اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت ما اکنون یکسان سازی نرخ ارز است، گفت: در بحث ذخیره ارزی دو بار این موضوع را در مجلس به تصویب رساندیم و 30 هزار میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز برای بخش خصوصی تصویب کردیم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار غلامرضا تاج‌گردون در نشست با فعالان اقتصادی استان، اظهار داشت: هر مطلبی از فعالین اقتصادی در کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌شود، با کمترین تغییرات تصویب می‌کنیم.
وی تاکید کرد: یکی از مطالبی که از سال‌های گذشته مطرح بود موضوع ارز است که فعالین اقتصادی ارز 800 تومان دریافت کرده‌اند؛ در بحث ذخیره ارزی دو بار این موضوع را در مجلس به تصویب رساندیم و 30 هزار میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز برای بخش خصوصی تصویب کردیم.
تاج‌گردون ادامه داد: عملکرد دولت در این زمینه ضعیف بوده و بانک مرکزی و مسئولین قول داده‌اند که به این موضوع سرعت عمل ببخشند.
وی بیان داشت: از برنامه دوم و سوم می‌دانیم که باید نرخ ارز واقعی باشد و اثر آن در اقتصاد دیدید که چه اتفاقات بدی را رقم زد؛ در یک مقطع 5 میلیارد دلار و در یک مقطع 7و 8 میلیارد دلار هزینه مابه‌التفاوت نرخ ارز کردیم و هیچ‌کس هم سوال نمی‌کند چرا کار به صورت اصولی انجام نمی‌دهید که روزی مجبور به صرف این هزینه شوید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اولویت ما اکنون به عنوان مجلس یکسان سازی نرخ ارز است و در حال بحث با دولت هستیم تا به نتیجه برسیم؛ یک موضوع که فشار آن را تولید کننده و به خصوص صادر کننده تحمل می‌کند، جوایز صادراتی است که نزدیک 7 و 8 سال است این تعطیل شده است؛ البته در سال 95 به همت دولت و مجلس این طرح قرار است مجدداً اجرا شود.
امکان کمک‌گیری از طرح دریاچه ارومیه برای زاینده‌رود
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرحی که اشاره به دریاچه ارومیه و حل این موضوع داشت، می‌تواند با اصلاحاتی برای زاینده‌رود نیز اجرا شود.
وی تاکید کرد: این موضوع را در جلسه با استاندار نیز مطرح کردیم و اعتراضات نمایندگان مجلس نیز در ادامه به این موضوع خواهد بود؛ هیچ‌وقت نمی‌توانیم بین استان بالادست و اصفهان این مسایل را مطرح کنیم و بیش از یک میلیون لر در اصفهان زندگی می‌کنند؛ در ضمن هیچ انسان عاقلی مسایل ملی کشور را تفکیک نمی‌کند.
تاج‌گردون بیان داشت: اگر ذره عرق ملی داشته باشیم باید دنبال راه‌کارهایی باشیم تا با ارایه مدل این مشکل را حل کنیم و برخی از مشکلات از عدم اطلاع است.
وی متذکر شد: یک کاری که اخیراً تصویب کردیم و به شورای نگهبان تقدیم شده است این بود که هر طرحی در شورای گفت‌وگو تصویب می‌شود ظرف مدت یک ماه در دولت مطرح شود.
تاج‌گردون اظهار داشت: باید اطلاعات کاملی از این موضع جمع‌آوری و مطرح شود اما خیلی هم نمی‌توان به بانک‌ها خرده گرفت زیرا وضعیت آن‌ها خراب‌تر از چیزی که ما فکر می‌کنیم است.
نگاه واقع بینانه ای به استان اصفهان در تخصیص بودجه
رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست تاکید کرد: کمیسیون برنامه و بودجه نگاه واقع بینانه ایی به استان اصفهان در تخصیص بودجه داشته باشند
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به وجود بیش از 8 هزار واحد صنعتی و 600 معدن در استان اصفهان، اظهار داشت: استانی که بیشترین تعداد واحد صنعتی کشور را دارد و بیشترین مالیات را در بین استان ها پرداخت می کند در شرایط سخت و دشوار اقتصادی قرار دارد و نیاز به کمک و حمایت دولت و مجلس دارد.
وی اضافه کرد: رکود اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی باعث شده که استان اصفهان با مسایل و مشکلات جدی روبرو شود و از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه خواستار نگاه واقع بینانه ای به استان اصفهان در تخصیص بودجه داشته باشند.
سهل آبادی یادآور شد: اتاق بازرگانی اصفهان دارای 11 کمیسیون است که کمیسیون کشاورزی آن به مهمترین مساله و چالش استان و کشور که همانا آب است، می پردازد.
وی همچنین به گران بودن تامین مالی از طریق بانک ها اشاره کرد و گفت: بنگاه های اقتصادی برای تامین مالی مجبورند بهره های بانکی بالای 25 درصد بپرازند و اگر نتوانند پرداخت کنند بدهی آن به صورت ضریب افزایش می یابد و به عنوان مثال وام یک میلیارد تومانی تبدیل به 6 میلیارد تومان بدهی می شود.
وی افزود: توسعه تنها صنعت نیست و اصفهان یک شهر صنعتی بزرگ است که باید این را بگویم صنعت پیامد زیادی هم دارد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد تا در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه شرکت کند و در مرکز پژوهش های قم، استان اصفهان بیشترین پیشنهادات و نظرات را ارایه کرده است.
سهل‌آبادی تأکید کرد: بهترین قوانین برای رفع موانع تصویب شده اما متأسفانه در اجرا نظارت صورت نمی‌گیرد و مشکل اساسی در این بخش است.
نمایندگان مجلس، اصفهان را مانند سایر شهرهای ایران ببینند
شهردار اصفهان با اشاره به صنایع سنگین اطراف شهر اصفهان، به پالایشگاه اصفهان به عنوان یک نمونه اشاره کرد و گفت: اجلاس عدم تعهد موضوع دیگری است که یک سنگ بزرگ جلوی پای شهر اصفهان است؛ روزی آمدند و گفتند این اجلاس باید در اصفهان برگزار شود و این سنگ بزرگ را جلوی پای شهرداری اصفهان قرار دادند که دولت از پرداخت بابت آن اجتناب می‌کند و مرتباً 100 میلیارد، 100 میلیارد در این بخش در حال هزینه هستیم.
مهدی جمالی‌نژاد یادآور شد: تنها خواهشی که از دوستان داریم این است که هرکجا نام اصفهان برده می‌شود، به این شهر نیز همانند سایر شهرها و روستاها نگاه شود.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه و برخوار در مجلس بیان داشت: ریاست کمیسیون برنامه و بودجه قول‌هایی جهت رفع و حل مشکلات داده‌اند و دوستان دید خوبی نسبت به مسائل اساسی از جمله آب دارند و آن‌ها از وضعیت رودخانه زاینده‌رود و چاه‌های فلمن بازدید کردند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: قاچاق کالا که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید بسیار داشته‌اند، صنعت اصفهان را نابود کرده است.
سیدناصر موسوی‌لارگانی افزود: روزی کفش اصفهان نه تنها در ایران بلکه در دنیا شناخته شده بود؛ همچنین سنگ اصفهان و فولاد اصفهان که در دنیا حرف اول را می‌زد اما اکنون در خوش‌بینانه‌ترین حالت صنایع با 30 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند که اگر این دوبرابر هم شود، شرایط صنایع و اقتصاد فرق خواهد کرد.
آلایندگی اصفهان زندگی شهروندان را تهدید می کند
عضو پیشین هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان دراین نشست گفت: کمبود آب در استان اصفهان از لحاظ روحی و جسمی بر مردم این استان اثر دارد و علاوه بر محدود کردن کشت کشاورزان، در هوا نیز تأثیر دارد.
مصطفی حجه فروش بیان داشت: موقعیت جغرافیایی اصفهان به گونه‌ای است که در دره قرار دارد و حلقه شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ اطراف آن قرار دارد که آلایندگی در شهر اصفهان به وجود می‌آورند.
وی ادامه داد: اگر کشاورزی باغی و زراعی در اصفهان صورت نگیرد، امکان زندگی در این شهر دیگر وجود نخواهد داشت و کارشناسان از آمار بالای MS و سرطان در این شهر خبر داده‌اند که پس از بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدند، این موضوع به علت روستاهایی است که در مسیر انتقال آب به شهر قرار دارند و پساب و فاضلاب خود را پیش از رسیدن آب به تصفیه‌خانه به رودخانه می‌ریزند.
حجه‌فروش اضافه کرد: برای حل این مشکل پیشنهاد تغییر مسیر آب داده شد تا آب از تونل گلاب بیاید؛ این طرح بیش از 70 درصد پیشرفت داشت اما در طول دو سه سال اخیر به دلیل نبود بودجه متوقف شد.
وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم سلامت مردم اصفهان برایشان مهم باشد؛ رشد بیماری‌هایMS، سرطان و بیماری‌‎های خاص بیشتر از جاهای دیگر است که می‌طلبد کمیسیون برنامه و بودجه توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
سهم استان اصفهان از بسته خروج از رکود متناسب با واحدهای تولیدی موجود نیست
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: اصفهان به لحاظ گستردگی صنعت 14.7 درصد از صنایع را در اختیار دارد و در کشور از این حیث اول است؛ همچنین حدود 15 درصد ارزش افزوده شهر اصفهان است اما متأسفانه در بحث دریافت‌ بسته خروج از رکود که 16 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود، تنها هزار میلیارد دریافت کرده است.
محسن پورسینا ادامه داد: این مبلغ کمتر از 7 درصد بودجه در نظر گرفته شده است در حالی که سهم اصفهان 11 درصد است و در این مدت برای بیش از 570 میلیارد تومان آن پرونده تشکیل شده و کمتر از یک ماه دیگر این بودجه به پایان می‌رسد؛ البته معاون اول رئیس جمهور گفته است که اگر تمام شد دوباره تخصیص می‌دهیم اما اگر در ابتدا درست توزیع شود، دیگر مشکلی پیش نمی‌آید.
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: اصفهان نیاز به کمک دارد این توانایی را دارد که بخش عمده‌ای از بودجه کشور را تأمین کند.
واقعی شدن نرخ ارز به تولید و صادرات کمک می کند
رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار کرد: تورم در بین سال‌های 92 تا 93، 35 درصد اعلام شد در حالی که پرداخت‌‌های صنعتگران در حدود همین درصد است اما افزایش کالای آن‌ها 9 درصد بود.
محمدرضا رجالی افزود: شاخص رقابتی صنعت نرخ ارز است که اکنون در دنیا دیگر اعمال تعرفه بی اثر شده است و جنگ دنیا در حال حاضر، جنگ ارز است.
رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اصفهان گفت: کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا نرخ ارز ثابتی داشته باشند و در قانون هم برای این موضوع قانونی داریم که باید نرخ ارز ثابت و کنترل شده باشد.
وی با بیان اینکه در زمان رکود فشار مالیاتی اشتباه است، افزود: حدود 2 ونیم میلیون واحد صنفی داریم که نیمی از فارغ‌التحصیلان آن بیکار هستند؛ 11 درصد از خانم‌ها بیشتر کار نمی‌کنند و 22 درصد خانواده‌ها بدون نان‌آور هستند.
رجالی پیشنهادی مبنی بر اصلاح قانون مالیات‌ها اعلام داشت و تشریح کرد: در شرایطی که مالیات حقوق بیشتر از مالیات اصناف است، باید کسانی که معاف هستند را تا 5 سال دیگر معاف کنیم اما حساب آن‌ها شفاف شود و بعد از 5 سال نیز تخفیف برای آن‌‌ها قایل شویم؛ در این شرایط نه تنها درآمد دولت کم نمی‌شود بلکه حساب اصناف شفاف نیز می‌شود.
ستاد احیای زایند رود باید تشکیل شود
رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: بیش از 6 میلیون نفر آب شرب از زاینده‌رود برداشت می‌کنند که باید بدانیم در مشکل همیشگی شدید کم‌آبی هستیم؛ بیش از 74 درصد برداشت کرده‌ایم و 112 میلیارد مکعب بدهکار هستیم و نباید انکار کرد که در فاجعه نیستیم.
حمیدرضا قلمکاری خاطر نشان کرد: زاینده‌رود متعلق به اصفهان نیست و باید به سؤال پاسخ داده شود که چرا و به چه قیمتی طرح گلاب و بهشت‌آباد بعد از 10 سال منتفی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: به نظر ما عملکرد مصوبات 9 ماده‌ای شورای آب مُسکن مقطعی است و مشکل زاینده‌رود را حل نخواهد کرد.
قلمکاری ادامه داد: در طرح احیای دریاچه ارومیه مغزهای متفکر 6 ماه دوره‌های کاملاً فشرده برگزار کردند و بیش از 250 کارشناس بین‌المللی در این طرح نقش‌آفرینی کردند؛ به همین دلیل است که تقاضا داریم یک ادبیات واحد برای حل مشکل زاینده‌رود اتخاذ شود و باید با همان روش و ساختار احیا دریاچه ارومیه پیش برویم.
وی با اشاره به وجود چند قانون در حوزه آب عنوان کرد: در حوزه قوانین هیچ کاستی نداریم اما فارغ از آنچه در ارومیه رخ داد، با یک پنجم آن بودجه می‌توان زاینده‌رود را احیا کرد.
قلمکاری اظهار کرد: ستاد نجات زاینده‌رود باید تشکیل شود و اجرای مصوبات 9 ماده‌ای برای کوتاه‌مدت است؛ باید برای این موضوع کارگروه منطقه‌ای تشکیل شود و بودجه از سراب تا پایاب نه تنها برای اصفهان بلکه برای فلات مرکزی تخصصی دهیم و باید برای احیا این رودخانه بودجه ملی تخصیص داده شود.
نایب‌رئیس اول اتاق اصناف اصفهان در این جلسه نیز تصریح کرد: اصناف اصفهان تنها استانی در کشور است که تولیدات خدمات آن از 50 درصد بیشتر است و از صنعت نمی‌توان آن را جدا کرد.
رسول جهانگیری افزود: سرانه اصناف به ازای هر 20 نفر یک واحد صنفی تولیدی است که آمار بیشتر جمعیت به ازای هر واحد منفی تلقی می‌شود اما این موضوع در اصفهان یک نقطه مثبت است زیرا این واحدها، واحدهای خدمات صنعتی هستند.