دبیر کل اتاق بازرگانی تهران گفت: متوسط حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان تا ۲۰۱۵ میلادی، سالانه ۴,۲ میلیارد یورو بود که با تبادل هیئت‌های تجاری افزایش بیش از ۳۰ درصدی داشت.
بر اساس این گزارش، بهمن عشقی در همایش اقتصادی ایالت باواریای آلمان و اتاق بازرگانی تهران افزود: متاسفانه مشکلات زیادی برای جلوگیری از اتصال کامل بانک‌های ایرانی به نظام بانکداری بین‌ المللی وجود دارد. این مسائل عمدتا مربوط به عدم رفع کامل تحریم‌ها و محیط نظارتی اجرای آن‌ها است. انجام عملیات بزرگ مالی نیازمند بانک‌هایی با ظرفیت تأمین مالی کافی است که فقدان این مهم، مانع از تجارت و سرمایه گذاری در دوران پسابرجام شده است. عشقی افزود: از مدت‌ها پیش، انطباق بانک‌های ایران با استانداردهای نظام بانکداری بین‌المللی آغازشده و در حال انجام است. همچنین سوئیفت برای بانک مرکزی ایران و تعداد زیادی از بانک های ایرانی برقرار شده و بیش از ۲۰۰ بانک کوچک و متوسط بین‌المللی، روابط کاری خود را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده‌اند که نتیجه آن‌کاهش هزینه تبادلات و تسریع پرداخت‌ها بوده است. اما انتظار داریم این روند انطباق به زودی طی شده و با حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بانک‌های بزرگ بین‌ المللی نیز با بانک ‌های ایرانی همکاری کنند.
این گزارش می افزاید، مارکوس ویتمان- قائم مقام امور بین الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریای آلمان نیز در این نشست گفت: بانک خاورمیانه تابستان امسال مجوز تاسیس شعبه در ایالت باواریا را دریافت می کند. مارکوس ویتمان افزود: ما به عنوان نمایندگان شرکت ها و انجمن ها وظیفه داریم چارچوب انجام معاملات بین ایالت باواریا و ایران را فراهم کنیم. وی تاکید کرد: ویژگی فعالان اقتصادی باواریا همکاری طولانی است و بسیاری از شرکت های آلمانی از 10 تا 20 سال گذشته در ایران فعالیت می کنند و برخی شرکت ها نیز به دنبال فرصت ها و موقعیت های مناسب برای فعالیت در ایران هستند. ویتمان بیان کرد: ویژگی آلمانی ها این است که با سرعت زیاد حرکت می کنند و در این حرکت باید مسیر دوطرفه باشد بر همین اساس ما نمایندگان باراویا به دنبال برقرار رابطه و فاینانس بین بانک های آلمانی و ایرانی هستیم تا این ارتباطات برقرار شود. به گفته وی، بانک خاورمیانه و بانک سینا شرایط لازم برای ایجاد شعبه در باواریا را دارند.