اقتصاد بازار: دلار طی هفته های اخیر در بازار آزاد یک نفس تاخته و روند صعودی آن تاکنون تقریبا به طور بی وقفه ادامه داشته است،حال این سوال مطرح می شود که آیا بودجه سال ۹۶ نرخ دلار را یکسان می کند؟
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از خانه ملت؛ روند صعودی قیمت دلار طی هفته های اخیر آغاز شده و تاکنون تقریبا به طور بی وقفه ادامه داشته شده است، طی این مدت بیش از 300 تومان به نرخ دلار در بازار آزاد افزوده شده است و ارزش دلار حتی به 3975 تومان رسیده است.

دلار که در بازار آزاد یک نفس می‌تازد
دلار که در بازار آزاد یک نفس می‌تازد،نیازمند مدیریت اصولی بانک مرکزی است،در قانون برنامه پنجم نرخ دلار و ارز را بر اساس نرخ شناور مدیریت شده پیش بینی شده، اما در کشور این نرخ دارای سه، چهار قیمت است که باعث شده فساد در این بخش وجود داشته باشد. بانک مرکزی متاسفانه یکی از عوامل افزایش نرخ و دلار است؛ چراکه دولت بیشترین مصرف کننده ارز و دلار است و بانک مرکزی می‌تواند عامل این گرانی ها باشد.
"ولی الله سیف" درخصوص این نوسانات اظهارکرده که درچنین ایامی ایامی در سال‌های گذشته نیز افزایش نرخ ارز و ایجاد نوسان در بازار اتفاق افتاده و تا حدی طبیعی است و با توجه به این‌که در پایان سال میلادی باید با طرف‌های خارجی تسویه شده و ازسویی دیگر تقاضای ارز برای سفرها بالا می‌رود حتی یک عدم تعادل اندک می‌تواند مشکل‌ساز شده و بازار را دچار نوسان کند.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرده که با این حال در3 ماهه پایانی سال روند نزولی آغاز می‌شود، چرا که ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی بیشتر از گذشته عرضه شده و بانک مرکزی نیز دراین باره اقدام خواهد کرد،خبرگزاری خانه ملت درهمین راستا خبرگزاری خانه ملت در گفت وگو با نمایندگان دلایل نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر و قیمت آن در بودجه سال 95 را جویا شده که به شرح زیر است:

انتقاد از عدم مداخله بانک مرکزی در بازار ارز
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر گفت:عوامل خارجی و داخلی در بروز و ظهور نوسانات ارز دخالت داشته اند، که این نوسان ها نگرانی های جدی ایجاد کرده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، افزود: زمانی که نوسانات نرخ ارز از حدی بالاتر می رود، به ویژه در یک ماه اخیر که نرخ دلار بیش از 10 درصدی در برابر ریال افزایش یافته است، دخالت بانک مرکزی ضروری است.
پورابراهیمی با بیان اینکه مداخله بانک مرکزی نباید رویکردی غیرتعادلی در بازار ایجاد کند، ادامه داد:ورود بانک مرکزی فقط باید با سمت و سوی مدیریت بازار باشد و و دخالت بانک مرکزی در شرایط کنونی که با استفاده از سیاست های پولی خود می تواند به مسایلی همچون تثبیت قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی تاثیرگذار باشد، ضروری است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: افزایش 10 درصدی ارزش دلار در چند هفته گذشته منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و بانک مرکزی باید ماموریت خود را در مدیریت بازار ارز و مداخله به موقع انجام دهد.

بانک مرکزی نتوانسته قیمت دلار را کاهش دهد
سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به درنظر گرفتن قیمت 3300 تومانی برای ارز در بودجه سال 96 گفت:دولت ادعا دارد که قصد تک نرخی کردن ارز دارد و این با شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی امکانپذیر نیست و نمی توان به آن ثبات بخشید و دولت تنها می تواند نرخ دولتی را به نرخ آزاد نزدیک کند و در شرایطی که قیمت ارز به 3900 رسیده قیمت دولتی با قیمت بازار باید تطابق پیدا کند.
نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانسته قیمت ارز را کاهش دهد و تنها توانسته ثباتی نسبتی به این بازار دهد،افزود:البته در یک ماه اخیر بازار ارز نوساناتی داشته و قیمت دولتی غیرواقعی بوده و ایجاد رانت و فساد می کند و باید نرخ ارز سریع تر تک نرخی شده و به صورت واقعی در بودجه تنظیم شود.
عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دولت با تعیین نرخ 3300 تومانی ارز خود را به بازار آزاد نزدیک کرده است، تصریح کرد:فساد و رانتی که با ارز تک نرخی ایجاد می شود بهتر از تورمی است که با افزایش قیمت دلار ایجاد می شود.

افزایش غیرمنطقی نرخ ارز زیر سایه مدیریت ضعیف
شهاب نادری درباره افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته گفت:قیمت ارز متاثر از عوامل مختلفی است و در روزهای گذشته افزایش تقاضای ارز زائران مراسم اربعین حسینی(ع) تاثیراتی در بازار ارز داشت.
نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد:تقویت دلار و برخی ارزهای دیگر در دنیا روی بازار داخلی ارز موثر بود.
این نماینده مردم درمجلس دهم،با اشاره به تاثیر روند کاهشی نرخ تورم در بازار ارز گفت: بانک مرکزی باید باتوجه به افزایش تقاضای ارز،بازار را به صورت مطلوب تری مدیریت می کرد و اجازه افزایش کاذب قیمت دلار را ندهد.
نادری بابیان اینکه مدیریت بازار ارز در روزهای گذشته ضعیف بود،افزود:تجربه نشان داده بخشی از افزایش قیمت دلار به دلیل فعالیت دلالان است،در هرصورت بازار ارز باید با سیاست های اقتصادی مدیریت شود.
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:باتوجه به پیش بینی رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش سهمیه تولید نفت ایران در اوپک،درآمدهای ارزی کشور تقویت می شود و این موضوع زمینه تقویت عرضه ارز در بازار را فراهم می کند و به ایجاد ثبات نسبی نرخ ارز در بازار کمک می کند.

تیم اقتصادی دولت اجازه رشد قیمت کاذب دلار را ندهد
قاسم ساعدی درباره افزایش نرخ دلار،گفت: نرخ دلار در مدت اخیر روند صعودی داشته و به محدوده قیمتی 3700 تومان رسیده که تداوم این موضوع می تواند تبعات اقتصادی به همراه داشته باشد.
نماینده مردم دشت آزادگان درمجلس شورای اسلامی،ادامه داد:با توجه به تاثیر نوسانات قیمت دلار در قیمت کالاها،ضرورت دارد افزایش قیمت دلار مدیریت شود.
این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:دولت باید به موضوع یکسان سازی نرخ ارز توجه جدی کند و براساس قانون، بازار ارز را مدیریت کند.
ساعدی افزود:نرخ ارز متاثر از عوامل مختلف است که افزایش تقاضای دلار ازسوی زائران اربعین حسینی(ع) نیز در هفته های گذشته در رشد قیمت موثر بوده است.
وی ادامه داد: باتوجه به عملکرد دولت یازدهم درحفظ ثبات نسبی بازار ارز و هدف یکسان سازی نرخ ارز پیش بینی می شود نرخ ارز در روزهای آینده تعدیل شود.
عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تیم اقتصادی دولت باید با اتخاذ تدابیر همه جانبه عرضه و تقاضا در بازار ارز را مدیریت کند و اجازه رشد قیمت کاذب دلار را ندهد.

انتقاد به ارز ۳۳۰۰ تومانی در بودجه ۹۶
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی بااشاره به لایحه بودجه 96 کل کشور،گفت:تعیین نرخ دلار در بودجه برای این است که درآمدهای حاصل از نفت را تبدیل به ریال کنیم،اما چه بخواهیم و چه نخواهیم نرخ ارز در بازار ایران اثر‌گذار خواهد بود.
وی افزود:براساس قانون بودجه،تعیین نرخ دلار ‌برطبق نرخ شناور است و نباید اجباری تعیین شود.
عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،با اشاره به قیمت تعیین شده 3300 تومانی برای ارز در بودجه سال آینده،تصریح کرد:البته ما با این نرخ مخالفیم و معتقدیم که خود دولت با این کار،آهنگ گران شدن نرخ را به بازار تزریق می کند؛درحالی که سیاست های دولت باید در جهت ثبات منطقی بازار باشد.