اقتصادبازار: معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: آمار صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته نسبت به سال 93 ،16 درصد افزایش یافته است.
سید جمال الدین صمصام شریعت، در جمع خبرنگاران اظهارکرد : آمار صدور پروانه ساختمانی از نظر متراژ در سال 94 در حالی که در اوج رکود ساخت و ساز بودیم نسبت به سال 93؛ 16 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه در سال 95 به دلیل 5 مولفه رکود ساخت و ساز ادامه یافت، افزود: مالیات بر ساخت و ساز، مالیات بر خانه های خالی، افزایش قیمت منطقه بندی، افزایش نرخ تاسیسات زیربنایی و افزایش بیمه صدور پروانه از دلایل رکود ساخت و ساز است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: مالیات بر خانه های خالی خوب است اما اکنون زمان اجرای آن نبود چراکه انبوه سازان قصد احتکار ندارند و منازل تازه ساز آنها به فروش نرفته است.
صمصام شریعت خاطرنشان کرد: این عوامل رغبت برای ساخت و ساز را کاهش می دهد به طوری که از ابتدای سال جاری تا 21 تیرماه میزان صدور پروانه ساخت 25 درصد کاهش یافته است البته این میزان کاهش تا پایان سال جبران می شود. وی با اشاره به اقدامات شهرسازی در زمینه تسهیل در روند صدور پروانه ساخت گفت: شفاف سازی، روان سازی، سهولت کار و ایجاد زمینه تحقق شهرسازی الکترونیک از جمله اقداماتی است که از سوی معاونت شهرسازی انجام شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به طرح های تفصیلی مناطق اشاره کرد و ادامه داد: با تعاملی که با دبیرخانه کمیسیون ماده 5 انجام شد طرح های تفصیلی تمامی مناطق ابلاغ شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به نحوه محاسبه صدور پروانه ساختمانی گفت: با تاکید شورای شهر و شهردار اصفهان هیچ پول خارج از قواعد قانونی از مردم دریافت نمی شود.
صمصام شریعت با اشاره به اینکه عوارض بر مبنای مصوبات وزارت کشور و مصوبات شورای شهر محاسبه می شود، گفت: به تازگی سیستمی تحت عنوان سیستم سما راه اندازی شده است تا محاسبات به صورت الکترونیکی انجام شود اما اشکالاتی جزئی دارد که در حال بررسی است.
وی بیان کرد: در آینده ای نزدیک این نواقص برطرف می شود و محاسبات به سیستم الکترونیک شهرسازی ارتقا می یابد تا مراجعه کنندگان مطمئن باشند عوارض ساختمانی بر مبنای مصوبات شورا و مصوبات وزارت کشور محاسبه می شود. وی ادامه داد: شهروندان در صورت پرداخت نقدی عوارض ساختمانی می توانند از تخفیف 20 درصدی عوارض ارزش افزوده بر تراکم بهره مند شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بیشترین پروانه ساختمانی از نظر تعداد در منطقه 8 و بیشترین متراژ آن در منطقه 12 صادر شده است.
صمصام شریعت افزود: 22 درصد پروانه های صادره غیرمسکونی و 78 درصد آن مسکونی بوده است که 2 درصد آن مربوط به اشخاص حقوقی و 98 درصد مربوط به اشخاص حقیقی می باشد. وی تصریح کرد: بیشترین استقبال در اصفهان از اسکلت های بتنی است که از این تعداد 98 درصد پروانه ها بتنی، 19 درصد فلزی و 3 درصد سایر روش هاست.