جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب آمریکا یک روز پس از تایید نتایج انتخابات از سوی مجمع گزینندگان (کالج الکترال)، پیت بوتجج را برای تصدی وزارت حمل‌و‌نقل کابینه خود انتخاب کرد. بوتجج شهردار سابق شهر ساوت‌بند ایالت ایندیانا و رقیب بایدن در انتخابات درون حزب دموکرات در صورت تایید سنا، اولین وزیر دگرباش جنسی در تاریخ آمریکا خواهد بود. بوتجج که به «شهردار پیت» شهرت دارد، یکی از امیدهای حزب دموکرات برای آینده است و کار در کابینه بایدن، تجربه اجرایی او را افزایش خواهد داد.
دفتر تیم انتقالی جو بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیت بوتجج ۳۸ ساله، شهردار سابق و نامزد سابق دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ و یکی از جوان‌ترین افرادی که در رقابت‌های درون‌حزبی ایالتی برنده شده، یک کارمند دولتی سختکوش از غرب میانه صنعتی با سابقه رهبری اجرایی خلاق و آینده‌نگر است. بایدن ضمن تحسین انتخاب بوتجج برای کابینه‌اش گفت: بوتجج مردم را گرد هم می‌آورد تا کارهای بزرگ انجام دهند.
بایدن در جریان معرفی او افزود: شهردار پیت بوتجج یک میهن‌پرست و حلال مشکلات است که بهترین صدا از سوی ما به عنوان یک ملت محسوب می‌شود. من او را برای تصدی پست وزارت حمل‌و‌نقل انتخاب کردم چرا که این سمت با بسیاری از چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی ما ارتباط دارد. مشاغل، زیرساخت‌ها، تساوی حقوق و آب‌وهوا همگی به وزارت حمل‌ونقل مربوط می‌شوند؛ وزارتخانه‌ای که سایت برخی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های ما برای بازسازی بهتر محسوب می‌شود.
کامالا هریس نیز ضمن منعکس کردن این تعریف و تمجیدها از بوتجج، این رقیب سابق بایدن را به عنوان یک حلال مشکلات مبتکر و یک کارمند دولتی آینده‌نگر تحسین کرد. معاون بایدن گفت: شهردار پیت بوتجج عمیقا به متحد کردن مردم و ارتقای سیستم حمل‌ونقل‌مان متعهد است به صورتی که خدمات به تمامی مردم آمریکا از هر قشر و تباری و چه در مرکز و چه در حومه شهرها در سراسر کشور ارائه شود. بایدن پس از انتخابات درون‌حزبی، همواره از بوتجج ستایش کرده است. انتظار می‌رود تهیه برنامه جامع و فراحزبی برای بازسازی زیرساخت‌های شهری آمریکا، جایگاه بالایی در دستور کار بایدن داشته باشد و وزیر حمل‌و‌نقل در این میان نقشی مهم ایفا کند.
انتظار می‌رود سمت وزیر حمل‌و‌نقل در دولت جو بایدن با توجه به برنامه او برای تصویب یک بسته محرک اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، اهمیت زیادی داشته باشد. بوتجج پس از درخشش اولیه در انتخابات درونی حزب دموکرات و کناره‌گیری نهایی خودش، از نامزدی بایدن حمایت کرد.
بوتجج در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ شهردار ساوت‌بند بود. او در طول تصدی این سمت، مدتی به عنوان مامور اطلاعاتی در افغانستان خدمت کرد. او در سال ۲۰۱۵ در مقاله‌ای در یک روزنامه محلی،‌ اعلام کرد همجنسگر‌است. پس از آن، دوباره به سمت شهردار انتخاب شد.
کمی پس از این اطلاعیه، بوتجج در توئیتی از این تصمیم بایدن تشکر کرد و گفت: این یک فرصت فوق‌العاده است تا بتوانیم شغل ایجاد کنیم، با چالش‌های آب‌وهوا مقابله کنیم و عدالت را برای همه ارتقا دهیم. بسیار مفتخرم که رییس‌جمهور منتخب از من خواسته به عنوان وزیر حمل‌و‌نقل به ملت‌مان خدمت کنم.
رام امانوئل شهردار سابق شیکاگو، اریک گارستی شهردار لس‌آنجلس و جینا ریموندو فرماندار رودآیلند نیز دیگر نامزدهای این پست بودند، در حالی که بایدن کاندیداتوری بوتجج را برای دیگر پست‌ها به ویژه سفیر آمریکا در سازمان ملل و وزیر بازرگانی بررسی کرده بود.
انتصاب نهمین زن به عنوان وزیر انرژی
رییس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین به گزارش رسانه‌های این کشور قصد دارد جنیفر گرانهلم فرماندار پیشین ایالت میشیگان را به عنوان وزیر انرژی معرفی کند. بسیاری معتقدند گرانهلم فرد مناسب و درستی برای درک برنامه بایدن برای انتقال صنعت آمریکا به انرژی پاک است.
گرانهلم از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ میلادی به عنوان دادستان کل میشیگان و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ به عنوان فرماندار ایالت میشیگان خدمت کرد. وی در دوران تصدی‌اش به عنوان فرماندار میشیگان بر صنعت خودروسازی و رشد بخش انرژی جایگزین این ایالت متمرکز شده بود. بدون شک گرانهلم با بایدن در خصوص یک اقتصاد انرژی پاک هم‌عقیده است. او در سال ۲۰۰۷ یک دستور اجرایی صادر کرد و در آن توسعه و اجرای طرح عدالت زیست‌محیطی ایالتی را برای ارتقای عدالت زیست‌محیطی در میشیگان لازم دانست.
در صورت رای اعتماد مجلس سنا به جنیفر گرانهلم و دیگر نامزدهای عضویت در کابینه جو بایدن رکورد حضور زنان در کابینه آمریکا با حضور ۹ زن شکسته خواهد شد و اگر بایدن با انتخاب گرانهلم به عنوان وزیر انرژی موافقت کند، او دومین زن در تاریخ آمریکا خواهد شد که برای تصدی پست وزارت انرژی منصوب می‌شود.
دیگر نامزدهای این پست ارنست مونیز وزیر انرژی سابق و آرون مجومدار معاون وزیر انرژی هستند. رسانه‌های آمریکا همچنین گزارش داده‌اند که رییس‌جمهوری منتخب این کشور در نظر دارد جینا مک‌کارتی را به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد امور اقلیمی معرفی کند. جینا مک‌کارتی سابقه فعالیت به عنوان رییس اداره حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده را دارد.
تبریک دردسرساز مک‌کانل
جو بایدن در حالی روند انتخاب همکاران خود در دولت آینده این کشور را پی گرفته است که میچ مک‌کانل رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنای ایالات متحده پس از رای کالج الکترال پیروزی او در انتخابات را تبریک گفت.
رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا پس از برگزاری انتخابات روز سوم نوامبر مانند بسیاری از چهره‌های سرشناس حزب جمهوریخواه بر لزوم طی روند قانونی رسیدگی به شکایت‌ها و تعیین نتیجه رای‌گیری در کالج الکترال تاکید کرده بود. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری کنونی آمریکا ضمن عدم پذیرش شکست خود در انتخابات از وقوع تقلب در روند رای‌گیری سخن می‌گوید.
میچ مک‌کانل در صورت پیروزی یکی از دو نامزد جمهوریخواه در انتخابات مجلس سنای ایالت جورجیا در کنگره آینده نیز رهبر حزب اکثریت خواهد بود.
هر چند جو بایدن و دموکرات‌ها امیدوارند با پیروزی در انتخابات ایالت جورجیا بتوانند کنترل مجلس سنا را در دست بگیرند اما نقش میچ مک‌کانل و رابطه او با رییس‌جمهوری آینده ایالات متحده اهمیت زیادی خواهد داشت. رای‌گیری برای تعیین‌تکلیف دو کرسی ایالت جورجیا در مجلس سنا روز پنجم ژانویه انجام خواهد شد.
پس از آنکه رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا پیروزی جو بایدن در انتخابات را تبریک گفت، از قانونگذاران جمهوریخواه خواست به جمع نمایندگانی که قصد دارند در نشست ششم ژانویه با نتایج الکترال مخالفت کنند، ملحق نشوند.
رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا هم گفت از درخواست مک‌کانل خطاب به جمهوریخواهان برای حرکت رو به جلو و عدم مخالفت با آرای کالج الکترال که جو بایدن را برنده اعلام کرد، مطلع است. چاک شومر گفت: مطلع شده‌ام که مک‌کانل از اعضا خواسته است فقط رو به جلو حرکت کنند، نتایج آرای الکترال را به چالش نکشیده و شیطنت دیگری نکنند.
مک‌کانل و رییس‌جمهوری بعدی آمریکا سه‌شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. جو بایدن گفت که بابت تشکر از پیام تبریک میچ مک‌کانل با او تماس گرفت و همچنین گفت گرچه اختلافات زیادی در مسائل زیادی وجود دارد، مسائلی هست که می‌توان با کمک هم حل کرد. او این گفت‌وگو را خوب ارزیابی کرد.
تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری مو بروکس از آلاباما ظاهرا قصد دارند با استفاده از یک فرآیند قانون اساسی، نتیجه شمارش آرا در پنج ایالت سرنوشت‌ساز را به چالش بکشند. در حالی که بعید است این تلاش‌ها راه به جایی ببرد، حتی حمایت یک سناتور جمهوریخواه از این مساله می‌تواند پرسرو‌صدا شود.
رهبر اکثریت سنا گفته است هر گونه تلاش قانونگذاران جمهوریخواه از این اقدام محکوم به شکست است و موجب تحقیر سناتورهای جمهوریخواه دخیل می‌شود. با این حال مک‌کانل گفت نمی‌خواهد با دونالد ترامپ به مشکل بربخورد چون این امر به فرصت‌های انتخاباتی جمهوریخواهان در دو رقابت سنا در جورجیا که به دور دوم کشیده شده، لطمه می‌زند.
حمله ترامپ به رهبر سنا
دونالد ترامپ در توئیتی درباره انتقاد متحدان خود از میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا و رییس این حزب، به دلیل تبریک گفتن او به جو بایدن بعد از تایید او از سوی مجمع گزینندگان به انتقاد از مک‌کانل پرداخت. او خطاب به مک‌کانل نوشت: میچ ۷۵ میلیون رای، رکوردی برای رییس‌جمهور در قدرت با اختلاف زیاد. خیلی زود است برای تسلیم شدن. حزب جمهوریخواه باید یاد بگیرد بجنگد. مردم عصبانی هستند!
تحلیف مجازی
مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری یکی از پررونق‌ترین مناسبت‌های سیاسی در تاریخ آمریکاست. میلیون‌ها نفر هر چهار سال در واشنگتن‌دی‌سی گردهم می‌آیند تا شاهد سوگند خوردن فرمانده بعدی کل قوا در محل ساختمان کنگره باشند. اما اکنون مقام‌های ایالات متحده از مردم خواسته‌اند ماه آینده که جو بایدن و کامالا هریس، معاون او، در این مراسم شرکت می‌کنند، در خانه بمانند. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، مسوولان در حال برنامه‌ریزی هستند تا شکلی جدید از این مراسم و رژه سنتی‌ را برگزار کنند.
کمیته تحلیف ریاست‌جمهوری در پی این تایید، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که با تیم انتقالی بایدن و گروه‌های دیگر مشغول هماهنگی برای میزبانی این رخداد به شکلی بی‌خطر است که در عین گرامیداشت و شباهت داشتن به سنت‌های مقدس آمریکا، از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند.
تیم جو بایدن، گروه سازمان‌دهندگانی را که امسال مراسم گردهمایی ملی حزب دموکرات را به صورت مجازی و با شکوه تمام برگزار کردند مامور این کار کرده است. گردهمایی حزب دموکرات به دلیل زیبایی سینمایی و کیفیت بالای تولید، ستایش زیادی برانگیخت. در جریان این همایش بود که هریس رسما نامزدی معاونت ریاست‌جمهوری را پذیرفت.
بایدن پیش‌تر پیشنهاد کرده که در سراسر آمریکا فعالیت‌های مجازی فراوانی در روز تحلیف او برگزار شود، مشابه پخش مستقیم تلویزیونی از ایالت‌های مختلف در جریان همایش ملی حزب دموکرات، برای نامزدی رسمی بایدن به عنوان نامزد این حزب. مشاور ارشد پزشکی کمیته تحلیف ریاست‌جمهوری هم از آمریکایی‌ها خواست در خانه بمانند تا از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانند. شیوع این ویروس تاکنون جان بیش از ۳۰۰ هزار آمریکایی را گرفته است. دکتر دیوید کسلر گفت آمریکایی‌ها باید از خانه در مراسم تحلیف شرکت کنند و از خودشان، خانواده، دوستان و اطرافیان خود در مقابل ویروس محافظت کنند. کمیته برگزاری در بیانیه خود اعلام کرد: دامنه مراسم بسیار محدود خواهد بود و رژه‌ای که پس از آن برگزار می‌شود، شکلی جدید خواهد داشت. کمیته از مردم می‌خواهد با خودداری از سفر، از خانه خودشان در مراسم شرکت کنند.
تونی آلن مدیر اجرایی کمیته تحلیف خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد مراسم تحلیفی است که مردم را ایمن نگه دارد، سنت‌های بزرگ ریاست‌جمهوری را گرامی بدارد و چشم‌انداز آمریکایی تجدید شده دولت بایدن- هریس را برای شهروندی فراگیر، برابر و یکپارچه به نمایش گذارد.