اقتصاد بازار: قهرمان دو فصل پیش لیگ برتر فوتبال، پس از یک سال ناامید کننده، امسال با تغییرات بسیاری در مسابقات حاضر می‌شود و به خوبی می‌داند که با توجه به این موضوع، کار سختی پیش‌روی خود دارد.
سپاهان پس از عملکرد ضعیف خود در فصل گذشته، با حضور عبدالله ویسی به دنبال ایجاد تغییرات قابل توجه و به گفته بسیاری، پوست‌اندازی در تیم خود بر آمد؛ بسیاری عنوان می‌کردند که سپاهان امسال با سقف قرارداد 700 میلیون تومان برای هر بازیکن، اقدام به بستن تیم می‌کند اما قراردادهای منعقد شده در ادامه فصل همه نشان دادند که این رقم برای چند بازیکن خاص تیم آنچنان صحیح از آب در نمی‌آید.
عبدالله ویسی که در آخرین روزهای اردیبهشت سال جاری راهی اصفهان شد و به جمع طلایی‌پوشان اصفهان پیوست، در فصل نقل و انتقالات بسیار فعال عمل کرد و با فراهم کردن زمینه خروج تعداد قابل توجهی از بازیکنان قدیمی سپاهان، به دنبال تغییر نسل در این تیم بر آمد.

لیست مازاد پرستاره سپاهان!
نخستین اقدام ویسی پس از حضور در سپاهان، اعلام لیست مازاد این تیم اصفهانی به شمار می‌رفت. لیستی که در آن، نام بازیکنان نام‌آشنای طلایی‌پوشانی به چشم می‌خورد تا ویسی در نخستین روزهای حضورش، چالش حاشیه‌های پیرامون این بازیکنان را به چشم ببیند.
حسین پاپی، رحمان احمدی، شهاب گردان، لئوناردو پادوانی، هادی عقیلی، عبدالله کرمی، علی حمودی، امین منوچهری و فوزیل موسی اف به عنوان بازیکنان لیست مازاد سپاهان اعلام شدند تا ویسی نشان دهد برای تغییرات قابل توجهی راهی سپاهان شده است.نکته جالب درباره لیست مازاد این تیم اما، نبود نام محرم نویدکیا در آن و حضور چهره‌هایی بود که هر کدام برای حضور در این تیم، قیمت‌های بالایی را درخواست داده بودند. این هوشمندی باشگاه سپاهان در نهایت، به سود آن تمام شد تا محرم نویدکیا هفته گذشته در استقبال قابل توجه هواداران تیمش، به جمع بازیکنان سپاهان اضافه شود. البته حسین پاپی پس از آغاز تمرینات سپاهان، حاضر شد با قراردادی بسیار پایین‌تر از آنچه مد نظرش بوده، در این تیم ماندگار شود و حضور بر روی نیمکت سپاهان را به لیگ‌های دسته پایین‌تر ترجیح داد.

خلعتبری و غفوری هم نماندند
محمدرضا خلعتبری و وریا غفوری، دو ستاره دیگر تیم سپاهان نیز بلافاصله بعد از پایان فصل، جدایی خود را از این تیم اعلام کردند تا دست سرمربی سپاهان برای انتخاب بازیکنان مد نظرش بیش از گذشته باز باشد؛ همچنین امین جهان‌عالیان، هافبک جوان سپاهان و علی کریمی، دیگر هافبک جوان این تیم، هر یک به دلایلی از ادامه کار با طلایی‌پوشان اصفهان خودداری کرده و در این تیم باقی نماندند.
در واقع اعتقاد مدیران سپاهان این بود که این تیم، به دلیل مشکلات مختلف، نیازمند تغییر نسل دارد و بازیکنانی که سن آنها بالای 30 سال است و سال‌ها در سپاهان باقی‌مانده‌اند، چندان به کار ترکیب جدید عبدالله ویسی نخواهند آمد. هرچند که این حرکت درباره علی کریمی و جهان‌عالیان، دو بازیکن جوان و آینده‌دار سپاهان نیز صورت گرفت تا انتقادات در این زمینه همواره مطرح شاشد.

خریدهای جوان یکی یکی آمدند
ویسی که در هر باشگاهی به بستن یک تیم جوان و باانگیزه شهره شده، در سپاهان هم به دنبال بستن تیمی جدید رفته بود از لیگ برتر موسی کولیبالی، طالب ریکانی، جلال الدین علی محمدی، مهرداد محمدی و علی هلیچی را به خدمت گرفت و خیلی زود جای بازیکنان قدیمی را پر کرد.
در واقع استراتژی سرمربی جوان سپاهان این بود که علاوه بر کادر فنی، میانگین سنی بازیکنان تیمش را نیز کاهش دهد که این موضوع در خریدهای ابتدایی او عملی شد.
یکی از چالش‌های اساسی سپاهان در فصل گذشته، مشکلات موجود در دروازه این تیم بود و در واقع نه رحمان احمدی و نه شهاب گردان هیچ یک، آنگونه که باید از نظر کیفی در سطح قابل قبولی از این جهت قرار نداشتند. با توجه به این موضوع، سرمربی طلایی‌پوشان راهی برزیل شد و لی اولیویرا، دروازه بان جدید و 28 ساله را که سابقه حضور در تیم آتلتیک مینیرو برزیل و لیگ برتر پرتغال را داشت، به جمع بازیکنان خود اضافه کرد؛ البته مسئولان سپاهان هنوز اعتقاد دارند که این بازیکن باید وزن خود را کم کند تا به عنوان یک دروازه‌بان ایده‌آل، در این تیم حضور داشته باشد.
پدرو هنریکه، مهاجم برزیلی سپاهان، دیگر خرید عبدالله ویسی به شمار می‌رفت. این بازیکن سابقه حضور در تیم‌هایی چون سانتاکروزوننسه و پترولینا سوشیال را دارد و در لیگ دسته اول قطر با تیم المسیمیر و همچنین لیگ ستارگان قطر و عمان نیز بازی کرده است. هنریکه که در حال حاضر پاسپورت تیمور شرقی را دریافت کرده، جزو سهمیه آسیایی حساب می‌شود.
سیدینهو بازیکن سابق تیم ملی المپیک برزیل و هافبک بوتافوگو برزیل نیز دیگر بازیکن جذب شده توسط عبدالله ویسی به شمار می‌رفت اما او به دلیل عدم توافق مالی و مسائلی که درباره مالیات با سپاهان وجود داشت، ترجیح داد در این تیم اصفهانی به میدان نرود.
عماد میرجوان، مهاجم نوک فصل گذشته آلومینیوم هرمزگان و محمود قائدرحمتی، هافبک دفاعی فصل گذشته خیبر خرم آباد نیز دو بازیکن جوان سپاهان نیز پس از توافق با این تیم، در فصل آینده بازی خواهند کرد.
دنیل نوروزی، دفاع چپ دو رگه ایرانی- دانمارکی تیم اصفهانی نیز یکی دیگر از بازیکنان جذب شده توسط عبدالله ویسی است که امید دارد در اصفهان، به دوران اوج خود برسد و جای خالی احسان حاج‌صفی در نیم‌فصل دوم فصل گذشته را برای هواداران این تیم، پر کند.
در آخرین روزهای اردوی سپاهان در شهرکرد اما، فرید بهزادی کریمی، هافبک فصل گذشته صبای قم، نیز با خروج علی دایی از این تیم، قراردادش را با صبا فسخ کرده و به درخواست عبدالله ویسی با سپاهانی‌ها قرارداد امضا کرد تا در تیم پرافتخار اصفهانی به میدان برود.
بازگشت شجاع خلیل‌زاده مدافع سپاهان که فصل گذشته به دلیل سربازی در تراکتورسازی به میدان می‌رفت نیز، یکی از دیگر اتفاقات نقل و انتقالاتی طلایی‌پوشان به شمار می‌رود.

برزیلی‌های سابق رفتنی بودند
لوسیانو پریرا و لئوناردو پادوانی، دو بازیکن برزیلی سپاهان روزهای ابتدایی اردوی سپاهان، در تمرینات این تیم شرکت می‌کردند و با توجه به رقم بالای قرارداد آنها، تصمیمی درباره آنها اتخاذ نشده بود اما در نهایت، هفته گذشته بود که خبر رسید با توافق طرفین، قرارداد این دو بازیکن نیز به زودی فسخ می‌شود.
غیبت محرم نویدکیا اگرچه در روزهای نخست تمرینات این تیم، به یک معضل اساسی تبدیل شده بود اما محرم امسال هم دوباره در لحظات آخر به تمرینات تیم اضافه شد تا نشان دهد که همان محرم غیرقابل پیش‌بینی همیشگی است. با این حال، بازگشت احسان حاج‌صفی، مدافع چپ طلایی‌پوشان اصفهان هنوز هم در هاله ابهام قرار دارد و مشخص نیست که درباره او چه تصمیمی اتخاذ می‌شود.
عبدالله ویسی، سرمربی سپاهان به طور قطع امسال کار سختی در پیش دارد و با توجه به تغییرات گسترده سپاهان که به نوعی تغییر نسل این تیم به حساب می‌آید، کار او دشوارتر از آن چیزی است که مد نظر این سرمربی بوده و خواهد بود. سپاهان اگرچه به گفته مسئولان خود امسال با سقف قرارداد 700 میلیون تومانی با بازیکنانش قرارداد امضا کرد اما با این حال، گفته می‌شود که این موضوع درباره همه بازیکنان عملیاتی نشده و درباره چند بازیکن خاص، استثنائاتی وجود داشته است.
هواداران طلایی‌پوش به خوبی می‌دانند که این تیم شاید در حد قهرمانی بسته نشده باشد اما با توجه به جوانان آینده‌دار خود، امید بسیاری به آن وجود دارد.