جمهوري است.» محمود حجتي در حاشيه جلسه روز گذشته هيأت دولت، در جمع خبرنگاران درباره اينکه آيا در دولت بعدي حضور دارد يا خير، اظهار کرد: «صحبت‌هايي با من شده و من تابع نظر رئيس‌جمهوري هستم.» وزير جهاد کشاورزي درباره اجراي طرح احياي جنگل‌ها و مراتع که بخشي از کارنامه او و معيار عملکرد انتخاب دوباره‌اش براي تصدي وزارت جهاد کشاورزي است اين‌طور توضيح مي‌دهد: «مصوبه‌اي دراين‌باره اوايل دولت يازدهم ابلاغ و اجرا شده و در برنامه ششم توسعه هم مصوبه‌اي وجود دارد که هر نوع بهره‌برداري از جنگل متوقف شود. در‌اين‌راستا قراردادهايي که به اتمام رسيده به‌هيچ‌وجه تجديد نشده است و همکاران من از خرداد با طرف قراردادهاي در حال اجرا مذاکره مي‌کنند تا به نتيجه ختم پيمان برسند. ماهانه ۱۰، ۱۵ قرارداد خاتمه مي‌يابد و تاکنون بيش از ۵۰ درصد قراردادها منتفي شده است و تا آخر سال هم اين موضوع صد درصد محقق مي‌شود.» حجتي در مورد گلايه برخي از توليدکنندگان کود نسبت به واردات اين محصول مي‌گويد: «ما نمي‌توانيم بگوييم هيچ کودي وارد نشود. بعضي از کودهاي توليد‌شده در داخل کشور مشکلاتي دارند که بايد مراحل ثبت و استاندارد‌سازي آنها حل شود. آن بخش از توليدکنندگان که اين مرحله را طي کرده‌اند مورد حمايت ما قرار گرفته‌اند و ساير توليدکنندگان نيز بايد اين مراحل را طي کنند.»
ربيعي ماندني شد
يک منبع آگاه از معرفي علي ربيعي، به‌عنوان وزير پيشنهادي کار در دولت دوازدهم از سوي رئيس‌جمهوري خبر داده است. آن‌طور که مهر در گزارش خود اشاره کرده، شنبه هفته آينده درحالي مراسم تحليف رئيس ‌دولت دوازدهم در خانه ملت برگزار مي‌شود که احتمال معرفي کابينه از سوي روحاني در آن قوت گرفته؛ درعين‌حال هر چند تا زمان معرفي کابينه از سوي رئيس‌جمهوري به مجلس نمي‌توان درباره اسامي پيشنهادي کابينه دولت دوازدهم اظهارنظر قطعي‌ای کرد اما حدس و گمان‌ها درباره معرفي وزرا و اعضاي کابينه قوت گرفته است. در همين حال اما يک منبع آگاه از قطعي‌شدن معرفي علي ربيعي به‌عنوان گزينه پيشنهادي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در دولت دوازدهم خبر داده است. در همين زمينه، اطلاعات به دست‌آمده حاکي از آن است که ربيعي در حال تدوين برنامه‌هاي خود براي ارائه به مجلس و رئيس‌جمهوري است تا در جلسه رأي اعتماد، از تريبون خانه ملت اعلام شده و از آن دفاع شود. بر‌اساس اين گزارش، روز شنبه هفته آينده مراسم تحليف حسن روحاني، به‌عنوان رئيس‌جمهوري دولت دوازدهم در مجلس شوراي اسلامي با حضور حدود ۱۲۰ هيأت خارجي برگزار مي‌شود. هر چند خبر رسمي‌ای مبني ‌بر زمان معرفي کابينه ارائه نشده است اما با توجه به اينکه روحاني چهار سال پيش در مراسم تحليف، اعضاي کابينه را به مجلس معرفي کرد، پيش‌بيني مي‌شود روز شنبه (۱۴ مرداد) نيز اعضاي کابينه به لاريجاني ارائه شود.
زنگنه، سکاندار نفت ماند
نام بيژن نامدار‌زنگنه هم به‌عنوان گزينه نهايي تصدي پست وزارت نفت در دولت دوازدهم از سوي رئيس‌جمهوري به مجلس شوراي اسلامي اعلام مي‌شود. باوجود اينکه در روزهاي اخير خبرهايي رسمي و غيررسمي از احتمال کناره‌گيري زنگنه از تصدي پست وزارت نفت و عدم علاقه اين عضو کابينه دولت يازدهم براي حضور در کابينه دولت دوازدهم به گوش مي‌رسيد، دوشنبه‌شب در جلسه‌اي با حضور مسئولان ارشد دولت، نام او به‌عنوان گزينه نهايي وزارت نفت در دولت آتي انتخاب شد. ازاين‌رو، مقرر شده تا نام بيژن نامدار‌زنگنه به‌عنوان گزينه نهايي تصدي پست وزارت نفت در دولت دوازدهم از سوي رئيس‌جمهوري به مجلس شوراي اسلامي اعلام شود.
منبع: وقایع التفاقیه